اقتصادی

حمایت از بورس، ضرورتی برای استمرار تامین مالی بخش‌های اقتصادی

خبرمهم: یک کارشناس بازار سرمایه به رشد قابل توجه جایگاه بازار سرمایه در کلیت نظام اقتصادی کشور طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: حمایت از بازار سرمایه یا جلوگیری از آسیب به این بازار از ضروری‌ترین اقدامات برای استمرار تامین مالی بخش‌های مختلف اقتصادی کشور است.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، «علی تیموری» امروز (دوشنبه) به روند این روزهای معاملات بورس اشاره کرد و افزود: در سال ٩٩ تعداد زیادی از مردم که به دنبال سرمایه‌گذاری در بازاری مطمئن بودند، با هدف حفظ قدرت خرید خود وارد بازار سرمایه شدند و با ورود بخش زیادی از سرمایه‌های خود اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کردند.وی با تاکید بر اینکه تعداد سرمایه‌گذاران وارد شده به بازار سهام متناسب با زیرساخت‌های این بازار نبود، گفت: ورود سرمایه‌گذارانی که به طور عمومی افرادی با سطح دانش مالی اندک و ناآشنا به پیچیدگی‌های بازار سرمایه بودند، باعث شکل‌گیری حباب در کلیت بازار به طور اعم و در برخی سهام کوچک به طور اخص شد.
تیموری خاطرنشان کرد: ربط دادن علت شکل‌گیری این شرایط به وضعیت زیرساخت‌های بازار و عدم اقدام به موقع سازمان بورس و اوراق بهادار، در حقیقت نوعی آدرس غلط دادن به علت شکل‌گیری روند اصلاحی بازار و اعمال ضرر و زیان به سهامداران است.
این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به حجم ورود سرمایه‌گذاران در زمان کوتاه، هر نوع اقدام زیرساختی برای بهبود روند معاملات بازار غیر ممکن بود و همه تلاش ارکان بازار معطوف به کاهش تبعات حباب به وجود آمده برای سرمایه‌گذاران شد.
تیموری به رشد قابل توجه جایگاه بازار سرمایه در کلیت نظام اقتصادی کشور طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: حمایت از بازار یا به نوعی جلوگیری از آسیب به بازار سرمایه از ضروری‌ترین اقدامات برای استمرار تامین مالی بخش‌های مختلف اقتصادی است.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه لازم است تا بین حمایت معنوی از بازار سرمایه در قالب سخنرانی و حمایت و صیانت عملی از بازار اقداماتی  تفکیک قائل شد، گفت: حمایت معنوی لازم از ابتدای شروع به کار دولت صورت گرفته و کلیت بازار منتظر حمایت و صیانت عملی در قالب سیاست‌ها و تصمیمات اقتصادی است.
وی خاطرنشان کرد: شرایط فعلی بازار که به نوعی دچار ابهام و سردرگمی شده، ناشی از انتظار اهالی بازار جهت شروع برخی از تصمیمات عملی از سوی دولت است.
تیموری اظهار داشت: بازار سهام در حال حاضر از نظر شرایط بنیادی، مفروضات و متغیرهای کلان دارای شرایطی مناسب برای سرمایه‌گذاری است و ابهام موجود در بین سرمایه‌گذاران در خصوص سیاست‌های اقتصادی دولت به عنوان تنها عامل بازدارنده رشد مناسب بازار تلقی می‌شود.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در صورت ایجاد ثبات در سیاست‌های مالی و پولی و مشخص شدن رویکرد دولت در خصوص مباحث سیاسی می توان در انتظار روند رو به رشد بازار بود، گفت: در این شرایط بهترین عامل برای استمرار روند فعلی بازار، ثبات در سیاست ها، شفافیت و انسجام در تصمیات دولت است.
وی واریز منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه را برای ایجاد تعادل در شرایط بحرانی بازار لازم دانست و افزود:  تجهیز منابع لازم برای کمک به بازار ضروری است تا در چنین مواقعی کمبود منابع منجر به کاهش قیمت ها به کمتر از ارزش ذاتی نشود اما این مکانیزم‌ها جایگزینی برای سیاست‌های رونق بخشی بازار نیست و توان لازم برای جلوگیری از ریزش بازار را نخواهد داشت.
شاخص کل بازار بورس امروز (دوشنبه، ۱۷ آبان‌ماه) با ۳هزار و ۴۷۸ واحد افزایش در جایگاه یک ‌میلیون و ۴۳۴ هزار واحدی قرار گرفت. /ایرنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا