اجتماعیاقتصادی

شرایط عجیب بانک‌ها برای پرداخت وام ۳۰ میلیونی ازدواج/ بانک مرکزی: یک ضامن معتبر کافی است

خبرهای فوری: تصویر مدارک درخواستی یکی از بانک ها برای پرداخت وام 30 میلیونی ازدواج را خواهید دید!

به گزارش خبرنگار اقتصادی سایت خبرهای فوری، باتوجه به وضعیت اقتصادی و شرایط سخت جوانان برای ازدواج، مجلس در بررسی بودجه امسال تصویب کرد که وام ازدواج از ۱۵ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان افزایش یابد.

در بند (الف) تبصره (۱۶) لایحه بودجه ۹۸ آمده است: به‌منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه سیستم بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوجهایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از ۱۳۹۶/۱/۱ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، با اولویت نخست پرداخت کند.

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها در سال ۱۳۹۸ سیصد میلیون (۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال با دوره بازپرداخت پنج‌ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است. بانک مرکزی می‌تواند یارانه پرداختی به اشخاص را به‌عنوان تضمین در این زمینه بپذیرد.

هرچند وام ۳۰ میلیونی هم در شرایط فعلی اقتصاد کشور و گرانی لحظه‌ای کالاها نمیتواند گره‌گشای ازدواج جوانان باشد ولی بازهم برای زوجین اهمیت دارد.

در هفته های اخیر بسیاری از جوانان که به منظور دریافت وام ازدواج راهی شعب بانکی شده اند با بخشنامه های عجیب و غریبی رو به رو شده اند که کار را برای دریافت وام ۳۰ میلیونی ازدواج سخت کرده است.

نکته مهم و شاید اولین سنگ پیش پای جوانان برای دریافت وام ازدواج تعداد ضامنینی است که بانک ها به انتخاب خودشان تعیین کرده اند.

[irp posts=”15148″ name=”وام مسکن افزایش می‌یابد؟”]

برخی از بانک ها ۲ ضامن کارمند رسمی دولت و برخی دیگر ۳ ضامن از هر یک از زوجین می خواهند این درحالی است که طبق مصوبه مجلس وام ۳۰ میلیونی باید با دوره بازپرداخت پنج‌ساله و اخذ یک ضامن معتبر و سفته پرداخت شود. البته مجلس این را هم مصوب کرده که اگر زوجین ضامن کارمند نداشته باشند، یارانه پرداختی را بعنوان ضمانت در بانک قرار دهند.

با این حال اما بانک ها کار خودشان را می کنند و ضوابط باب میل خود را برای پرداخت وام ازدواج تعیین کرده اند. یکی از بانک ها گواهی اشتغال به کار زوجین را شرط پرداخت وام ازدواج اعلام کرده است!

سوال اینجاست اگر زوجی شاغل نباشد نمی تواند از این بانک وام ازدواج بگیرد؟ یا اگر شغل آزاد داشته باشد از کدام سازمان باید گواهی اشتغال به کار دریافت کند؟

میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره سخت گیری های بانک ها برای پرداخت وام ازدواج گفت: بانک مرکزی متن مصوب قانون را به تمامی بانک ها ابلاغ کرده است. حتی تاکید کرده ایم که یا یک ضامن معتبر را قبول کنید یا یارانه زوجین را.

وی افزود:‌شاید بانک ها به دلیل افزایش رقم وام ازدواج، شرایط ضمانت این وام را سفت و سخت کرده اند تا از بازپرداخت اقساط مطمئن شوند ولی بانک مرکزی به آنها تاکید کرده یک ضامن را قبول کنید.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درباره اقدام برخی از بانک ها برای دریافت گواهی اشتغال به کار از زوجین در زمان پرداخت وام ازدواج هم گفت: اگر بانکی گواهی اشتغال به کار دریافت کند دیگر نیازی نیست که از متقاضیان بخواهد ضامن کارمند رسمی را معرفی کنند. 

در ادامه تصویر مدارک درخواستی یکی از بانک ها برای پرداخت وام ۳۰ میلیونی ازدواج را مشاهده می کنید؛

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

‫۹ دیدگاه ها

  1. نزدیک به چهل سالمه ومجرد هستم فقط بخاطر اینکه نمیخوام محتاج جماعت نامرد بشم، بله باشما هستم اره بخودت بگیر ب ر ا د ر

  2. سلام عزیزان چرا به همه تهمت میزنید من همین امروز بانک کشاورزی پرونده وام ازدواجمو کامل کردم پدرم ضامن خانمم و عموم ضامن خودم شدند صفته نگرفتن پدرم و عموم هردو کشاورز هستند خدا شاهده حتی یک برگ چک هم ندادم مسئول وامشون گفت باید کار جوانها را زودتر و بهتر درست کرد و به شوخی گفت ماهم جوان قدیم هستیم

  3. سلام من خودم برای وام ازدواج اقدام‌ کردم‌ برای خودم ۲ ضامن برای همسرم ۲ ضامن خواستند مبلغ وام بنده به علت سهمیه ایثارگری ۶۰ میلیون تومان میباشد که از بنده ۷۰ ملیون سفتده گرفتند و از ضامنم‌که کاسب با پروانه کسب معتبر بود ۷۰ میلیون چک گرفتند و گفتند باید یک ضامن دیگه هم‌ بیاری برای وام خودت .برای وام همسرت که ۳۰ میلیون تومانه هم ۲ ضامن لازمه
    از کارمند بانک پرسیدم که چرا این مشکل هست؟مگر طبق بخشنامه بانک مرکزی یک ضامن کافی نیست ؟ به من گفتند که در قانون اساسی گفته شده که تحصیل از ابتدایی تا دانشگاه رایگان‌ است ولی شما باید پول پرداخت کنید تا تحصیل کنید . و اینم هم نمونه دیگر از نقض قانون اساسی میباشد. من که جوانی بیست و خورده ای سالمه برای شروع زندگی مشترکم اینقدر باید دردسر و دروغ و نقض قوانین ببینم . خیلی جالب است

  4. بخدا ما گناه داریم اشتباه نکردیم ک ازدواج کردیم.من رفتم بانک صادرات واسه تکمیل پرونده انقدر منو اذیت کردن بخدا دیگ داشت مغزم سوت میکشید.نامه کسر از حقوق میخوان بی قد و شرط و دوتا ضامن و یه ضامن ک دسته چک داشته باشه سند خونمونو میخوان اصل و کپیشو و هزار تا کوفت و ذهر مار دیگ.فقط ی کلمه میگم بهتون.خدا لعنتتون کنه که یه قانون نمیتونید تصویب کنید انقدر هردمبیل شده ک هر بانکی ی قانون واسه خودش میزاره.خدا نگذره ازتون ک مارو ب این روز انداختین

  5. من بانک ملت ثبت نام کردم دو ضامن یکیش کارمند میخاد کارمنده قرار بود بیاد بعد گفت نمیشه فقط برای اقوام درجه یک …درحالیکه ضامن دیگه م معتبره و چهل میلیون سفته ازم گرفتن بازم قبول نکردن گفت میخای مفتکی وام بگیری الانم میگن تا یک ماه فرصت داری بعد حذف میشی .. دوسه روز دیگه فرصت دارم نمیدانم دیگه بازم میتونم ثبت نام کنم یا نه

  6. با سلام
    کار اشتباهه یه بانک و به همه نسبت ندهید
    شعبه ما با یه ضامن معتبر و به راحتی پرداخت میکنه و رییس ما قانونی کار و راه میندازه
    بانک ملی شعبه بزرگمهر

  7. ترو به خدا بازهم پیگیری کنید، الان از این پاسخ اشخاصی که پرسش شده مشخص نشد که بانک ها حق چنین کارهایی را دارند یا خیر، ما ضامن نداریم و شغلی که گواهی به ما بدهند نداریم‌. و یارانه مارا به عنوان ضمانت قبول نمیکنند. ترو خدا پیگیر این وام ازدواج شوید. زندگی ما به مشکل خورده. ما دستمان به جایی نمیرسد. شما خواهشا پیگیری کنید.

  8. باز پرداخت ۳۰میلیون تومان طی ۶۰ ماه حتی بدون سود هم ماهانه بالای ۵۰۰ هزار تومنه.
    یارانه ۴۵هزارتومنی چطور میتونه از پس اقساط بر بیاد.یه سر به بانکها بزنید و تعداد بالای پرونده وامهای ۱۰ میلیونی ازدوج معوق شده رو ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا