اقتصادی

پیش‌بینی بازارها در هفته نخست مرداد

خبرمهم: بازارها در ایران متاثر از آغاز به کار دولت سیدابراهیم رئیسی در روزهای آینده، منتظر تحولات جدید می‌مانند اما با گمانه‌زنی‌هایی در مورد مذاکرات وین با چالش‌هایی هم روبه‌رو هستند.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، بازارهای منتظر در روز پایان تیر، با یک چالش اساسی روبه‌رویند. با نزدیک شدن به روزهای آغازین دولت جدید به ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی، ابهامات کم کم کنار می‌رود و ترکیب دولت با تغییرات جدی و اساسی، چهره جدیدی به خود می‌گیرد. البته همسو با سیاست‌های احتمالی دولت در عرصه اقتصاد که با خوش‌بینی اغلب بازارها مواجه است، همچنان انتظار برای تعیین تکلیف نهایی در این باره موج می‌زند.
با این وصف بازارها علاوه بر پیگیری سیاست‌های اقتصادی دولت جدید، مسئله مهم مذاکرات وین در قالب احیای برجام را که تضمین کننده رفع تحریم‌هاست، به دقت رصد می‌کنند. این رویداد اما به مانند روی کارآمدن دولت جدید اگرچه با انتظار همراه است اما یک چالش و نگرانی را در بازارها به‌وجود آورده است.

سیگنال‌های برجامی

پس از اینکه معاون سیاسی وزارت خارجه به طور رسمی اعلام کرد که مذاکرات وین در دولت بعدی دنبال می‌شود، عملا نشان می‌دهد کار احیای برجام در این دولت به نتیجه نرسیده و موکول به دولت بعد شده است.
این در حالی است که سیاست‌های برجامی در دولت جدید قطعا متفاوت از دولت حسن روحانی خواهد بود. در چند روز گذشته هم اخبار جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین، امریکا قصد دارد سناریوی تشدید تحریم‌ها را دوباره در پیش گیرد.

انتظار برای سیاست‌های دولت جدید

بازارها بعد از انتخابات تا در این روزها، همچنان در کش و قوس با چاشنی هیجان و انتظار به روزهای تعیین تکلیف نزدیک می‌شوند.
انتظار برای سیاست‌های اعلامی رسمی دولت جدید ابراهیم رییسی در عرصه اقتصاد و نگرانی از بابت به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین، گمانه‌زنی‌های متعددی را پیش رو قرار داده است.

واکنش بازارها پس از تعطیلات کرونایی

همزمان با تعطیلی ۶ روزه استان تهران و البرز ، بازارها در روز آخر فشار عرضه را تجربه کردند و به استقبال تعطیلات رفتند. بعد از تعطیلات قطعا واکنش‌ها به رویدادها و رخدادهای جدید در خصوص مذاکرات وین و ترکیب جدید کابینه ابراهیم رییسی تداوم می‌یابد و بازارها حداقل تا آخر مرداد منتظر می‌مانند.
در این مدت اما هر چه به احتمال رخدادهای حیاتی نزدیک‌تر می‌شویم، شدت دامنه نوسانات فزونی می‌گیرد و حساسیت‌ها بالا می‌رود.

بازار ارز و طلا

در بازار ارز در روزی که با تعطیلات صرافی ملی و بازار متشکل ارزی همراه بود، قیمت‌ها در همان محدوده قبلی مقاومت کردند.
بازار سکه اما به تبع بازار طلا با تکانه‌های مثبتی همراه شد. به نظر می‌رسد از روز دوشنبه هفته بعد باید منتظر تحولات و اتفاقات جدید در این خصوص بود.

بازار مسکن

در بازار مسکن اما روایت‌ها مختلف است؛ در حالی که همچنان با رکود حاکم بر بازار و روند معاملات متاثر از مولفه‌های سیستماتیک همچون کرونا و تحریم‌ها و مولفه‌های غیرسیستماتیک همچون افزایش هزینه نهایی تولید مسکن چندان از رونق خبری نیست اما نشانه‌هایی از موج افزایش قیمت‌ها به چشم می‌خورد.
هر چند که گفته شده تداوم شرایط فعلی تا پایان مرداد و شهریور محتمل است اما به نظر می‌رسد با سیاست‌های احتمالی دولت ابراهیم رئیسی در تولید مسکن، باید شاهد اعمال سیاست‌های تحریک تقاضا بود.
هر چند که معلوم نیست پروژه‌های مشابه در حوزه مسکن همچون مسکن مهر در دولت احمدی‌نژاد یا مسکن اجتماعی در دولت روحانی یا در دولت بعدی ابراهیم رئیسی تا چه حد می‌تواند بر چالش‌ها فایق آیند و نتیجه مطلوبی به همراه داشته باشند.

بازار خودرو

در بازار خودرو اما همچنان در غیاب فروشندگان و خریداران فعال، قیمت‌ها متاثر از نوسانات ارز و رفتار فعلی بازیگران میل به صعود دارد. در این خصوص پدیده چد قیمتی همانند قیمت کارخانه و بازار خود عاملی شده که با خلق وضعیت دلالی و رانت، بر دامنه التهابات در بازار افزوده است. دورنمای بازار خودرو نیز با نوسانات بازار ارز و تعیین تکلیف شدن احیای برجام گره خورده است.

بازار سهام

در بازار سهام نیز برای چهارمین هفته متوالی شاخص بازدهی مثبت به خود گرفت و خریداران توانستند در سمت تقاضا فعال‌تر ظاهر شوند.
هر چند که فشار عرضه‌ها در روزهای ترافیک مجامع به چشم می‌خورد اما ورود دوباره پول حقیقی‌ها به بورس تا حدودی مستمر و پایدار شده و با وجود اینکه در قیاس با سال گذشته در دامنه بسیار محدودتری دنبال می‌شود اما رفتار مشابهی دارد که خط خوش‌بینی‌ها را در بازار پررنگ‌تر کرده است./اقتصادنیوز

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا