اقتصادی

فروش وحشت زده طلا چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

خبرمهم: خوش بینی در بازار طلا با وجود این که این فلز ارزشمند پس از انتشار یک گزارش اشتغال ماهانه مایوس کننده دیگر در آمریکا نتوانست رشد پایداری پیدا کند، بهبود یافته است.

نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد هر دو گروه تحلیلگران وال استریت و سرمایه گذاران غیرحرفه‌ای خوش بینی قوی به قیمت طلا در کوتاه مدت دارند.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، اوله هانسن، مدیر استراتژی کالای ساکسو بانک اظهار کرد: با وجود این که انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا سیاستهای پولی خود را تغییر دهد و کاهش خرید ماهانه اوراق قرضه را پیش از پایان امسال آغاز کند، طلا همچنان روی خط باریکی حرکت می‌کند. گزارش اشتغال غیرکشاورزی سپتامبر به حد کافی سرد بود تا از قیمت طلا پشتیبانی کند و با این حال به حد کافی قوی بود تا از تعدیل خرید اوراق قرضه حمایت کند.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۴ نفر شرکت کردند که از میان آنها هشت نفر معادل ۵۷ درصد افزایش قیمت طلا را پیش بینی کردند. پنج نفر معادل ۳۶ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و یک نفر معادل هفت درصد نظر خنثی داشت.

در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران غیرحرفه ای، ۸۴۱ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۴۴۲ نفر معادل ۵۳ درصد به افزایش قیمت طلا و ۲۶۵ نفر معادل ۳۲ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که ۱۳۴ نفر معادل ۱۶ درصد نظری نداشتند.

خوش بینی در میان سرمایه گذاران کوچک پس از این که ماه گذشته به پایین‌ترین حد چند ماهه سقوط کرد، به طور پیوسته بهبود پیدا کرده است. اما خوش بینی آنها در حالی بهبود یافته که طلا همچنان به حمایت در سطح ۱۷۵۰ دلار تکیه کرده است. آمار اشتغال مایوس کننده سپتامبر کمک کرد قیمت طلا به بالاترین حد دو هفته اخیر صعود کند اما موفق نشد مقاومت در بالای ۱۷۸۰ دلار را بشکند.

بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آتی آمریکا با یک دلار و ۸۰ سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش، در ۱۷۵۷ دلار و ۴۰ سنت بسته شد و یک دلار پایینتر از قیمت نهایی ۱۷۵۸ دلار و ۴۰ سنت در معاملات جمعه پیش بود.

بعضی از تحلیلگران می گویند اگر چه کاهش خرید ماهانه اوراق قرضه توسط بانک مرکزی آمریکا غیرقابل اجتناب است اما آمار بازار کار می‌تواند نیروی صعودی کوتاه مدتی برای طلا فراهم کند زیرا انتظارات سرمایه گذاران درباره زمان آغاز تعدیل این برنامه پس زده شد.

آدریان دی، رئیس شرکت مدیریت دارایی آدریان دی به کیتکونیوز گفت: به محض این که بانک مرکزی آمریکا کاهش خرید ماهانه اوراق قرضه را آغاز کند، بازار خواهد دید که این اقدام بسیار دیرهنگام است و قیمت طلا به کف رسیده و روند آن معکوس می شود. این اتفاق در سالهای ۲۰۰۵، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ روی داد.

کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد شرکت مدیریت دارایی SIA پیش بینی کرد که قیمت طلا در کوتاه مدت افزایش پیدا می کند زیرا دلار نیروی حرکتش را در آستانه نشست سیاست پولی ماه آینده بانک مرکزی آمریکا از دست می دهد به خصوص که ابهامات در خصوص زمان آغاز تعدیل تدابیر محرک مالی افزایش پیدا می کند.

با این حال همه تحلیلگران متقاعد نشده اند که طلا آماده شکستن زنجیرهایش است. مارک چندلر، مدیرعامل شرکت بانوک برن گلوبال فارکس به کیتکونیوز گفت: مقاومت طلا در آینده نزدیک بین ۱۷۸۰ تا ۱۸۰۰ دلار می ماند.

بخوانید:

آدام بوتون، استراتژیست ارزی ارشد فارکس لایو گفت: منتظر ریزش بیشتر طلا پیش از تمایل به خرید است و انتظار ندارد پیش از نوامبر که بازار عوامل فصلی قوی را مشاهده می کند، طلا خریداری کند. بوتون اظهار کرد: اگر می خواهید طلا بخرید باید صبور باشید. من می خواهم زمانی طلا خریداری کنم که فروش وحشت زده به راه می افتد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا