اقتصادی

مجلس درگیر کرونا شود؛ نه افزایش قیمت بنزین!

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، در روزهای گذشته شایعات زیادی مبنی بر افزایش نرخ و سهمیه بندی جدید بنزین مطرح شد که نگرانی‌های زیادی را به‌وجود آورده است. افزایش قیمت بنزین که مهمترین و بیشتری مواد سوختی در کشور است باعث می‌شود تا هزینه‌های حمل و نقل افزایش یابد و این بدین معناست که با رشد این هزینه‌ها، قیمت محصولات هم افزایش پیدا می‌کند. همین موضوعات در روزهای گذشته به همراه پوشش خبری این موضوع در رسانه‌های خارجی به نگرانی‌ها دامن زد. البته در این میان مسئولان بارها این موضوع را رد کردند ولی با این وجود افکار عمومی به دلیل سابقه‌ای در گذشته وجود داشته نتوانستند به این تکذیبیه‌ها اعتماد کنند تا جایی هر مسئولی در وزارت نفت از وزیر گرفته تا مسئولان شرکت‌های تولید و پخش فرآورده‌های نفتی دست به کار شده و در کنفرانس‌های خبری این موضوع را رد کردند. موضوعی که به نظر می رسد به رغم تمامی این تکذیبیه‌ها از طرح‌های مجلس نشینان مبنی بر ساماندهی یارانه‌های پنهان انرژی نشات می‌گیرد که مهمترین بخش آن حول و حوش بنزین می‌چرخد.
فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره برنامه‌های ساماندهی یارانه‌های پنهان اظهار داشت: چند طرح در مجلس درباره یارانه پنهان انرژی مطرح است؛ نخست اینکه بنزین به هر نفر اختصاص داده شود. طرح دیگر اینکه چگونه کسی که بنزین بیشتری مصرف می‌کند هزینه بیشتری بپردازد و در مقابل این اضافه پرداخت بین کسانی خودرو نداشته و از سوخت استفاده نمی‌کنند، توزیع شود و دیگری طرح وان(جایگزین سهمیه‌بندی بنزین) است، البته این طرح‌ها خام است و باید اشکالات اجرایی آنها برطرف شود.  او افزود: ما تمامی طرح‌های مطرح شده در خصوص یارانه سوخت را بررسی اولیه کرده و نظر کارشناسان مختلف و مشاوران کمیسیون را دریافت کرده و پاسخ هم داده‌ایم. در هر حال مردم نباید دچار استرس و تب و تاب شوند و این طرح‌ها زندگی‌شان را تحت‌تاثیر قرار دهند، طرح‌ها باید پخته و جامع بوده و دولت هم قبول داشته باشد. نباید شتاب‌زده کار کنیم، با دقت بررسی کنیم تا به یک طرح جامع برسیم.

مردم به مصرف بهینه کمک کنند

او یادآور شد: باید به گونه‌ای عمل کنیم که تمام حامل‌های سوخت را تحت پوشش قرار دهیم و به مردم اجازه دهیم خودشان مصرف را مدیریت کنند. دیدگاه ما بررسی کارشناسی بدون شتاب است حتما درست بررسی کنیم و گردش را کامل در نظر بگیریم یعنی بدانیم اگر احیانا قیمت و میزان مصرف تغییر کند روی چه موارد دیگری تاثیرگذار است، زیرا یک تصمیم کوچک در حامل‌های انرژی روی خیلی از مراکز اقتصاد تاثیر گذار است، باید حتما نظام حقوق و دستمزد کشور هم در کنار آنها در نظر گرفته شود. تغییر در یارانه‌های پنهان سوخت فقط در راستای این است که مردم خود کمک کنند مصرف بهینه شود، قرار نیست قیمت و میزان سوخت تغییر کند.  این نماینده مجلس ادامه داد: باید قدرت صادرات فرآورده برای کشور حاصل شود و از صادرات مردم هم نفع ببرند یعنی کسی که اتومبیل شخصی ندارد هم در یارانه سهیم باشد. در واقع وقتی دارندگان خودرو یارانه سوخت دریافت می‌کنند و کسانی هم که خودرو ندارند در این یارانه سهیم باشند، ما باید به یک راه‌حل درست برسیم.  او اضافه کرد: نباید به جامعه القا کنیم که سوخت گران می‌شود و یا مصرف مردم محدود می‌شود، اگر طرحی در مجلس بررسی می‌شود، حتما باید در راستای مصرف بهینه بوده و قیمت‌ها با زندگی مردم سازگار باشد.

 کمبودی در تامین نداریم

کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در این باره گفت: با توجه به برنامه‌ریزی و مجموعه اقدام‌های در حال انجام و بدون وقفه و شبانه‌روزی مجموعه عوامل در زنجیره تولید، انتقال، ذخیره‌سازی و توزیع فرآورده‌های نفتی در شرکت‌های پالایشی، خطوط لوله و مخابرات نفت، ستاد شرکت ملی پخش و مناطق عملیاتی سی‌وهفت‌گانه آن، خوشبختانه مشکلی برای تأمین فرآورده‌های نفتی و بنزین کشور وجود ندارد. طبق اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، وی با تأکید بر همکاری و همراهی مطلوب عوامل در بخش‌های انتقال جاده‌ای و توزیع سوخت همچون شرکت‌ها، پیمانکاران و رانندگان سختکوش ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای سوخت و مالکان/ بهره‌برداران و عوامل جایگاه‌های عرضه سوخت در سراسر کشور اظهار کرد: با توجه به مقدار ذخایر راهبردی و تراز مثبت تولید فرآورده‌های نفتی نسبت به مصارف آن و وجود ظرفیت‌های مناسب در زمینه انتقال سوخت با خطوط لوله، هیچ مشکلی برای تامین سوخت در سراسر کشور وجود ندارد.

 بی اعتمادی؛ نتیجه تصمیمات گذشته 

اینکه امروز مردم به اظهارات مسئولان در حوزه قیمت بنزین بدبینانه نگاه می کنند اثری است که در گذشته روی آنها ایجاد شده است. وقتی تصمیم برای افزایش قیمت بنزین از ۱۰۰۰ به سه هزار تومان گرفته شد؛ از رئیس جمهوری گرفته تا خود وزیر نفت این موضوع را منتفی دانسته و آن را نتیجه شانتاژ رسانه‌ای معرفی کرد که بعدا مشخص شد تصمیم افزایش قیمت بنزین در بین سران قوا گرفته شده است و دولت و وزارت نفت هم آن را اجرا کردند و نتایج آن را همان سال دیدیم. به هر حال رشد قیمت بنزین به هر ترتیبی باعث افزایش هزینه‌های زندگی مردم خواهد شد و در شرایطی که اقتصاد ایران در وضعیت اسفباری قرار دارد و هر روز هم این وضعیت عمیق تر می‌شود، اگر چنین اقدامی صورت بگیرد قطعا حواشی اجتماعی و امنیتی زیادی را به همراه خواهد داشت. برخی از کارشناسان حوزه انرژی معتقدند که دولت آینده باید برنامه ویژه و حساب شده‌ای برای مدیریت مصرف و بهای انرژی در دستور کار داشته باشد؛ موضوعی که می‌تواند به یکی از چالش‌های مهم و حساس دولت سیزدهم تبدیل شود. در شرایطی که اقتصاد کشور دچار تورم بسیار بالا به‌ویژه در کالا‌های اساسی است، شوک افزایش قیمت بنزین می‌تواند قیمت کالا‌ها را دوباره صعودی‌تر کند و این باعث خواهد شد که فشار به مردم جامعه دو چندان شود؛ بنابراین پیامد منفی افزایش قیمت بنزین تورم افسار گسیخته است؛ هرچند برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند، با توجه به اینکه در حال حاضر، یارانه بنزین صرفا به نصف مردم جامعه تعلق دارد، دولت آینده می‌تواند با کاهش یا لغو یارانه‌های انرژی، منابع لازم جهت کمک به اقشار ضعیفی که عموما وسیله نقلیه شخصی ندارند را فراهم کند./آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا