اقتصادی

سیگنال مهم رئیسی برای قیمت دلار

خبرمهم: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برای امسال بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه پیش‌بینی می‌شود. رئیس جمهور نیز تاکنون چندین بار در اظهاراتش از مشکلات در کسری بودجه سخن گفته است.

 رئیس جمهور در سفری به کهگیلویه و بویراحمد از سه برنامه جدید اقتصادی سخن گفته که احتمالا در دوره میان‌مدت یا بلندمدت اجرای این برنامه‌ها برای بازار ارز مهم تلقی شود.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، حمایت از بخش خصوصی، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و احیای جهاد سازندگی سه برنامه مهمی است که رئیس جمهور در سفر اخیر خود به استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرده است. اما همه این‌ها بودجه می‌خواهد و این سخنان می‌تواند به معنای احتمال افزایش بیشتر کسری بودجه تلقی شود که در این صورت تاثیر قابل توجهی بر بازار ارز خواهد داشت.

این برنامه‌های رئیسی درحالیست که طبق برآورد محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برای امسال بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه پیش‌بینی می‌شود. رئیس جمهور نیز تاکنون چندین بار در اظهاراتش از مشکلات در کسری بودجه سخن گفته است.

یک ماه پیش هم علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس گفته بود: دولت آقای روحانی در سه ماهه نخست امسال اقدام به چاپ ۵۵ هزار میلیارد تومان پول بی‌پشتوانه کرده است تا از این طریق کسری بودجه خود را جبران کند که این اقدام تاثیرات سوء زیادی بر اقتصاد کشور دارد. (فارس)

با این حال به نظر می‌رسد دولت رئیسی در برنامه‌هایش چندان به این بحران مهم توجه ندارد یا در اولویت اول آن نیست.

رئیسی در جلسه شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد گفته است: دولت در گام نخست تلاش می‌کند ظرفیت‌های صنعتی غیرفعال استان به ویژه صنایع پیشران به شکل حداکثری فعال شود و در این مسیر از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان بخش خصوصی حمایت خواهیم کرد.

دنبال راحت‌ترین راه برای خرید و فروش ارز دیجیتال هستی؟

بعدازظهر جمعه رئیسی در دیدار نخبگان، علما، خانواده شهدا و ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم کهگیلویه و بویراحمد نیز بیان کرد: بر اساس بررسی‌هایی که قبل از سفر به استان انجام شده است، ظرفیت‌های معطل یا تعطیل زیادی در استان در حوزه‌های مختلف تولیدی، صنعتی و عمرانی وجود دارد که باید هر چه سریع‌تر آنها را فعال یا احیا کرد.

رئیسی تاکید کرد: دولت توسعه صنایع پایین دستی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، تکمیل سدها و پروژه‌های نیمه تمام و احیای صنایع غیرفعال در کهگیلویه و بویراحمد را با جدیت دنبال خواهد کرد.

او حتی به بازدید از ساخت سد تنگ سرخ رفت که اجرای آن حدود ۱۰ سال از زمان پیش‌بینی شده عقب است.

رئیس جمهور همچنین درباره احیای جهاد سازندگی هم سخن گفت و توضیح داد: روستاها ظرفیت‌های اقتصادی و تولیدی زیادی دارند که اگر فعال شود، شاهد توقف روند مهاجرت روستاییان به شهرها خواهیم بود. دولت سیزدهم در راستای ایجاد سازوکاری مناسب برای تحول در روستاها، به زودی جهادسازندگی را با محوریت سامان دادن به انگیزه‌ها و عزم و اراده جهادی جوانان مخلص و کارآمد کشور، احیا خواهد کرد.

اما آیا دولت رئیسی در کنار این برنامه‌ها برای تامین بودجه آن هم فکری کرده است؟ اگر پاسخ خیر باشد تاثیر آن ممکن است در دوره میان‌مدت یا بلندمدت بر کسری بودجه آشکار شود که آن وقت بازار ارز ممکن است دچار نوساناتی ناشی از کسری بودجه دولت شود.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا