اقتصادی

بعد از حذف ارز دولتی، قیمت مرغ و تخم مرغ چقدر می شود؟

خبرمهم: کارشناس محصولات پروتئینی گفت: پس از افزایش نرخ ارز به ۲۵ هزار تومان، قیمت تخم مرغ و مرغ دو برابر می شود.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، مهربانی کارشناس محصولات پروتئینی در پاسخ به این پرسش که اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی را از ابتدای زنجیره حذف کنیم، چه تغییرات قیمتی در نرخ مرغ ایجاد خواهد شد؟ اظهار کرد: در حال حاضر کشور حدود ۸ میلیارد دلار ارز برای کالا‌های اساسی پرداخت می کند. اگر نرخ ارز از ۴۲۰۰ تومانی به ۲۵ هزار تومان افزایش یابد، در این صورت حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان پول  آزاد می شود. البته لازم به ذکر است که قیمت مرغ و تخم مرغ به دو برابر قیمت کنونی می‌رسد، اما منافع آن بیشتر است.او بیان کرد: در حال حاضر انگیزه در بازار در حال از بین رفتن است و قیمت‌ها سرکوب می شود. همچنین مصوب شده، ۱۲۵ هزار تن مرغ وارد شود که هزینه آن ۲۵۰ میلیون دلار است.
کارشناس محصولات پروتئینی در خصوص سیاست بازتوزیع یارانه گفت: سیاست توزیع یارانه ۱۶۰ هزار میلیارد تومان در بدترین حالت ممکن است و به ۵ – ۷ دهک اول، داده شود. در صورتی که به ۷ دهک اول داده شود، یعنی ۶۰ میلیون نفر از مردم کشور از این یارانه بهره‌مند می شوند.
او بیان کرد: پس از افزایش نرخ ارز به ۲۵ هزار تومان ، قیمت تخم مرغ و مرغ دو برابر می شود. یعنی ۳۰ هزار تومان بر روی نرخ مرغ و حدود ۱۵۰۰ تومان روی قیمت تخم مرغ می رود. در این صورت اگر هر ایرانی سالانه ۲۵۰ عدد تخم مرغ با نرخ ۱۵۰۰ تومان مصرف کند، به هر فرد حدود ۴۰۰ هزار تومان یارانه تخم مرغ تعلق می گیرد که کل یارانه تخم مرغ ۲۰ هزار میلیارد تومان می شود.
این کارشناس در پایان گفت: در خصوص یارانه باز توزیع مرغ هم اگر هر فرد در سال ۲۵ کیلو مرغ با نرخ ۳۰ هزار تومان در سال مصرف کند، در این صورت، به هر فرد حدود ۷۵۰ هزار تومان یارانه مرغ تعلق می گیرد و کل یارانه مرغ در کشور ۴۵ هزار میلیارد تومان می شود. /yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا