اجتماعیاقتصادی

احتمال ممنوعیت واردات موبایل،اثر آن چیست؟

خبرمهم: ممنوعیت واردات موبایل ! این خبر هر سال به نوعی تکرار می‌شود. با توجه به حواشی ایجاد شده،آیا احتمال ممنوعیت واردات موبایل در سال ۱۴۰۱ وجود دارد؟

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، هفته گذشته در رسانه‌ها خبری منتشر شد که واردات گوشی موبایل بالای ۶۰۰ دلار از سال آینده (۱۴۰۱) ممنون می‌شود. بعد از گذشت چند ساعت این خبر تکذیب شد.

روز سه‌شنبه مقدسی، رئیس کل گمرک ایران و عسگری، سرپرست معاون فنی گمرک در جمع نمایندگان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی حاضر شدند، از این جلسه خبری به نقل از رئیس کل گمرک ایران منتشر شد مبنی بر اینکه در سال آینده واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار ممنوع می‌شود.

از طرفی در لایجه بودجه ۱۴۰۱ بندی برای درآمد واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار وجود نداشت. این درحالتی بود در لایحه بودجه ۱۴۰۰ بندی با نام درآمد مالیات بر واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار وجود داشت. سال گذشته با وجود این بند در بودجه بازهم بحث‌هایی درباره واردات گوشی‌های لوکس وجود داشت که سرانجام ممنوعیت واردات به نتیجه نرسید.

با توجه به اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بند مالیات موبایل وجود ندارد و این حواشی نیز به وجود آمده است، آیا واردات موبایل‌های لوکس (بالای ۶۰۰ دلار) ممنوع می‌شود؟

واردات موبایل ممنوع می‌شود؟

مهدی محبی، رئیس اتحادیه تلفن همراه  ابراز امیدواری که این اتفاق رخ ندهد و در ادامه توضیح داد: واردات این دسته از موبایل‌ها موجب پرداخت مالیات بیشتر هم می‌شود. بر همین اساس می‌توان گفت کسی که این مدل موبایل‌ها را خریداری می‌کند مالیات بیشتری هم پرداخت می‌کند و دولت درآمد به حساب می‌آید.

محبی با بیان اینکه این مدل گوشی‌ها خریداران خودش را دارد و در بازار هرچند کم اما با تقاضا همراه هستند توضیح داد: در حالت کلی مخالف این هستیم که واردات این موبایل‌ها ممنوع شود زیرا باعث می‌شود واردات مسافری آنها افزایش یابد.

اثر ممنوعیت واردات موبایل در بازار

رئیس اتحادیه تلفن همراه ممنوع شدن واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار را در بازار موثر می‌داند. به گفته او باید دید درصورت اجرایی شدن این طرح با گذر زمان چه اثری را در بازار می‌گذارد.

به گزارش خبر مهم، با توجه به اینکه این مدل گوشی‌ها خریداران خاص خودش را دارد، اگر واردات آن ممنوع شود احتمالا رفته رفته بازار با کاهش موجودی آنها مواجه داد. باید دید واکنش بازار و عرضه و تقاضا در آن چگونه خواهد بود؟

صدرنشینی گوشی در واردات

در همین زمینه، گزارش‌های گمرک نشان می‌دهد که همواره گوشی‌ موبایل در صدر واردات قرار داشته و حتی میزان آن بیش از حجم واردات تک‌تک کالای اساسی است.

در ۸ ماهه امسال، هشت درصد از کل واردات به گوشی موبایل اختصاص داشته است، این در حالی است که ۲.۵ میلیارد دلار به وزن ۴۰۰۰ تن واردات گوشی انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۴۷ درصد و ارزش ۱۱۱ درصد افزایش دارد.

اگرچه گزارش به روز شده‌ای در مورد جزئیات واردات گوشی براساس برندهای آن از سوی گمرک منتشر نشده است ولی مروری بر گزارشی که از سوی ارونقی-معاون سابق فنی گمرک ایران- در مورد جزئیات واردات گوشی از دو سال گذشته تا ۵ ماهه اول امسال منتشر شد،‌ نشان داد که سهم گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو از نظر تعداد و تامین نیاز بازار در مقایسه با سایر گوشی‌ها چندان بالا نیست ولی میزان ارز نسبت به حجم قابل توجه است./تجارت

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا