اقتصادی

ایجاد فضای امن برای سرمایه‌گذاری خارجی با عضویت ایران در شانگهای

خبرمهم: نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران گفت: رسمی شدن عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، فضایی امن برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایجاد می‌کند که به دنبال آن تولید و اشتغال افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، ایران در ۲۶ شهریورماه در جریان نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای با موافقت همه اعضا، نهمین عضو دائم این سازمان شد. عضویت ایران در این سازمان، علاوه بر دستاوردهای سیاسی و امنیتی، فرصت‌های اقتصادی گسترده‌ای را نیز پیش روی فعالان اقتصادی کشورمان قرار می‌دهد و مسیر مبادلات تجاری با کشورهای عضو را تسهیل می‌کند.در همین راستا، نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران، اظهار داشت: سازمان همکاری‌های شانگهای نهادی میان دولتی است و بر اساس همکاری چند جانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی بنا شده است.
عباس آرگون با تاکید بر اینکه اعضای این سازمان شامل کشورهای مهم و تاثیرگذاری در جهان هستند، تصریح کرد: برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی عضو سازمانی شده‌ایم که ۵۰ درصد جمعیت جهان را در بر گرفته است.
وی افزود: اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای در شورای امنیت حق وتو دارند و کشورهای تاثیر گذار در امنیت و اقتصاد جهان محسوب می شوند که عضویت ایران در آن گام بزرگی برای کشور خواهد بود.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه پاکستان، هند، چین و روسیه چهار کشور مهم در زمینه انرژی اتمی هستند، گفت: کشورهای عضو، بخشی از همسایگان ایران هستند که می توانند بازار بزرگ صادراتی را در اختیار کشورمان قرار دهند.
وی با بیان اینکه پیوستن به سازمان همکاری های شانگهای ظرفیت بالقوه ای را برای ایران ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: برای گسترش تجارت با این کشورها نیاز به توسعه دیپلماسی های سیاسی-اقتصادی وجود دارد.
آرگون خاطرنشان کرد: با تعاملات بیشتر، منافع کشورهای همسایه و عضو سازمان همکاری های شانگهای به ایران گره زده خواهد شد که این روند می تواند با ایجاد امنیت رشد سرمایه گذاری خارجی را به دنبال داشته باشد، در این صورت از تحریم ها کاسته و کشور کمتر دچار خدشه می شود.
وی با بیان اینکه بعد از رسمی شدن این عضویت دستیابی به ظرفیت ایجاد شده مورد اهمیت قرار دارد، اظهار داشت: آماده سازی زیرساخت ها، جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، ثبات قوانین، بهبود فضای کسب و کار تولید کالاهای مورد نیاز بازار و حمایت از صادرات مهمترین شاخص های افزایش تجارت با اعضای شانگهای است.
نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با بیان اینکه برداشته شدن تحریم و حل مشکلات بانکی قدم بعدی برای توسعه اقتصادی است، تصریح کرد: این تعاملات می تواند اقتصادی کشور را به سمت بهبود هدایت کند. اگر شناسایی و توسعه صادرات غیر نفتی را در دستور کار قرار دهیم و منابع را به سمت بخش های مولد ببریم تا اقتصاد پیش بینی پذیر شود
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری یعنی جذب پول به کشور، خاطرنشان کرد: باید با افزایش تعاملات، مشارکت برد-بردی برای ایران و کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای ایجاد کنیم.
در سال ۲۰۰۱ با هدف همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی، سازمان همکاری‌های شانگهای تشکیل شد. تاکنون کشورهای هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در این پیمان به عنوان اعضای اصلی شناخته می شدند. سه کشور افغانستان، بلاروس و مغولستان به عنوان عضو ناظر و ۶ کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان، پادشاهی کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا نیز از شرکای گفت‌وگوی این سازمان محسوب می‌شوند. روز جمعه (۲۶ شهریورماه) ایران نیز در بیست و یکمین اجلاس سران این سازمان به عنوان نهمین عضو رسمی معرفی شد.
سازمان همکاری‌های‌ شانگهای با حدود ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی جهان از جمله معدود سازمان‌هایی با ماهیت هم‌زمان اقتصادی و امنیتی- نظامی است.
بر اساس اعلام گمرک، میزان تجارت ایران با مجموعه کشورهای عضو پیمان شانگهای در سال ۹۹ به ۵۵ میلیون تن کالا به ارزش ۲۸ میلیارد دلار رسید که سهم صادرات ۴۶ میلیون تن به ارزش ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۹ میلیون تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.
بیشترین حجم تجارت ایران با چین به ارزش ۱۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار است و هند با سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، افغانستان با ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، روسیه با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و پاکستان با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند. /ایرنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا