اقتصادی

آرامش بازار رمزارز‌ها پس از طوفان ۶۸ هزار دلاری بیت کوین

خبرمهم: بیت کوین و اتریوم پس از ناپرهیزی روز گذشته، آرام گرفته‌اند و با دو درصد افت روبرو شده‌اند. قیمت بیت کوین امروز چهارشنبه ۱۹ آبان تا ساعت ۱۲ ظهر ۶۶ هزار و ۶۴۹ دلار بود و قیمت اتریوم به چهار هزار و ۷۱۵ دلار رسید

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، قیمت بیت‌کوین روز سه‌شنبه برای اولین بار از مرز ۶۸ هزار دلار عبور کرد و رکورد تاریخی ۶۸ هزار و ۵۳۳ دلار را از خود به‌جا گذاشت. قیمت اتریوم هم تقریبا به‌صورت همزان هم‌زمان با بیت کوین، به بالاترین سطح خود یعنی چهار هزار و ۸۳۸ دلار دست پیدا کرد. بیت کوین و اتریوم پس از این ناپرهیزی، دوباره آرام گرفتند و در فاصله ۲۴ ساعت بعد، با دو درصد افت روبرو شدند. قیمت بیت کوین امروز چهارشنبه ۱۹ آبان تا ساعت ۱۲ ظهر ۶۶ هزار و ۶۴۹ دلار بود و قیمت اتریوم به چهار هزار و ۷۱۵ دلار رسید. با هم آخرین وضعیت بازار رمز ارز‌ها را در نیمه اول روز چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ مرور می‌کنیم.

قیمت و بازدهی رمزارز‌های برتر دنیا در روز چهارشنبه ۱۹ آبان (ساعت ۱۲ ظهر)

نام رمزارز سقف قیمت قیمت فعلی بازدهی یک ماهه بازدهی شش ماهه بازدهی یک ساله
بیت کوین BTC ۶۸ هزار و ۵۳۳ دلار ۶۶ هزار و ۶۴۹ دلار مثبت ۱۷ درصد مثبت ۳۰۲ درصد مثبت ۳۳۵ درصد
اتریوم ETH چهار هزار و ۸۳۸ دلار چهار هزار و ۷۱۵ دلار مثبت ۳۱ درصد مثبت ۲۱ درصد مثبت ۹۵۲ درصد
بایننس کوین BNB ۶۸۹.۳۵ دلار ۶۴۶.۴۸ دلار مثبت ۵۳ درصد مثبت هفت درصد مثبت ۲۱۹۷ درصد
کاردانو ADA سه دلار ۲.۲۳ دلار صفر درصد مثبت ۱۹ درصد مثبت ۲۰۰۲ درصد
سولانا SOL ۲۶۰ دلار ۲۴۱.۸۱ دلار مثبت ۵۸ درصد مثبت ۴۸۸ درصد مثبت ۱۱۲۸۷ درصد
ریپل XRP سه دلار ۱.۲۴ دلار مثبت پنج درصد منفی ۹ درصد مثبت ۳۷۹ درصد
پولکادات DOT ۵۵ دلار ۵۱.۴۹ دلار مثبت ۴۲ درصد مثبت ۲۵ درصد مثبت ۱۰۵۲ درصد
دوج کوین DOGE ۰.۷۳ دلار ۰.۲۷ دلار مثبت ۱۴ درصد منقی ۴۹ درصد مثبت ۱۰۱۲۵ درصد
شیبا اینو SHIB ۰.۰۰۰۰۸۸ دلار ۰.۰۰۰۰۵۴ دلار مثبت ۹۹ درصد مثبت ۱۵۸ درصد مثبت ۷۱ میلیون درصد
یونی سواپ UNI ۴۳.۹۱ دلار ۲۶.۵۶ دلار مثبت شش درصد منفی ۳۱ درصد مثبت ۸۳۸ درصد

روند قیمت استیبل کوینها

به گزارش فرارو، مهمترین ویژگی استیبل کوین‌هایی مانند تتر، ثابت بودن قیمتشان است. یک استیبل کوین همیشه معادل یک دلار ارزش دارد و اگرچه این عامل باعث می‌شود تتر به‌عنوان سرمایه‌گذاری جذاب نباشد، اما چون می‌توان در مبادلات تجاری از تتر به‌جای دلار استفاده کرد، خیلی‌ها استیبل کوین‌ها را دوست دارند. خودتان را تاجری تصور کنید که باید پول یک معامله بین‌المللی را پرداخت کند یا مثلا قصد دارید برای زن و بچه‌تان در غربت دلار حواله کنید. در دنیای معمولی این کار توسط صرافی‌ها و تراکنش‌های بانکی رایج اتفاق می‌افتد، اما اگر کشور شما زیربار تحریم‌های ظالمانه باشد و برای انتقال دلار با مشکل روبرو شوید، می‌توان تتر یا هر استیبل کوین دیگری خریداری کرد و توسط کیف پول دیجیتال به مقصد فرستاد تا نفر دوم آن را خودش به دلار تبدیل کند. چقدر راحت تحریم‌ها را دور زدیم؟ متاسفانه وزارت خزانه‌داری آمریکا قبلا متوجه این قابلیت شده و مدت‌هاست روی تحریم و محدود کردن مبادلات تتر کار می‌کند. شرکت تتر هم تصمیم گرفته حرف گوش‌کن باشد و بگوید چشم، اما از همان زمان حجم مبادلات تتر کاهش پیدا کرده و در عوض سه، چهارتا استیبل کوین دیگر خودشان را بالا کشیده‌اند. خوبی این استیبل کوین‌ها این است که برخلاف تتر قابل ردیابی و شناسایی و اعمال تحریم و محدودیت نیستند. با هم وضعیت بازار استیبل کوین‌ها را مرور می‌کنیم.

وضعیت بازار تتر (USDT)

تتر در شهریور امسال چهارمین رمزارز دیجیتال دنیا بود، اما همان موقع هم USDT را مهمترین ارز دیجیتال دنیا می‌دانستند، چون گردش مالی آن از بیت کوین بیشتر بود. پس از سخت‌گیری‌های زیاد مقامات آمریکایی که ترکش‌هایش به کاربران ایرانی هم اصابت کرده، تتر تنزل‌رتبه پیدا کرده و تا رتبه پنجم جدول عقب نشسته، اما هنوز حجم معاملات روزانه آن به‌شکل چشمگیری بالا است. به‌عنوان مثال تا ظهر امروز چهارشنبه ۱۹ آبان حجم معاملات روزانه تتر حدود ۸۸ میلیارد دلار بود در حالی که حجم معاملات روزانه چهار رمزارز بالای سر تتر یعنی بیت‌کوین، اتریوم، بایننس کوین و کاردانو (ADA) به‌ترتیب معادل ۳۷ میلیارد دلار، ۱۸ میلیارد دلار، دو میلیارد دلار و هفت میلیارد دلار برآورد می‌شود.

وضعیت بازار USD کوین (USDC)

سایه به سایه تتر حرکت می‌کند و در حال حاضر دهمین رمزارز دنیا به حساب می‌آید. بر اساس آخرین آمار‌ها ارزش کل USDC موجود در کیف پول کاربران بازار ارز دیجیتال به حدود ۳۴.۶ میلیارد دلار می‌رسد و حجم معاملات آن تا ظهر روز چهارشنبه ۱۹ آبان ۵.۷ میلیارد دلار برآورد می‌شد. این ارز دیجیتال سال ۲۰۱۸ توسط صرافی کوین‌بیس و شرکت پرداخت Circle به وجود آمده که هر دو در آمریکا فعال هستند.

وضعیت بازار بایننس یو.اس.دی (BUSD)

دلار بایننس یا BUSD بعد از تتر و USDC سومین استیبل کوین معروف و هجدهمین رمزارز با ارزش جهان است. ارزش بازار این استیبل کوین به حدود ۱۳.۵ میلیارد دلار می‌رسد و تا ظهر روز چهارشنبه حجم معاملات روزانه آن از هفت میلیارد دلار فراتر رفته بود. بایننس USD این میزان محبوبت را مدیون صرافی بایننس است، اما برای ما ایرانی‌ها این اسم ترسناک خواهد بود، چون بایننس کاربران ایرانی را تحریم کرده است.

وضعیت بازار دای (DAI)

دای را به‌عنوان مهمترین جانشین تتر در ایران می‌شناسند. چون رمزارز دای، ماهیتی غیرمتمرکز دارد و با الگوریتم پایدار و غیرمتمرکز کار می‌کند. دای با نماد Dai در حال حاضر در بین رمزارز‌های دنیا رتبه ۳۶ را دارد. ارزش کل بازار آن به حدود ۶.۵ میلیارد دلار می‌رسد و حجم معاملات روزانه آن تا ظهر روز چهارشنبه ۱۹ آبان حدود ۸۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. این عدد‌ها در مقایسه با حجم معاملات روزانه ۸۸ میلیارد دلاری تتر یا ۳۷ میلیارد دلاری خود بیت کوین شاید به چشم نیاید، اما احتمالا به‌زودی درباره دای بیشتر خواهیم شنید. چون صرافی‌های ایرانی کم‌کم دارند آن را به فهرست رمزارز‌های قابل معامله خود اضافه می‌کنند و ایرانی‌ها متوجه شده‌اند قادر هستند از دای به‌عنوان یک ابزار پرداخت بین‌المللی استفاده کنند. دای برخلاف تتر، توسط هیچ کشور، سازمان یا شرکتی کنترل نمی‌شود و احتمال تحریم دای با توجه به نوع پروژه آن، کم است.

وضعیت بازار ترا یو.اس.دی (UST)

دلار ترا یا Terra USD با نماد UST شناخته می‌شود و یکی از استیبل‌کوین‌ها به حساب می‌آید که قیمت آن همیشه یک دلار است. ارزش بازار آن حدود سه میلیارد دلار برآورد می‌شود و حجم معاملات روزانه آن تا ظهر روز چهارشنبه ۱۹ آبان به‌زحمت تا ۱۰۰ میلیون دلار می‌رسید. اتفاقی که باعث شده دلار ترا در رتبه ۶۱ فهرست بزرگترین ارز‌های دیجیتال دنیا قرار بگیرد. Terra USD درست مثل دای، از شبکه غیرمتمرکز استفاده می‌کند که کسی روی آن نظارت ندارد. به همین دلیل احتمال مسدود شدن دلار ترا به خاطر تحریم‌های آمریکا و لیست سیاه FATF تقریبا نزدیک به صفر است. /فرارو

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا