اقتصادی

بیش از نصفی از یارانه‌ی برق در دست سه دهک پر درآمد!!

خبر مهم: مصرف فراتر از الگوی پرمصرف‌ها در سال‌1399 بیش از 42‌درصد کل مصرف برق بخش خانگی را در بر گرفته و زمینه تحمیل ضرر و زیان 6/53 هزار‌میلیارد تومانی به کشور را فراهم آورده است.

مصرف فراتر از الگوی پرمصرف‌ها در سال‌۱۳۹۹ بیش از ۴۲‌درصد کل مصرف برق بخش خانگی را در بر گرفته و زمینه تحمیل ضرر و زیان ۶/۵۳ هزار‌میلیارد تومانی به کشور را فراهم آورده است.


به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، مصرف برق در کشور به دلیل تعرفه‌گذاری اشتباه فاصله معناداری با سایر نقاط دنیا پیدا کرده است. به طوری‌که بر اساس گزارشات آژانس بین‌المللی انرژی شاخص‌های سرانه مصرف برق خانگی در ایران شش‌برابر میانگین جهانی و هفت‌برابر کشوری نظیر ترکیه است.
زمانی‌که از نظام تعرفه‌گذاری برق صحبتی به میان می‌آید، مسئله مرتبط با پرداخت یارانه انرژی است که در این حوزه بدون در نظر گرفتن عدالت سهم پرمصرف‌ها می‌شود. در همین راستا برای تشریح بیشتر موضوع باید گفت، نظام تعرفه‌گذاری برق در کشور مشابه سایر حامل‌های انرژی، نظام مبتنی بر پرداخت یارانه است. به عبارت دیگر، هزینه‌های تمام شده تولید و توزیع برق بسیار فراتر از میزان هزینه‌ای است که دولت از مشترکان دریافت کرده و مابه‌التفاوت این عدد در قالب یارانه انرژی توسط دولت از منابع بیت‌المال پرداخت می‌شود.

۵۱ درصد یارانه برق در جیب سه دهک پردرآمد

در این شرایط، شکل‌گیری یک گزاره سبب توزیع ناعادلانه یارانه می‌شود، زمانی‌که نظام تعرفه‌گذاری مبتنی بر یارانه باشد، مصرف بیشتر زمینه دریافت بیشتر پول از بیت المال را فراهم می‌کند. به معنای دیگر هرچه پرمصرف‌تر باشیم، سهم بیشتری از یارانه انرژی را به خود اختصاص داده‌ایم.
مسئله پرداخت یارانه انرژی سبب شده تا مشترکان پر مصرف نیز از این فرصت نهایت استفاده را کرده و به استفاده بدون ترمز از برق بپردازند. بر اساس به روزترین آمار ارائه شده در این حوزه از سوی مرکز آمار ۵۱‌درصد از یارانه انرژی حوزه برق به جیب سه‌دهک پردرآمد جامعه می‌رود.
در همین راستا باید به این نکته اشاره کرد که هر مشترک بسته به میزان تقاضای خود مجاز به استفاده از برق است و دولت نیز باید این امکانات را به بهترین وجه در اختیار او قرار دهد، اما این مسئله زمانی صادق است که مشترک هزینه واقعی برق را پرداخت کرده و از منابع متعلق به عموم مردم قبض برق وی پوشش داده نشود.

۴۲ درصد برق خانگی کشور فراتر از الگوی مصرف استفاده می‌شود

بر اساس آمار مصرف برق کشور در سال ۱۳۹۹، در بخش خانگی میزان ۵۵ هزار و ۵۳۴ گیگاوات ساعت برق توسط بیش از ۳۰‌میلیون مشترک استفاده شده است.
از این میزان استفاده بر اساس پایش‌های صورت گرفته، ۱۴‌هزار و ۷۶۳ گیگاوات ساعت معادل ۶/۲۶ درصد از برق مصرف شده در پله کم مصرفی مورد استفاده قرار گرفته است. به معنای دیگر اگر همه مشترکان برق در کشور الگوی کم مصرفی تعیین شده را رعایت می‌کردند، تنها معادل ۶/۲۶ مصرف کنونی برق در کشور برای پاسخ به نیاز مشترکان خانگی کفایت می‌کرد.
علاوه بر این، ۳۱ درصد از برق مورد استفاده مشترکان برق معادل ۱۷‌هزار و ۲۰۴‌گیگاوات ساعت در حدفاصل الگوی کم مصرفی و الگوی مصرف مورد استفاده قرار گرفته است.
نکته جالب در این حوزه آن است که بیشتر از ۴/۴۲ درصد از برق مصرفی بخش خانگی معادل ۲۳‌هزار ۵۶۶‌گیگاوات ساعت، فراتر از الگوی مصرف مورد استفاده قرار گرفته است. این یعنی اگر مشترکان برق خانگی در کشور در حد الگوی مصرف که بسیار متعارف دنیاست نسبت به مصرف برق اقدام می‌کردند، ۴/۴۲ درصد از مصرف برق خانگی مطابق آمار یاد شده نیاز نبود و این حجم عظیم انرژی می‌توانست در سایر بخش‌های اقتصادی چرخ تولید را به حرکت درآورد یا در قالب صادرات زمینه ارزآوری برای کشور را مهیا کند./تسنیم

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا