اقتصادی

وجود رانت در توزیع آرد یارانه‌ای

خبرمهم: برخی از نانوا‌ها معتقد هستند که در بحث توزیع آرد در بازار نان افرادی وجود دارند که آرد دولتی به صورت سهمیه‌ای باید به دست نانوایی‌ها نمی‌رسد.

شهروندی با ارائه مدارکی مدعی شد که در بازار توزیع آرد یارانه ای رانت و دلالی وجود دارد.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، مراجعه کننده مدعی شد که دارای واحد صنفی نانوایی در شمال پایتخت است که دارای پروانه کسب و نانواییش دولتی است؛ اما از دریافت آرد یارانه ای عاجز بوده و نمی تواند به راحتی آرد سهمیه‌ای دریافت کند.

تشکیل ۴۰ پرونده مرتبط با تخلفات آردی در تهران

مهدی کمال نیا معاون اجرایی تعزیرات حکومتی استان تهران، گفت: در حوزه هر کالایی که یارانه به آن تعلق بگیرد، بعید نیست که رانت و عرضه خارج از شبکه در آن اتفاق نیفتاده باشد؛ لذا در بحث آرد هم موضوع به همین صورت است لذا احتمال رانت، احتکار و قاچاق آرد نیز در بازار وجود دارد.

به گفته معاون اجرایی تعزیرات حکومتی استان تهران اگر در هر پرونده ای رانت وجود داشته باشد بررسی آن در حوزه صلاحیت محاکمه عمومی است و سازمان تعزیرات نمی‌تواند به آن ورود کند.

کمال نیا گفت: در پایتخت مواردی داشتیم که خارج از شبکه آرد یارانه ای توزیع شده است. از اول امسال ۴۰ پرونده به ارزش ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در تعزیرات استان تهران تشکیل شده که ۲۶ فقره آن پس از اعلام محکومیت، احکام صادره مربوطه به متخلفان ابلاغ شد.

به گفته معاون اجرایی تعزیرات حکومتی استان تهران از ابتدای امسال ۱۵ پرونده گرانفروشی در بحث آرد تشکیل شد که ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رای صادر شد‌.

کمال نیا گفت: طی ۱۰ ماه گذشته در تهران بحث احتکار آرد و پرونده تشکیل شد که یک مورد منتهی به صدور حکم و برای دیگری نیز حکم برائت صادر شد.

به گفته معاون اجرایی تعزیرات حکومتی استان تهران اگر یک نانوایی غیر رسمی باشد سهمیه آرد دولتی و یارانه‌ای به آن واحد صنفی تعلق نخواهد گرفت، لذا این نانوایی هایی که مدعی هستند نمی توانند آرد یارانه ای تهیه کنند باید مدارک ثبت شده خود را بررسی کنند، چرا که احتمال دارد واحد صنفی مروبطه‌شان دارای پروانه کسب ثبت شده نباشند.

کمال نیا گفت: در بحث نظارت بر توزیع آرد در بازار، گشت‌های مشترک ما در سطح شهر مستقر هستند، لذا اتاق اصناف باید پرونده های مربوطه را به ما ارجاع دهد تا بررسی های لازم در خصوص گرانفروشی، کم فروشی یا دیگر موارد صورت بگیرد.

به گفته معاون اجرایی تعزیرات حکومتی استان تهران نانوایی هایی که قصد تهیه آرد یارانه ای دارند اما نمی‌توانند اقدام به انجام این کار کنند، باید بهمراه پروانه کسب خود به اتحادیه مذکور رفته و اقدام به ثبت درخواست خود مبنی بر تهیه آرد یارانه ای کنند، لذا توزیع آرد در تهران به دو روش توزیع می شود؛ یکی دولتی و دیگری نیمه آزاد.

دستور رییس عدلیه برای حل مشکل شرکت آرد داران

۱۲ دی ماه سال ۱۳۹۸ حجت الاسلام و المسلمین رئیسی رییس وقت قوه قضاییه در ادامه سفر‌های استانی خود به استان البرز سفر کرده بود. در آن زمان پور زارع، مدیرعامل شرکت آرد داران در جریان سفر ریاست قوه قضاییه به این استان و در دیدار با وی با اشاره به مشکلات تامین گندم مورد نیاز برای تولید گفته بود: عکس‌هایی را دارم که بار به کارخانه آمده و ۲۷ تن گندم آمده که در آن شش تن خاک است. کشاورزی ما دارد نابود می‌شود و من این را از طرف صنعت آرد و ماکارونی کشور می‌گویم.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی نیز در واکنش به اظهارات مدیرعامل شرکت آرد داران گفت: گندم مورد نیاز را آقای استاندار می‌دهد و آن شبکه ناسالم را هم سازمان بازرسی تا حصول نتیجه پیگیری می کند.

حجت الاسلام درویشیان رئیس سابق بازرسی کل کشور در حاشیه جلسه دوشنبه «سوم خرداد ۱۴۰۰» شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به برخی نابسامانی‌ها در بازار آرد و نان گفت: در موضوع توزیع آرد یارانه‎ای متاسفانه به دلیل برخی بی نظمی‌ها و عدم نظارت بر توزیع عادلانه این اقلام با بازرسی‌های صورت گرفته در یکی از انبار‌های کشور، ۲ هزار و ۵۰۰ کیسه از آرد‌های یارانه‎ای کشف شد که با تعویض کیسه‎ها به صورت آزاد فروخته می‌شد که با عوامل مؤثر در این موضوع برخورد شد./yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا