اقتصادی

تداوم سقوط آزاد قیمت خودرو / خودرویی که ۱۳۵ میلیون تومان ارزان‌ شد

خبرهای فوری: ریزش قیمت خودرو از سه روز پیش آغاز شده است. قیمت خودرو که از شهریور سال گذشته روند صعودی به خود گرفته بود و مردم هر روز با قیمت‌های جدید شوکه می‌شدند بعد از گذشت 9 ماه کاهشی شد.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، کاهش قیمت از خودروهای مونتاژی شروع شد و اکنون به خودروهای وطنی رسیده است. رتبه اول کاهش قیمت خودروهای مونتاژی متعلق به پژو ۲۰۰۸ بود که ۱۳۵ میلیون تومان ارزان‌تر شد. در خودروهای تولید داخل دنا رتبه اول را دارد. قیمت این خودرو ۱۴ میلیون تومان کاهش یافت.

علت کاهش قیمت خودرو را در دو اتفاق می‌توان ارزیابی کرد. یک به خاطر مصوبه ساماندهی بازار خودرو که سه روز پیش در هرم سبز تصویب شد. نمایندگان مجلس بر اساس این مصوبه قیمت‌گذاری خودرو را بر عهده شورای رقابت گذاشتند و بر این امر اصرار کردند که خودرو محصولی انحصاری است و خودروساز نمی‌تواند بر اساس حاشیه بازار محصولات خود را به فروش برساند.

پای شورای رقابت در میان است
رشد قیمت‌ها و ناتوانی خودروسازان در کنترل قیمت‌ها باعث شد که نمایندگان مجلس طرح ساماندهی بازار خودرو را با سرعت بیشتری دنبال کنند. از روزی که پای شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری خودرو باز شد، قیمت‌ها روند کاهشی به خود گرفت.

جاده مخصوصی‌ها عرضه را زیاد کردند
البته برخی‌ها توپ را در زمین جاده مخصوصی‌ها می‌اندازند و می‌گویند که خودروسازان تا اسم شورای رقابت آمد عرضه خودرو را بیشتر کردند تا از التهاب بازار کاسته شود و این امر ضمن نشان دادن موفقیت فروش در حاشیه بازار باعث عقب راندن شورای رقابت می‌شود.

خودرویی وارد بازار نشده است
سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو چنین استدلالی را قبول ندارد و می‌گوید: عرضه خودرو توسط خودروسازان در بازار افزایش پیدا نکرده است به همین دلیل معتقدم که بیشترین علت کاهش قیمت خودرو مربوط به حرف و حدیث‌های ورود شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری است. وی با بیان اینکه قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای در بازار مشخص می‌شود و قیمت هر لحظه با ۱۰ دقیقه پیش از آن فرق دارد، گفت: کاهش نرخ ارز نیز بر روند افت قیمت خودرو هم تأثیرگذار بوده است.

مهر تأیید زد
نکته دیگری که از زبان نمایشگاه داران درباره چرایی کاهش قیمت‌ها شنیده می‌شود، کنترل قیمت خودرو در سایت‌های فروش کالا است.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو هم مهر تأییدی بر این صحبت‌ها زد و گفت: گروه‌هایی که تعداد زیادی خودرو داشتند، خودروهای خود را در سایت‌های فروش کالا با قیمت‌های دروغین عرضه کردند. آنها با این کار قیمت خودرو را بالا بردند چرا که بازار از این قیمت‌ها تبعیت کرد.

۱۰ روزه قیمت‌ها را بالا بردند
وی با بیان اینکه شیطنت گروه‌های یاد شده باعث شد طی ۱۰ روز ۱۸ فروردین تا ۲۸ فروردین تغییرات وسیعی در قیمت‌ها صورت گیرد، اذعان داشت: افرادی که بیش از ۵۰۰ دستگاه خودرو داشتند در سایت‌های فروش کالا قیمت‌های جدید برای خودروها گذاشتند و از آنجا که این سایت‌ها پایه قیمت‌گذاری شدند، قیمت خودرو در بازار افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

نظارت بر قیمت خودرو در سایت‌ها
وی تأکید کرد: مدتی است قیمت خودرو از فرمولی که در گذشته داشته، فاصله گرفته است و افراد به صورت سلیقه‌ای قیمت‌گذاری می‌کنند. رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: از روزی که نظارت بر قیمت خودروها در سایت‌های فروش کالا افزایش پیدا کرد، بازار آرام و قیمت‌ها کاهشی شد.

پیش‌بینی رئیس
مؤتمنی درباره ریزش قیمت خودرو نیز گفت: تصور من این است که قیمت خودروها مسیر ریزش خود را ادامه دهد. البته اگر خودروسازان محدودیت‌های عرضه را بیشتر کنند می‌توانند قیمت‌ها را بالا ببرند. امیدوارم خودروسازان چنین کاری را انجام ندهند.
وی تأکید کرد: طی چند روز اخیر اکثر افراد فروشنده شدند و نمی‌خواهند ضررشان بیشتر شود. البته عده‌ای در مقابل کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند و قصد دارند خودروهایشان را با نرخ بالا به فروش برسانند، اما خریداری برای این خودروها وجود ندارد. از طرفی خریداران دست نگه داشته‌اند و منتظرند تا کاهش بیشتری در قیمت خودروها اتفاق بیفتد.

قیمت‌ها همخوانی با کیفیت ندارد
آنگونه که فعالان بازار خودرو می‌گویند؛ محدودیت عرضه خودرو توسط خودروسازان ادامه دارد و این در شرایطی است که خودروهای کنونی به جهت کیفی سطح بسیار پایینی دارد. آخرین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نشان می‌دهد که خودروهایی که بیشترین فروش را دارند از ۵ ستاره تنها به ۲ ستاره کیفی رسیدند. پژو پارس، سمند، پژو ۴۰۵، ساینا، تیبا و تیبا ۲ و انواع پراید ۲ ستاره کیفی دارند که با توجه به قیمت‌های فعلی آنها در بازار ستاره بسیار پایینی است. تا سال گذشته که قیمت‌ها جهش پیدا نکرده بود، پژو ۲۰۰۸ (مونتاژ ایران) ۱۰۰ میلیونی ۵ ستاره بود.

بازگشت اشتباه
قیمت خودرو در شرایطی که در مسیر کاهش است برخی‌ها نسبت به شورای رقابت و ورود این شورا به قیمت‌گذاری خودرو واکنش نشان دادند. ابوالفضل خلخالی عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت می‌گوید: بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری‌ خودرو تکرار یک اشتباه خواهد بود اما نظارت بر آن می‌تواند شفافیت بیشتری در کار خودروسازان ایجاد کند. حقیقت این است که قیمت‌گذاری خودرو به هیچ وجه نباید دستوری باشد. /ایران

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

‫۲۲ دیدگاه ها

  1. تنها راه نجات مردم از دست خودروسازان اجازه ورود به خودرو است که دولت هم مالیات از وئاردکنندگان دریافت کند و هم خودرو سازان از انحصار خارج شوند و چند نفر خودرو ساز شارلاطان ۴۰ سال است نبض قیمت ها را در دست انحصار گرفته اند و اجازه نمی دهند یائین بیاید

  2. به نظر من خود همین دلال‌ها و نمایشگاه داران یکی از عوامل رشد قیمت هستن. برام عجیبه چرا با یک دلال خودرو در مورد کاهش دلالی و کاهش قیمت مصاحبه یا مشورت میشه! همین دوستان و همکاران آقای موتمنی کمر بازار رو شکستن.

  3. ۳۰ سال معلمی کردم پول پاداشم یک سواری لگن ایرانی نمی شه
    خدا ازشون نگذره خدا خودشونو زن و بچه شون ذلیل کنه ان شاالله
    ایران را ویران کردید خدا به دادمون برسه

  4. سلام، من واقعا متاسفم چرا مردم ما اینقد ساده لوح هستن، قیمت هر چیزی به دلاره این تزهایی هم که آقایون مسولین میدن برا کاهش قیمت شیره مالیدن سر ماست، قیمت دلار پایین اومده که ماشینم ارزونتر شده شما یه تناسب قیمت اجناس به دلار با نرخ دلار الان بگیر قیمت همه چی دستت میاد

  5. با سلام خدمت خوانندگان عزیز قیمت خودرو را نه شورای رقابت نه خودرو سازان نه دلالان دارند فقط عرضه و تقاضا هست.
    اگر یکم با دقت ببینیم بیان این موضوع آشکار می شود با توجه به فصل خرداد و نقل انتقال خانه که با وجود رشد بی سابقه قیمت ها در این بخش تنها دارایی بخش متوسط خودرو می باشد. که در این بخش برای فروش عرضه شده است تا جبران خسارت اختلاف قیمت مسکن را بدهد در این بازار هم کسانی که پول برای خرید کنار کذاشته بودند باز در این وادی هزینه کرده اند.
    پس نتیجه این می شود مسئولین در بخش خودرو و وزارت خانه عملا هیچ کاری برای بهبود اوضاع خودرو نکرده اند بلکه بازار با عرضه خودرو روبرو شده است.

  6. بنده نیاز شدید به ماشین دارم بخاطر شغلم ،پولی رو که پس انداز کرده بودم با هزار زحمت وقتی با این قیمتا مواجه شدم نا امید شدم از خرید ماشین ،جای بسی تاسف داره برای ی ماشین بی کیفیت انقد پول بدی ولی چ کنیم که شرایط مجبورمان کرده ،امید داریم قیمتا نزولی شود .انشالله

  7. لابی خودروسازی با کمک برخی رسانه میخواهند جلو ورود شورای رقابت به قیمت گذاری را بگیرد همین که اسم شورای رقابت آمده قیمت ها شروع به کاهش کرد

  8. با این قیمت ها کسی خودرو نمیخره البته کاهش قیمتها شروع شده وادامه داره وقتی تو دوروز یک ماشین ۱۳۵میلیون ارزان میشه پس کاهش بیشتر خودروهای وطنی حتمی اتفاق می افتد

  9. من میخواستم ماشین بخرم و نیاز خیلی ضروری بهش دارم ولی برای کمک به وضعیت نابه سامانی که دلال ها درست کرده اند.ترجیح میدم چند وقت دندون روی جیگر بزارم و پس از آرامش بازار خرید کنم.به نظرم هر فرد با فرهنگی قطعا همین کار رو میکنه.

    1. خودرو ارزون نشده….اتفاقا کسی نمی فروشم….تا وقتی که ثبت نام و فروش مثلاً ۲۰۰۸ آزاد نباشه میشه تصور ارزونی رو داشت….? بهتر خودمون رو گول نزنیم

    2. کار درست همینه بد بختی ما اینه که وقتی جنسی گرون میشه همه هجوم میارن که بخرن در صورتی که نیاز هم ندارن برا همین قیمتها غیر قابل کنترل میشه چون تقاضا زیاد میشه منم ماشین احتیاج دارم لی خیلی وقته دست نگه داشتم و ضرر هم نکردم امیدوارم قیمتها به قبل برگرده بعد خرید کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا