اقتصادی

آب به کویت صادر نمی‌کنیم/ ۹۰ هزار هکتار از زمین‌های خوزستان زیر کشت برنج است

خبرمهم: وزیر نیرو گفت: بر اساس آخرین آمار در مراکز غیرمجاز تاکنون ۲۰۱ هزار و ۶۳۷ ماینر‌ غیرمجاز کشف شده ‌است که حدود ۵۸۴ مگاوات معادل چهار نیروگاه گازی، برق مصرف می‌کردند.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، “رضا اردکانیان” در خصوص آخرین وضعیت منابع آب کشور و خوزستان و مضیقه‌های به‌وجود آمده، اظهار کرد: امروز پدیده تغییر اقلیم یک نظریه نیست بلکه واقعیت است و در دنیا به اندازه کافی دانشمندان نشانه‌هایی دال بر اینکه شرایط آب و هوایی و اقلیمی تغییر کرده است، دارند و کره زمین گرم‌تر شده است، شرایط حدی یعنی خشکسالی‌ها و ترسالی‌های شدید متعاقب هم در مناطقی از دنیا رخ می‌دهد.
وزیر نیرو اضافه کرد: در کشور و منطقه ما، تغییر اقلیم به میزان زیادی به این معناست که باید آماده مواجه شدن با شرایط حدی آب و هوایی باشیم.
وی با اشاره به اینکه بارش در ایران یک سوم میانگین بارش جهانی است خاطرنشان کرد: بارش جهانی به طور متوسط ۷۵۰ میلی‌متر بوده که در ایران ۲۵۰ میلی‌متر است و باید این فکر را کنار بگذاریم که هر سال ۲۵۰ میلی‌متر بارش را داشته باشیم، چون ممکن است سال‌های خشکی داشته باشیم که رقم از این میزان خیلی کمتر باشد کما اینکه امسال حدود ۵۳ درصد نسبت به سال گذشته کم بارش هستیم و همچنین نسبت به متوسط دوره درازمدت بیش از ۴۰ درصد پایین‌تر هستیم.
اردکانیان افزود: در ۴ سال گذشته در سال اول و چهارم خشک‌ترین سال‌ها در ۵۰ سال اخیر کشور بود و سال‌های دوم و سوم جزو ترسال‌ترین سال‌ها در ۵۰ سال اخیر بوده است و این شرایط به معنی این است که باید برنامه‌ریزی خودمان را برای مواجه شدن با شرایط آبی تغییر دهیم و همچنین سازه‌ها را متناسب با این شرایط طراحی کرده و بسازیم. مصرف آب، الگوی کشت و روش‌های آبیاری باید متناسب با این شرایط باشد.
وزیر نیرو با اشاره وضعیت استان خوزستان، تصریح کرد: در خوزستان ورودی سد‌های ما امسال در ابتدای سال نسبت به سال گذشته ۱۰ میلیارد متر مکعب کمتر بوده یعنی بارش‌ها در استان خوزستان ۳۰ درصد کمتر از سال گذشته بوده و در استان‌های مجاوری که از آنجا آب به خوزستان وارد می‌شود حدود ۴۰ درصد بارش در آن استان‌ها هم کمتر بوده است.
اردکانیان با بیان اینکه امسال سال خشکی بوده است، گفت: سازمان آب و برق خوزستان قدمت زیادی دارد و این سازمان جزو غنی‌ترین شرکت‌ها از نظر بنیه کارشناسی، تجربیات انباشته و تجهیزات و امکاناتی است بنابراین تجربه بسیار بالایی در مواجهه با پدیده‌های حدی یعنی خشکسالی‌های مفرط و ترسالی‌های شدید دارند.
وی افزود: سازمان آب و برق خوزستان مانند هر سال و در ابتدای سال آبی یعنی مهر ۹۹ با همکاری جهاد کشاورزی، صنعت، محیط زیست، زیر چتر نمایندگی دولت، استانداری برنامه ریزی منابع و مصارف کردند که این آب موجود را با توجه به پیش بینی‌ها چگونه عمل کنند که حقآبه حفظ شود و در اولویت اول آب شرب با مشکل مواجه نشود.
وزیر نیرو ادامه داد: موضوع کشت برنج در استان‌های مختلف مطرح بوده و عمل هم می‌شده است.در سال ۹۴ به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی جز در استان‌های شمالی کشور، این کشت ممنوع شده؛ البته به این معنا نبوده که کشت نمی‌شده بلکه کشت می‌شده، ولی مجاز نبوده است.
اردکانیان گفت: در سال گذشته برای اولین بار در قانون بودجه ۱۴۰۰ به این موضوع پرداخت شد که در تبصره ۸ بندی آمده که کشت برنج را با شرایطی مجاز کردند که البته به درستی آن را به شرایط آبی هر استان موکول کردند و تصمیم گیری و تأیید این کار را بر عهده کارگروه سازگاری با کم آبی هر استان قرار دادند.
وی اضافه کرد: کشت برنج در سال گذشته در استان خوزستان انجام شده و در سال‌های قبل هم بوده است.
وزیر نیرو تصریح کرد: اتفاقی که امسال در خوزستان رخ داده این بود وقتی که رهاسازی‌ها از سد کرخه و سد دز برای پایین دست و رسیدن به تالاب هور و مصارف دیگر انجام می‌شد؛ به آن میزان نمی‌رسید و یکی از دلایل آن هم برداشت‌هایی بود که در بین راه انجام می‌گرفت و مشکلاتی را ایجاد کرد؛ گاهی ۷۰ متر مکعب در ثانیه بود، ولی آب نمی‌رسید که به ۹۰، ۱۱۰، ۱۳۰ و الان به ۱۶۰ متر مکعب در ثانیه از سد کرخه و حدود ۱۴۰ متر مکعب در ثانیه از سد دز رها می‌شود که آب به پایین دست هم رسیده است.
وی با اشاره به اقدامات دولت از هفته گذشته یادآور شد: در سفری که جمعه گذشته هیأتی از معاونان وزارتخانه‌ها به خوزستان داشتند منجر به تصویب نامه‌ای در هیأت وزیران شد و با تأکید رئیس جمهور اعتبارات خوبی برای سرعت دادن به طرح‌های آبی و پرداخت باقی‌مانده خسارت‌های مردم در سیلاب گذشته و سرعت دادن به برخی سازه‌های آبی در نظر گرفته شد و همچنین هیأتی دیروز جمعه به سرپرستی معاون اول رئیس جمهور عازم خوزستان شدند که از کرخه و هور بازدید شده و شرایط از نزدیک دیده شد.
این مقام مسئول ادامه داد: جلسات خوبی با نمایندگان و فرهیختگان استان برگزار شد و تصمیمات خوبی هم گرفته شد که حتی در شرایط محدودیت آب که با مشارکت خود مسئولان در استان و کشاورزان مسأله مدیریت شود به این معنا که بتوانیم آب را در میزانی که مقدور است در اختیار قرار دهیم تا آسیبی به کشت پاییزه نزند و آب شرب مردم در نیمسال دوم مدیریت شود.
وزیر نیرو با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، تاکید و توصیه ایشان را دستور دانست و خاطرنشان کرد: خلاصه‌ترین و ساده‌ترین شکل بیان مقام معظم رهبری بود که این موضوع را حق مردم دانستند که از شرایط پیش آمده گله‌مند باشند.
اردکانیان در ادامه با تشریح موضوعات تصمیم‌گیری شده در استان خوزستان، گفت: اولین اتفاق خوبی که رخ داد این بود که علی رغم همه محدودیت‌های مالی که وجود دارد با تاکید شخص رییس جمهور دولت ۵۰ درصد آنچه را که برای خوزستان تصویب کردند، واریز کنند و در حال حاضر پول در حساب شرکت‌های ذی نفع در استان خوزستان است و امیدواریم هر چه زودتر ۵۰ درصد دوم هم واریز شود.
وی افزود: این شرایط یعنی در بخش آبرسانی و مشکلات روستایی قطعاً تا پایان سال بخش عمده‌ای از مشکل این ۷۰۲ روستا حل خواهد شد.
اردکانیان ادامه داد: اتفاق خوب دیگری که رخ داد این بود که کشت پاییزه برای کشاورزانی که حقآبه دارند و همچنین آب شرب در ریسک قرار نگیرد.
وی گفت: تدارک تعدادی آب شیرین کن هم دیده شده است که کیفیت آب شرب با مشکل مواجه نشود و همچنین سازوکاری با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شد که به صورت تفصیلی بررسی کنند افرادی که کشت کردند و نیاز آبی دارند به چه ترتیبی مدیریت شود تا آب آن‌ها تأمین شود.
وی افزود: دو سال سیلابی، تاب آوری را برای مواجه شدن با یکسال شدید خشک فوق العاده کم کرد.
اردکانیان با اشاره به شایعات مطرح شده در خصوص انتقال آب استان خوزستان به سایر استان‌ها تصریح کرد: هیچ طرح انتقال جدید حوضه به حوضه آب اجرا نشده است. زمانی که من از مجلس رای اعتماد می‌گرفتم به عنوان شرط ضمن عقد، گفتم هیچ طرح بزرگی شامل حوضه به حوضه بدون مجوز زیست محیطی اجرا نخواهد شد.
وی ادامه داد: تنها طرح انتقالی که این دولت اجرا کرد شیرین سازی آب خلیج فارس و انتقال از خلیج فارس به فلات مرکزی بود و این هم کار موجهی برای صنایع بود، چون صنایع نباید سنگینی وزن خودشان را بر دوش بخش شرب قرار دهند.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: خوشبختانه این تلقی از آب به برق هم سرایت کرده و بالاخره صنایع بزرگ ناشی از تحولات اخیر درخواست دادند که ۱۰۵۳۰ مگاوات برق توسط خودشان نیروگاه احداث شود که موافقت اصولی آن صادر شده است.

تکذیب صادرات آب به کویت

اردکانیان افزود: ما آب به کویت صادر نمی‌کنیم؛ اصلی‌ترین نقطه اتکای حکمرانی‌مان اعتماد به مردم و اعتماد مردم به مسئولان است و لذا دشمنان این آب و خاک اگر دنبال خلع سلاح ما باشند، باید به این سلاح و اعتماد آسیب بزنند. می‌دانند که چنین شایعاتی به نیم روز نمی‌رسد که تکذیب می‌شود؛ اما روی همان نیمروز حساب می‌کنند.
وی اضافه کرد: مردم ما هوشیار هستند و همواره موضوعات آب و برق از موضوعات مهم است و دشمنان هر روز شایعه درست می‌کنند، این موضوع (آب کویت) در ۲۰ سال پیش طرح شد و از سوی بنده که مدیر امور آب وزارت نیرو بودم به شدت منتفی شد.
اردکانیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره وضعیت انرژی در نیم سال دوم اضافه کرد: امسال باید تدابیر خوبی اندیشیده شود تا مصرف گاز کنترل شود و ان‌شاءالله با کمک و همراهی مردم اختلالی برای سوخت رسانی به نیروگاه‌ها نداشته باشیم.
وزیر نیرو اضافه کرد: برای اینکه زمستان مردم با مشکل مواجه نشوند مقداری از نیروگاه‌های برق‌آبی کمک گرفتیم و این قضیه تا قبل از پایان سال به مقدار کافی رسید. حدود ۸ درصد انحراف پیدا کردیم که با برداشت کمتر این موضوع به حد لازم خود رسید.
وی در خصوص موضوع آب و فاضلاب در استان خوزستان یادآور شد: تحقق طرح‌های آبرسانی شهری و روستایی و سیستم جمع‌آوری آب و فاضلاب خوزستان و اهواز، سال ۹۲ در ماه‌های فعالیت دولت یازدهم به تصویب هیئت وزیران ‌رسید و به درستی دولت در این زمینه سرفصل‌هایی با بودجه‌های مناسبی تصویب کرد.
اردکانیان گفت: بخش فاضلاب اهواز در حال انجام است و امیدواریم در یک بازه زمانی محدود به سرانجام برسد به طوری که اگر منابع ‌اختصاص یابد طرح‌های آب و فاضلاب خوزستان انجام خواهد شد.

۹۰ هزار هکتار از زمین‌های خوزستان زیر کشت برنج

وزیر نیرو بیان کرد: ۹۰ هزار هکتار از زمین‌های خوزستان زیر کشت برنج هستند، اختیارات امسال در حوزه کشت برنج در اختیار استان بود و بر اساس ممنوع بودن کشت، آب را برای مصارف دیگر اختصاص دادند.
وی تصریح کرد: دغدغه اصلی دولت و مجلس برطرف شدن مشکلات مردم است. بحث معیشت کشاورز موضوع مهمی است و دسترسی ما به منابع خودمان محدود بوده، ساختارهای ما لزوما با شرایط اقلیمی ما متناسب نیست.
اردکانیان با بیان اینکه برخی تصمیمات نیازمند کار بین بخشی است، گفت: بحث الگوی کشت تنها مختص وزارت جهادکشاورزی نیست بلکه باید تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط در این امر سهیم باشند فقط بخاطر نام مشابه یک جا را متهم نکنیم.
وی گفت: ما نیازمند ایجاد و تقویت میان بخش‌ها هستیم. برخی مسائل بین بخشی و بین رشته‌ای است.

سد کرخه بیش از دو میلیارد مترمکعب آب دارد

اردکانیان با اشاره به شایعات مطرح شده در خصوص آب کرخه یادآور شد: سد کرخه بیش از دو میلیارد مترمکعب آب دارد؛ البته سدها ترازهای مختلفی دارند که می‌توان بر اساس آنها از آب پشت سد استفاده کرد. این موضوع که سد کرخه فقط تا ۵۴ روز آب دارد صحیح نیست و قصد طرح آن ایجاد التهاب است.
اردکانیان اضافه کرد: با توجه به گرمای شدید در روزهای آتی امیدواریم با کمک مردم بتوانیم از این بحران عبور کنیم. بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی سه الی چهار روز بسیار گرم را پیش رو داریم.
وزیر نیرو گفت: سال گذشته اوج بار در ۳۱ تیرماه حدود ۵۸ هزار مگاوات بود ولی امسال این عدد به ۶۵ هزار مگاوات رسیده است، می‌توانیم با خاموشی دستگاه‌های سرمایشی غیر ضرور از این بحران عبور کنیم.
وی ادامه داد: دولت مقرر کرد در ۱۶ تیر ماه که صنایع سیمان و فولاد کاهش توزیع برق داشته باشند و در ازای آن در زمان دیگری انرژی رایگان دریافت خواهند کرد، اکنون هم فولاد و سیمان می‌توانند با شرایط مناسبی کار خود را آغاز کنند.

رشد صنعت فولاد کشور

اردکانیان اضافه کرد: خوشبختانه تحول خوبی در رشد صنعت داشته‌ایم به‌طوریکه فقط در دولت دوازدهم ۱۹۹ صنعت فولادی با بار مصرفی ۳۶۵۴ مگاوات وارد مدار شده‌اند.
به گفته اردکانیان، بیش از ۱۶ هزار مگاوات نیروگاه در حال ساخت است که قرار است در دولت آینده به بهره‌برداری برسد.
اردکانیان گفت: سال گذشته با توجه به پیش‌بینی سال خشکی که داشتیم برای پاسخگویی به نیاز مردم ۳۵۰ هزار توافق‌نامه با واحدهای صنعتی به منظور جابجایی بار انرژی امضا شد تا چیزی حدود ۷ هزار مگاوات جابه‌جایی بار از نیمه خرداد ۱۴۰۰ صورت بگیرد.
اردکانیان گفت: رشد مصرف برق و افزایش دما در کشور باعث بروز مشکلاتی برای نیروگاه‌ها می‌شود.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: برق یک کالای قابل ذخیره‌سازی نیست، اگر ما به اندازه مصرف تولید کنیم مشکلی نداریم. اگر نیم درصد هم خارج از محاسبه افزایش مصرف داشته باشیم، به این معناست که ما در پاسخگویی ناتوان خواهیم بود.
وی با اشاره به مصارف رمز ارزها در کشور گفت: بر اساس آمارهای جهانی منتشر شده ۱۰ درصد انرژی که در کل دنیا برای تولید رمز ارزها مصرف می‌شود، در جغرافیای ایران است. عددی که اعلام کردند برای مصرف انرژی چیزی حدود ۲۰ هزار تا ۶۰ هزار مگاوات است.
اردکانیان افزود: مراکز مجاز استخراج رمز ارز ۳۲۱ مگاوات مصرف برق داشتند که از اول خرداد ماه تا آخر شهریور خاموش شدند. بر اساس آخرین آمار در مراکز غیرمجاز تاکنون ۲۰۱ هزار و ۶۳۷ ماینر‌ غیرمجاز کشف شده است که حدود ۵۸۴ مگاوات معادل چهار نیروگاه گازی، برق مصرف می‌کردند./ایلنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا