اقتصادی

ساختمان‌هایی که غیرمجاز در سطح شهر قد علم می‌کنند/ تراکم فروشی شهرداری برای کسب درآمد

خبرمهم: نداشتن درآمد پایدار و پشتوانه مالی دولتی باعث می‌شود شهرداری برای تامین بودجه تراکم فروشی کند.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، بسیاری از مواقع این مسئله پیش آمده است که در کوچه و خیابان محل زندگی بر سر جای پارک خودرو با همسایه دچار درگیری و ناراحتی شویم. مقصر این درگیری‌ها نه ما هستیم و نه همسایه. مشکل از جای دیگری است. مشکل تراکمی است که در آن منطقه وجود دارد.کوچه‌هایی تنگ با ساختمان‌های بلند بالا که بیش از ظرفیت آن محدوده، با صدور بی رویه پروانه ساخت و ساز قد علم کرده اند، نمای نامنظم و آشفته‌ی شهر که هیچ کدام از ساختمان‌ها با هم مطابقت ندارند و گویی هرکدام در دنیایی جداگانه برنامه ساخت و سازشان پی ریزی شده است وترافیک و آلودگی از نتایج تراکم فروشی است و دودی که از آتش این بی فکری بلند می‌شود در چشم شهروندان می‌رود.
مسئله این است که از یک زمانی به بعد شهرداری دیگر پشتوانه مالی دولتی و درآمد پایدار نداشته و شهرداری‌ها هزینه‌های خود را از طریق مالیات بر ارزش افزوده و به طور عمده از محل عوارض ساختمانی حاصل می‌شود که عوارض ساختمانی شهرداری شامل موارد مختلفی از قبیل عوارض نوسازی و عمران شهری، عوارض سطح شهر، عوارض صدور پروانه وعوارض خدمات مدیریت پسماند می‌شود.

تجاوز به حریم معابر حق شهروندی

تامین بودجه در شهرداری‌های تهران به این صورت انجام می‌شود که مالکانی که در ساخت بنایشان از مشخصات مندرج در پروانه ساختمانی مانند سطح بنا و تعداد طبقاتی که مجاز به ساخت آن‌ها هستند تخطی کرده و ضوابط شهرداری را نادیده می‌گیرند و به این صورت مالکی که به حریم معابر حق شهروندی تجاوز کرده و یا تراکم بیش از حد مجاز داشته به پرداخت جریمه محکوم شده و به سادگی با پرداخت جریمه نقدی تبرئه می‌شود.

توافق شهرداری با متخلفان

توافقاتی که بین شهرداری و افراد متخلف صورت می‌گیرد بلایی به سر کلانشهری مثل تهران آورده است که آن را تبدیل به شهری غیر قابل سکونت تبدیل کرده است. کوچه‌هایی باریک با انبوه ساختمان‌های ۶ -۷ طبقه که درگیری همسایگان بر سر جای پارک و دیگر مسائل اصلا منظره غریبی نیست و وقتی میزان خدماتی که در یک محدوده ارائه می‌شود نسبت به میزان جمعیتی که وجود دارد کمتر باشد این مشاجرات و ناراحتی‌ها بیشتر می‌شود.
این چشم پوشی‌هایی که در ازای کسب درآمد انجام می‌شود اقدامی است که خلاف منافع عمومی شهروندان انجام می‌شود و از سوی دیگر هم با درآمد نهفته در این تخلف برای شهرداری، افراد به سمت انجام این تخلف سوق داده می‌شوند.
پیروز حناچی شهردار سابق تهران در ارائه گزارشی درباره فعالیت‌های خود در دوره‌ی مدیریتی که پشت سر گذاشت درباره این موضوع گفت:ما در این دوره با کاهش فروش تراکم بر مبنای عدالت محوری رو به رو بودیم.
وی افزود:بازنگری طرح تفصیلی، کاهش ۲۶ درصدی ساخت و ساز در طرح مسکونی، کاهش ارتفاع پردازی‌ها و کاهش ۸۷ درصدی در حوزه بلندمرتبه سازی و تعداد پروانه‌ها از اقدامات شهرداری بوده است؛ و اولین محوری که خیلی در آن تلاش کردیم و انضباط ساخت و ساز و کاربری است و تلاش کردیم در این زمینه از بهره برداری شخصی و سلیقه‌ای جلوگیری کنیم و در این دوره کاهش ۶۴ درصدی صادره پروانه‌های صدور ساخت و ساز را داشتیم از سال‌های ۹۱ تا ۹۵ ما ۸۰ میلیون ساخت و ساز داشتیم، اما این میزان کاهش یافته است.
حناچی در ادامه گفت:علاوه بر این، کاهش ۷۰ درصدی بلند مرتبه سازی را داشتیم و این موضوع عمدتا در مناطق شمالی تهران بود که این میزان کاهش یافته و در این دوره پروانه بلندمرتبه سازی بیشتر از ۱۲ طبقه را نداشتیم.

محدودسازی سامانه شهرداری باعث کاهش تخلفات شد

سید حمید موسوی شهردار منطقه یک تهران،درباره کاهش تراکم فروشی در این منطقه گفت:در گذشته یکی از مبانی و محور‌های کسب درآمد در شهرداری‌ها در موضوع صدور پروانه مسکونی و تجاری بوده و به شکلی که طرح تفصیلی مشخص کرده بود برای هر پلاک که تا چند طبقه ساخت و ساز کند، به لحاظ باز بودن دست مناطق جواز‌هایی صادر می شد که مغایر طرح تفصیلی بود و تلاشی که ما در سال ۹۸ و ۹۹ کردیم این بود که در سامانه شهرداری محدودیت‌هایی ایجاد کردیم که در حوزه صدور پروانه هم دقیقا منطبق با طرح تفصیلی پروانه‌ها صادر شود.
وی افزود:یعنی پروانه‌هایی که در سال‌های ۹۸ و ۹۹ صادر کردیم کوچکترین انحرافی از طرح تفصیلی نداشتند و اگر ما پروانه‌ای صادر کردیم، یا منطبق بوده با پهنه‌ی مصوب بر اساس طرح تفصیلی و یا در واقع اگر تغیراتی جزئی نیاز بوده که انجام شود رفته است در کمیسیون ماده پنج شورای عالی شهرسازی و معماری و آنجا مصوب شده است.
موسوی در ادامه گفت:یعنی عملا قانونی شده و در قالب قانون پروانه صادر شده است و ما می‌توانیم ادعا کینم که برای اولین بار در تاریخ بلدیه ظرف دوسال گذشته پروانه‌های ساختمانی در سطح منطقه یک منطبق بر پهنه‌های مصوب و تراکم‌های مصوب در طرح تفصیلی صادر شده و این هم به هرحال یک موفقیت است برای شهرداری تهران و آرزو دارم که در سال‌های بعد هم این روال ادامه پیدا کند.
وی افزود:یک توفیق بوده برای شهرداری منطقه یک در آراء صادره سال‌های قبل که ما در طول سال‌های ۹۸ و ۹۹ هیچ پرونده‌ای که دارای رای ماده ۱۰۰ هست را توافق نکردیم یعی عینا رای را اجرا کردیم. ولی به هرحال تخلفاتی که براساس قانون اجازه رسیدگی شهرداری منطقه را دارد هم اصل بهداشتی و ایمنی در آن رعایت شده وطبق مصوبه شورای شهر شهرداری و با نرخی که شورای شهر مصوب کرد این‌ها محاسبه شده، یعنی در دو حوزه صدور پروانه و پایان کار ما منطبق بر ضوابط عمل کردیم. در حوزه ضوابط طرح تفصیلی و در حوزه صدور پایان کار هم در محدوده اختیاراتی که در واقع کمیسیون‌های داخلی داشتند عمل شده است.
موسوی در ادامه افزود:در دو سال گذشته شورای معماری فعالانه موضوعات را بررسی می‌کرده که سطح شهر با انباشت تراکم مسکونی و ساخت ساختمان‌های نامتناسب و نامتناجس رو به رو نشود و کمیته نما هم تلاش کرده است که سیما و منظر شهری از آن اغتشاش بصری دور شود و به یک نمای با هویت ایرانی و اسلامی نزدیک شویم. در حوزه کیسیون‌های داخلی هم تلاش کردیم که در حوزه ساخت و ساز تلاش کنیم که ساختمان‌های مقاوم و پایدار و ایمن را ایجاد کنیم و منطقه از این نظر پیشرو بوده است. /yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا