اقتصادی

جنگ اوکراین و روسیه و تاثیرش بر بورس ایران؟

خبرمهم: در قالب یک نظرسنجی، پیش‌بینی ۱۰ کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار و شاخص کل بورس در هفته پیش رو گردآوری شده است.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، در قالب سوالی سه گزینه‌ای از ۱۰ کارشناس بازار سرمایه، در مورد پیش‌بینی روند شاخص کل بورس در هفته پیش رو که منتهی به چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ است، نظرسنجی صورت گرفت.

سوال و نتایج این نظرسنجی به همراه نظرات تکمیلی و کوتاه کارشناسان به شرح زیر است:

روند بازار سرمایه و بازدهی هفتگی شاخص کل بورس در هفته آتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

۱. مثبت. افزایشی

۲. بدون تغییر چشمگیر (کمتر از ۱ درصد)

۳. منفی. کاهشی

شما مخاطبان می‌توانید نتیجه این نظرسنجی را در نمودار زیر مشاهده کنید.

همچنین در جدول زیر، علت انتخاب گزینه‌ها توسط کارشناسان توضیح داده شده است.

نام کارشناس توضیحات
کورش آسایش گزینه دوم. با توجه به شرایط ناپایدار بازارهای جهانی و اخبار وین، سرمایه‌گذاران با احتیاط بیشتری دست به خرید و فروش می‌زنند.
فردین آقابزرگی گزینه دوم. به دلیل افزایش قیمت گاز و‌ نفت در مقابل التهاب در بازارهای مالی.
نوید اختری‌زاده گزینه اول. افزایش ارزش معاملات نسبت به هفته های گذشته، بهبود معاملات سهام کوچک و متوسط و افزایش قیمت‌های جهانی نفت و فلزات.
آرتا اسدی گزینه سوم. به دلیل اینکه بازار از جهت تکنیکالی در وضعیت بدون روند قرار دارد و اخبار اوکراین و جنگ آن احتمالا بر بازار اثر منفی خواهد گذشت.
علیرضا تاجبر گزینه دوم. با وجود شرایط بنیادی مناسب، جنگ اوکراین و تاثیر آن بر مذاکرات برجام، منجر به تاثیر منفی بر روند بازار خواهد شد.
محمد خبری‌زاد گزینه دوم. به نظر این هفته نیز بازار تا تعیین تکلیف برجام خنثی خواهد بود. گروه‌های مثبت بازار به احتمال زیاد پالایشی‌ها و تک سهم ها در گروه بانک و خودرو خواهند بود.
ندا رضایی گزینه سوم. با توجه به جنگ بین روسیه و اوکراین و تنش‌های به وجود آمده، افزایش عرضه‌ها در بازار پیش‌بینی می شود.
بابک سالاروند گزینه اول. با توجه به جنگ روسیه اوکراین و بالا رفتن قیمت کامودیتی‌ها از جمله نفت و تاثیر آن بر روی دلار چون بازار درجا زده می‌توان بازدهی شاخص کل در هفته آتی را مثبت و افزایشی پیش‌بینی کرد.
حسین مریدسادات گزینه دوم. با توجه به اختلاف قابل ملاحظه بین قیمت آخرین معامله و پایانى در بسیارى از نمادها، ارزش معاملات پایین در بازار و آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین ریسک‌هاى پیش روى بازار کماکان بالاست و انتظار بازار پررونقى را ندارم.
علی ملک‌لی گزینه اول. با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها و عدم میل به ریزش شاخص، انتظار هفته‌ای سبز را داریم.

با توجه به انتخاب ۵۰ درصدی گزینه دوم (بدون تغییر چشمگیر) و ۳۰ درصدی گزینه اول (افزایشی) پیش‌بینی می‌شود بازاری خنثی و متمایل به افزایش را همچون هفته‌ای که گذشت داشته باشیم.

لازم به ذکر است نتایج این نظرسنجی و تحلیل کارشناسان، نظر  نبوده و سیگنال بورسی و توصیه به خرید یا فروش محسوب نمی‌شود. /yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا