اقتصادی

خودرو ارزان میشود؟

خبرمهم: وزیر صمت با واردات خودروهای خارجی موافقت کرد. در صورت تصویب این مصوبه، ۵۰ تا ۷۰ هزار خودروی خارجی وارد بازار می‌شود. آیا آزادسازی واردات، خودرو، می ارزان می‌شود؟

وزیر صمت با آزادسازی واردات خودرو موافقت کرده اما در شش ماه آینده. به عبارتی در صورت موافقت شورای نگهبان، واردات خودرو از سال ۱۴۰۱ آزاد می‌شود.اما آیا آزادسازی واردات خودرو بر بازار پرنوسان ایران تاثیری دارد؟

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم،  فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو می‌گوید: موافقت وزیر صمت با آزادسازی واردات خودرو، باعث کاهش قیمت خودرو می‌شود. حتی اگر قیمت دلار نوسان داشته باشد. او می‌گوید پیش‌بینی می‌شود که قیمت خودروهای خارجی ریزش شدیدی داشته باشد. اما میزان ریزش قیمت خودرو به آیین‌نامه‌ها و اما و اگرهای دولت که قرار است در روزهای آینده اعلام شود، بستگی دارد.

او گفت: برای واردات خودرو نباید شرط بگذارند. یعنی اگر قرار باشد که در یک شب اعلام کنند از فردا ثبت سفارش به مدت یک روز آزاد می‌شود مجدد در بازار خودرو انحصار ایجاد می‌شود.

زاوه اظهار کرد: برای اینکه در طرح واردات خودرو انحصار یا فساد ایجاد نشود دولت باید برای کسانی که خودرو ثبت سفارش نمی‌کنند جریمه بگذارد تا همه بتوانند به میزان یکسانی خودرو وارد کنند.

او با اشاره به نیاز بازار به خودروهای خارجی گفت: نیاز واقعی کشور ۵۰ تا ۷۰ هزار خودرو است. تنها در یک سال به ازای پول‌های بلوکه شده کشور از کره جنوبی ۱۱۰ هزار خودرو وارد شد که این حجم از واردات موقتی بود. بنابراین این میزان واردات برای سال آینده کشور مناسب است.

نگاه‌ فروشندگان به واردات خودروهای خارجی

از طرف دیگر سه نگاه نسبت به تصمیم اخیر دولت وجود دارد: فعالان بازار می‌گویند اگر قرار باشد خودرو سال آینده وارد کشور شود، این مساله در بازار خودرو اثرگذار نیست و قیمت خودروها را چندان کاهش نمی‌‎‌دهد.

اما نگاه دوم متفاوت است. برخی از واردکنندگان می‌گویند به طور کلی بحث آزادسازی واردات خودرو، بر قیمت‌ها اثر می‌گذارد و نه تنها قیمت خودروهای خارجی که قیمت خودروهای داخلی را هم ارزان می‌کند.

اما نگاه سوم این است که فروشندگان خودرو می‌گویند ممکن است دولت با وقت‌کشی درباره آزادسازی واردات خودرو بخواهد میزان تولید را افزایش دهد تا قیمت خودرو را در بازار ایران متعادل کند یا در صورت لزوم حرف خود را مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو به کرسی بنشاند.

در این شرایط ممکن است به ازای صادرات خودرو، ارز دریافت کند و بنابراین نگرانی دولت درباره بازار ارز کاهش پیدا می‌کند. حالا باید دید که دولت برای واردات خودروهای خارجی چه اما و اگرهایی می‌گذارد؟

البته گفته شده که وزیر صمت برای آزادسازی واردات خودرو شش ماه فرصت خواسته است. این شش ماه برای این است که هم تولید داخل را افزایش دهد و هم قیمت‌ها را تعدیل کند.

پیش از این هم وزیر صمت گفته بود قرار است هزینه تولید خودرو را ۲۰ درصد کاهش دهد. وعده‌ای که در صورت تحقق می‌تواند باعث کاهش قیمت خودروهای خارجی شود.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا