اقتصادی

باید ۴۰ درصد درآمد خانواده‌ها اقساط مسکن ملی باشد

خبرمهم: رئیس کمیسیون عمران مجلس گفشته که اقساط بانکی نهضت ملی مسکن باید ۴۰ درصد درآمد خانواده‌ها باشد.

محمدرضا رضایی کوچی به لزوم تناسب اقساط تسهیلات بانکی نهضت ملی مسکن با توان مالی جامعه تأکید کرده و گفته که در غیر این صورت سرنوشت این طرح مانند طرح اقدام ملی مسکن در دولت گذشته خواهد شد.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، روزهای گذشته رسانه‌ها به نقل از رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، آورده اولیه تسهیلات نهضت ملی مسکن را برای ساکنان شهر تهران حدود ۱۵۰ میلیون تومان اعلام کردند که مبلغ وام آن هم در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در کلان‌شهرهای بیش از یک میلیون نفر ۴۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون، سایر مناطق شهری ۳۰۰ میلیون و در روستاها ۲۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

حداکثر بازپرداخت این تسهیلات ۱۸ سال و طول دوره مشارکت ساخت آن هم ۲ تا ۳ سال اعلام شده است.

بر اساس گزارش‌ها اقساط بدون سود دوران مشارکت در تهران برای تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۹ درصد برای دهک‌های چهارم و پنجم ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان استو وزارت راه و شهرسازی رقم اقساط با نرخ سود ۵ درصد برای دهک‌های اول تا سوم را بدون سود دوران مشارکت ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد کرده است.

مبالغ این تسهیلات برای دهک‌های چهارم و پنجم در کلانشهر‌ها مراکز استان‌ها و مناطق شهری و روستایی دیگر از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان گزارش شده و همچنین برای دهک‌های اول تا سوم این اعداد از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برآورد شده است.

نرخ سود برای اقشار دیگر جامعه ۱۸ درصد تعیین شده که در تهران برای تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی باید ماهانه بدون سود دوران مشارکت، ۷میلیون تومان بازپرداخت شود.

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده در شیوه کنونی نهضت ملی مسکن، یارانه نرخ سود به گروه‌های کم‌درآمد مبلغ اقساط را کاهش می‌دهد و بازپرداختش را برای خانواده‌ها «توان‌پذیر» خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی امروز در نشست علنی مجلس در گزارش عملکرد خود درباره اجرای قانون جهش تولید مسکن که به عنوان نهضت ملی مسکن شناخته می‌شود، گفت «علی‌رغم اینکه نتوانستیم از قانون جهش تولید مسکن برای برگرداندن زمین‌های دولتی استفاده کنیم، اما برای ساخت دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی شده که تا پایان سال تعیین تکلیف می‌شود.»

رستم قاسمی اضافه کرد که «۷۶۰ واحد مسکونی آماده بارگذاری است و ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر‌ها شروع شده است.»

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا