اقتصادی

۸۰ درصد کارشناسان انتظار رشد بورس در هفته آینده را دارند

خبرمهم: در قالب یک نظرسنجی، پیش‌بینی ۱۰ کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار و شاخص کل بورس در هفته آینده گردآوری شده است.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، در قالب سوالی پنج گزینه‌ای از ۱۰ کارشناس با سابقه بازار سرمایه کشور، در مورد پیش‌بینی روند شاخص کل بورس در هفته پیش رو که منتهی به چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ است، نظرسنجی صورت گرفت.سوال و نتایج این نظرسنجی به همراه نظرات تکمیلی و کوتاه کارشناسان به شرح زیر است:
روند بازار سرمایه و بازدهی هفتگی شاخص کل در هفته آتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

۱. مثبت. رشد بیش از ۵ درصد

۲. مثبت. رشد کمتر از ۵ درصد

۳. بدون تغییر چشمگیر

۴. منفی. کاهش کمتر از ۵ درصد

۵. منفی. کاهش بیش از ۵ درصد

همچنین در جدول زیر، علت انتخاب گزینه‌ها توسط کارشناسان توضیح داده شده است.

نام کارشناس توضیحات
کورش آسایش گزینه اول. با وجود کاهش ارزش معاملات و خروج پول در هفته ای که گذشت، قدرت خریداران بسیار بالا بود. نرخ دلار نیز افزایشی بوده و انتظارات کاهش نرخ دلار از بین رفته است.
فردین آقابزرگی گزینه دوم. به نظر می رسد با توجه به تغییر اندک قیمت ارز و عدم تحقق پیش بینی مسئولان مبنی بر کاهش قیمت ارز و همچنین قانع شدن مسئولان برای عدم افزایش قابل توجه نرخ بهره، بازار به طور خفیف رو به صعود باشد.
آراد پورکار گزینه سوم. بازار همچنان نیاز به دست به دست شدن سهام دارد. به نظرم از آنجایی که هنوز روند ورود پول به صندوق‌های با درآمد ثابت ادامه دارد، اما اخبار خوب بازار اجازه اصلاح زیاد را نمی دهد.
علیرضا تاجبر گزینه سوم. پس از یک دوره صعودی، بازار با ابهامات متعددی در خصوص نرخ ارز، نرخ خوراک، قیمت گذاری کالاهای اساسی و انتشار اوراق بدهی مواجه است و تا انتشار گزارش های ۶ ماهه و رفع بخشی از ابهامات، بازار متعادل خواهد بود.
پیمان حدادی گزینه دوم. رشد قیمت دلار به علاوه اصلاح زمانی انجام شده، موجب رشد قیمت سهام خواهد بود.
محمد خبری زاد گزینه دوم. نمادهای دلاری بازار مانند پتروشیمی، فولادی و پالایشی ها مثبت های بازار خواهند بود.
مهدی قلی پور گزینه دوم. به علت رشد قیمت ارز، رشد قیمت های جهانی و اصلاح قیمت ها در نمادهای دلاری کلیت بازار مثبت خواهد بود.
وحید کشمیری پور گزینه دوم. با توجه به اصلاح قیمت ها در روزهای گذشته و احتمال رشد دلار و مستعد بودن قیمت های جهانی برای رشد، انتظار رشد شاخص را برای هفته بعد دارم. اما این رشد احتمالا کمتر از ۵ درصد خواهد بود.
محمد رضا صادقی مقدم گزینه دوم. با توجه به برگشت قیمت دلار به کانال ٢٧ هزار تومان، می توان به روند مثبت بازار امیدوار بود. هرچند صحبت های آقای نیکزاد نائب رئیس مجلس ریسک بزرگی برای بازار محسوب می شود که نیاز به همگرایی تمامی ارکان بازار سرمایه و همه سهامداران حقیقی و حقوقی در برابر این اظهارات است.
مهدی میرزایی گزینه دوم. عاملی که بخواهد روند هفته گذشته را معکوس کرده و موجب افت محسوس شاخص شود، مشاهده نمی شود. هفته آینده شاهد افت خاصی در بازار نخواهیم بود. در عین حال، مهمترین عامل موثر بر رشد بازار سرمایه در کوتاه‌مدت و میان‌مدت (یعنی نرخ ارز)  طی روزهای اخیر به ثبات رسیده و بنابراین نمی توان شاهد رشد چشمگیر شاخص بود. اما به دلیل ورود تدریجی نقدینگی، افزایش اطمینان به بازار، استقرار دولت جدید و نظرات مثبت تیم اقتصادی به بازار سرمایه، روند رو به رشد بازار به صورت تدریجی ادامه پیدا خواهد کرد و هفته آینده نیز احتمالا شاهد رشد آرام بازار هستیم.

با توجه به نتیجه نظرسنجی و انتخاب ۷۰ درصدی گزینه دوم (مثبت با رشد کمتر از ۵ درصد) و ۱۰ درصدی گزینه اول (مثبت با رشد بیش از ۵ درصد) می توان انتظار داشت که روند بازار سرمایه و شاخص کل در هفته آینده به احتمال ۸۰ درصد، صعودی باشد. /yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا