اقتصادی

حکایت این روزهای بازار ارز

خبرمهم:حکایت این روزهای بازار ارز و نوسان قیمتی آن، رئیس کل بانک مرکزی را به صرافی‌های خیابان فردوسی کشاند.

حکایت این روزهای بازار ارز و نوسان قیمتی آن، رئیس کل بانک مرکزی را به صرافی‌های خیابان فردوسی کشاند. بازدیدی که از چند صرافی مجاز صورت گرفت و آقای صالح آبادی در این بازدید روند چگونگی توزیع ارز در بازار متشکل ارزی به متقاضیان و میزان فروش ارز را جویا شد.
به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، آقای صالح‌آبادی در این بازدید از نامحدود بودن میزان عرضه ارز در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی گفت و از بیشتر بودن عرضه ارز در سامانه نیما در مقایسه با تقاضای آن خبر داد.
هر چند در صرافی های عضو بازار متشکل، ارز برای مصارف خدماتی ۲۵ گانه با قیمت اعلامی در بخشنامه اخیر بانک مرکزی به فروش می رسد اما عده‌ای برای دریافت همین ارز با مشکلاتی مواجه شدند از جمله اینکه با تغییر سرفصل‌ها، حتی اگر به میزان کمتر از حد مجاز در بدهه‌ای ارز تهیه کرده باشی از فهرست دریافت کنندگان ارز حذف خواهی شد موضوعی که رئیس کل بانک مرکزی قول رفع این مشکل را با طراحی درگاه و سامانه برخط داد.
آقای صالح آبادی گفت با طراحی این سامانه، متقاضیان ارز با درج مشخصات و میزان ارز مورد نیاز در سامانه، برای دریافت ارز نیاز به مراجعه حضوری ندارند و به این ترتیب صفی که این روزها برای دریافت ارز بازار متشکل ارزی تشکیل می شود از بین خواهد رفت.
این امیدواری وجود دارد که سامانه برخط بانک مرکزی تا دو ماه آینده عملیاتی و دسترسی متقاضیان به بازار متشکل ارزی تسهیل شود.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: واقعیت بازار ارز در بازار متشکل ارزی مشاهده می شود و آنچه که در کف خیابان از قیمت ارز وجود دارد ساختگی است.
آمارها نشان می‌دهد که تامین ارز کشور از ابتدای سال تا کنون در حوزه‌های نیما، بازار متشکل ارزی و حواله بیش از ۳۶ میلیارد دلار و بیشتر از کل تامین ارز سال گذشته بود که به این ترتیب محدودیتی برای تامین ارز مورد نیاز وجود ندارد.
هر چند آمارها از میزان مناسب فروش ارز در سامانه نیما و بازار متشکل حکایت دارد اما آنچه که قیمت را در کف بازار جابجا می کند متفاوت از قیمت روی تابلوها و نمایشگرهای صرافی ‌هاست.
اینگونه که پیداست ارز به میزان کافی در کشور وجود دارد بنابراین هر چه تامین نیازهای داخلی مردم به ارز مرتفع شود بازار دلالان در این عرصه کم‌رنگ‌تر می‌شود. دلالانی که تجربه نشان داده هر جا مجالی پیدا کردند هم بازار را دچار نوسان کردند و هم آثار زیان‌بار عملکردشان، در تامین مالی زندگی روزمره مردم تاثیرگذار بوده است./ صدا وسیما

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا