اقتصادی

افزایش غیرطبیعی قیمت برنج در کلانشهر‌ها

خبرمهم: رئیس انجمن تولیدکنندگان برنج گفت: برنج باکیفیت نباید در کلانشهر‌ها بالاتر از قیمت ۴۳ یا ۴۴ هزار تومان عرضه شود، این افزایش قیمت برنج در شهرهای بزرگ غیرعادی و غیرطبیعی است.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، جمیل علیزاده شایق، رئیس انجمن تولیدکنندگان برنج با حضور در برنامه “گفتگوی ۱۸:۳۰” با اشاره به علل افزایش قیمت برنج گفت: تفاوت قیمت بین مراکز تولید تا عرضه، به دلیل نبود کنترل و نظارت لازم، توسعه ‌نیافتن مکانیزاسیون در کشاورزی و قیمت بالای نیروی کار از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت برنج است.وی افزود: هم‌اکنون سقف قیمت برنج‌ باکیفیت موجود در مازندران و گیلان ۴۰ هزار تومان است و قیمت برنج نباید در کلانشهر‌ها بالاتر از ۴۳ یا ۴۴ هزار تومان باشد.
رئیس انجمن تولیدکنندگان برنج بیان کرد: با توجه به آنکه سال گذشته از نظر میزان بارندگی سال بسیار خوبی بود میزان تولید برنج ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تن بود و امسال به دلیل خشکسالی این میزان تولید به ۲ میلیون ۲۵۰ هزار تن کاهش یافت.

رسوب ۷۰ هزار تن برنج در گمرک

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به واردات برنج برای جبران کسری نیاز کشور گفت: طبق آمار تا سال ۹۹، سالیانه بین یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج وارد کرده‌ایم. از سال ۹۹ با دو موضوع نرخ ارز نیمایی و کرونا مواجه شدیم که این دو مسئله موجب شد که واردات برنج نسبت به سال ۹۸، ۵۰ درصد کاهش یابد. همچنین امسال هم کاهش ۵۰ درصدی نسبت به سال قبل داشتیم.
وی بیان کرد: حدود ۷۰ هزار تن برنج در گمرک کشور رسوب کرده و حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن برنج در بنادر پاکستان و هندوستان آماده بارگیری هستند و این در حالی است که اگر دولت دوره ممنوعیت را بردارد قیمت برنج ایرانی بین ۸ تا ۱۰ هزار تومان کاهش می‌یابد. /شبکه خبر

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا