اقتصادی

حراج‌های عجیب میلیون دلاری

خبرمهم: بازار حراجی‌ها همیشه یکی از جذاب‌ترین و عجیب‌ترین بازار‌های هنری بوده است. رکورد‌های قابل توجه برای برخی از آثاری که گمان می‌رود ارزش چندانی ندارند، در بسیاری از اوقات شگفتی رسانه‌ها و هنردوستان را برمی‌انگیزد. از رکورد برخی آثار تجسمی ارائه‌شده در حراجی‌ها بگیرید تا برخی اشیا مانند آخرین آدامسی که سرالکس فرگوسن در یک بازی فوتبال در زمین جوید.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، اما دامنه آثار و اشیایی که با قیمت‌های کلان به فروش می‌رسد، بسی گسترده‌تر از اینهاست. به تازگی و در همین یک هفته حراجی کریستیز بخشی از دست‌نوشته‌های علمی اینشتین را حراج می‌کند. این در حالی است که همین حراجی، یک نسخه از کتاب داستانی «فرانکنشتاین یا پرومته مدرن» اثر مری‌شلی را به قیمت ۱۷/ ۱میلیون دلار فروخته است.خانه‌های حراج کریستیز و آگتس فرانسه که در تاریخ ۲۳ نوامبر این نسخه را به ارزش تخمینی ۲ تا ۳ میلیون یورو در پاریس به حراج می‌گذارند. گفته می‌شود این دست‌نویس، مرحله مهمی از توسعه نظریه نسبیت عام را ثبت کرده و بدون شک ارزشمندترین نسخه خطی از اینشتین است که تاکنون برای فروش به حراج گذاشته شده است. این نسخه خطی شامل اشتباهات محاسباتی است. اینشتین در مقدار جرم خورشید در صفحه ۲۸ اشتباه کرده است. او این رویکرد نسبت به نسبیت عام را کمی دیرتر در سال ۱۹۱۳ کنار گذاشت؛ زیرا نگران ثبات نظری آن بود. ادرین لجندر از خانه حراج کریستیز گفت: «دست‌نوشته‌های اینشتین از این دوره و به‌طور کلی پیش از ۱۹۱۹ بسیار نادرند. این نسخه بینش جالب‌توجهی درباره آثار اینشتین و شیرجه‌ای مسحورکننده به ذهن بزرگ‌ترین دانشمند قرن بیستم را فراهم می‌کند.»

رکورد میلیون دلاری یک کتاب

نسخه اولیه داستان گوتیک ترسناک و دوران‌ساز، «فرانکنشتاین؛ یا پرومته مدرن»، پس از فروش در حراجی به مبلغ یک میلیون و ۱۷۰ هزار دلار، رکورد جهانی بالاترین قیمت پرداختی برای یک اثر چاپ‌شده توسط یک زن (مری شلی) را به خود اختصاص داده است. این چاپ اول یکی از ۵۰۰ نسخه رمان فرانکنشتاین است که در سال ۱۸۱۸ منتشر شد. رکورد اثر چاپ‌شده توسط یک زن پیش از این متعلق به نسخه اولیه «اِما» از جین آستن بود که در سال ۲۰۰۸ توسط خانه حراج بونهمز به مبلغ ۱۵۰ هزار پوند فروخته شد. نسخه‌ای از «قصه‌های بیدل نقال» اثر جی‌کی رولینگ نیز در نوامبر ۲۰۰۷ به قیمت ۹۵/ ۱میلیون به فروش رفت؛ اما این اثر دست‌ساز و مصور بود، نه چاپی. /دنیای اقتصاد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا