اقتصادی

فروش نفت ایران با پرچم کشورهای دیگر

خبرمهم: مذاکرات برجام امروز در شرایطی آغاز می‌شود که ایران مجبور است نفت را با پرچم کشورهای دیگر به فروش برساند و میزان درآمد نفتی پیش‌بینی شده در بودجه سال ۱۴۰۰، ۳٫۸ برابر میزان فروش واقعی نفت ایران است.

اولین دور مذاکرات وین در دولت سیزدهم، تا ساعاتی دیگر آغاز می‌‌شود. این مذاکرات در حالی شروع می‌شود که تحریم‌ها موجب شده ایران نفت ایران، به اسم کشورهای دیگر یا همراه با نفت کشورهای دیگر صادر شود.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، حمید حسینی، رییس اتحادیه صادرکنندگان قیر و فرآورده‌های نفتی در همین باره  می‌گوید: اگر برجام احیا شود، بیشتر از هر اتفاقی بر بازار نفت ایران تاثیر مثبت می‌گذارد.

تحریم‌های نفتی اجازه فروش مستقیم نفت به ایران نمی‌دهد و رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، قبلا اعلام کرده بود که ایران به صورت غیررسمی روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت در روز می‌فروشد.

حسینی یادآوری می‌کند: فروش به صورت غیررسمی یعنی ما ناچاریم، نفت را همراه فرآورده‌های نفتی یا مخلوط با نفت کشورهای دیگر بفروشیم. گاهی حتی نفت را به اسم کشورهای دیگر می‌فروشیم. البته این آمار در گمرگ اعلام نمی‌شود. رویترز هم چند وقت پیش اعلام کرده بود که نفت ایران به اسم نفت عمان، عمارت متحده و مالزی به چین صادر می‌شود.

تاثیر برجام بر درآمدهای نفتی

اما افزایش فروش نفت کشور چه تاثیری بر بازارهای مالی دارد؟ حسینی ارزی که از محل صادرات نفت به کشور بازمی‌گردد را به باران بر زمین خشک تشبیه می‌کند و توضیح می‌دهد: در وضعیت فعلی کشور، این ورود درآمدهای نفتی می‌تواند وضعیت را آرام و تثبیت کند. با احیای برجام هم پول‌های بلوکه‌شده فروش نفت آزاد می‌شود و هم درآمدهای نفتی افزایش پیدا می‌کند.

دارایی‌های بلوکه‌شده ایران به نقل از بیزنس اینسایدر و لس آنجلس تایمز بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار محاسبه شده است.

حسینی ادامه می‌دهد: در این صورت ممکن است کسری بودجه دولت هم جبران شود. امسال دولت پیش‌بینی کرده بود ۳۹۰ هزار میلیارد از محل فروش نفت درآمدزایی کند اما این درآمد حاصل نشد.

کمبود نفت در بازار باعث شد آمریکا، هند و ژاپن در مجموع ۳۰۰ میلیون بشکه مازاد وارد بازار کنند.

حمید حسینی اظهار می‌کند: اکنون تنها فرصتی است که می‌توانیم به بازار بازگردیم. بازار اکنون تشنه است و کمبود نفت دارد. در این صورت دوباره می‌توانیم پروژه‌های نفت و گاز خود را احیا کنیم.

رییس اتحادیه صادرکنندگان قیر و فرآورده‌های نفتی، اشاره می‌کند: بسیاری از پروژه‌های نفتی ما به دلیل کمبود بودجه و تکنولوژی یا تجهیزات راه‌اندازی نشده است.

حسینی پیش‌بینی می‌کند: اگر توافق در برجام حاصل شود، دلار ممکن است به ۲۴ هزار تومان و ۲۵ هزار تومان برسد. با توجه به تورم بالا و مشکلات دیگر بعد از آن تورم و مشکلات دیگر موجب می‌شود ارز وارد کانال صعودی شود. /تجارت-نیوز

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا