اقتصادی

متقاضیان مسکن ملی آورده خود را به موقع تکمیل نمی کنند/ اعتماد بین دولت و بخش خصوصی از بین رفته است

خبرمهم: رهبر گفت: بسیاری از متقاضیان مسکن ملی در اواسط پروژه آورده خود را تکمیل می‌کنند و بنابراین بسیاری از این پروژه‌ها متوقف می‌شود.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، ایرج رهبر دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران در خصوص شعارهای نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری در حوزه مسکن با بیان اینکه فرصت و توان اجرایی کافی در حوزه مسکن در این مدت وجود داشته اما متاسفانه نتوانسته‌ایم در چند سال گذشته از این فرصت‌ها به خوبی در حوزه مسکن استفاده کنیم، گفت: ما توان ساخت یک میلیون واحد مسکونی و حتی بیشتر را داریم اما به شرط آنکه بتوانیم زیرساخت‌های لازم در این حوزه را ایجاد کنیم.
او توضیح داد: ما با برنامه ریزی مناسب می‌توانیم ساخت یک میلیون واحد مسکونی در کشور داشته باشیم و همچنین می‌توانیم شاهد صدور خدمات فنی و مهندسی در این بخش هم باشیم.|
رهبر بیان کرد: متاسفانه عدم سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب در این خصوص باعث شده که ما در این بخش، عقب بمانیم در صورتی که برای صدور خدمات فنی و مهندسی باید سیاست خارجی مناسب وجود داشته باشد تا از این فرصت استفاده کنیم.
دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران اظهار کرد: در سال ۸۷ قانونی در رابطه با ساماندهی بازار مسکن مطرح شد اما متاسفانه عزم کافی برای اجرای این قانون در کشور وجود نداشت.
او بیان کرد: ۶ هزار و ۵۰۰ انبوه ساز در کشور داریم که اگر هر کدام از آنها ۳۰۰ واحد مسکونی هم در سال می‌ساختند ما هم اکنون شاهد ایجاد یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور بودیم که علاوه بر ایجاد این تعداد واحد مسکونی ظرفیت برای صدور خدمات فنی و مهندسی هم ایجاد می‌شد.
رهبر توضیح داد: بنابراین باید دولت جدید در پروژه‌های مسکونی از نظرات کارشناسان و متخصصان در این بخش استفاده کنند.
دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران اظهار کرد: ما نباید در کشور نگران کمبود زمین و نگران آماده سازی آن باشیم؛ چراکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته شاهد ساخت شهرک‌های اقماری هستیم که ما با استفاده از تجربه آنها می‌توانیم در این بخش موفق باشیم.
او یادآور شد: با ایجاد شهرک‌های اقماری از این فرصت در جهت خانه دار شدن مردم در کلان شهرها باید استفاده کنیم.
رهبر با بیان اینکه باید زمینه لازم برای تامین خدمات خدمات روبنایی و زیربنایی واحدها در شهرک‌های مختلف وجود داشته باشد، افزود: برای انتخاب شهرک‌های اقماری در ابتدا باید ببینیم آیا وزارت نیرو یا وزارت نفت برای تامین آب، برق و گاز آن مشکلی ندارد. این در حالی است که ما در تامین منابع و تولید آن هیچ کمبودی نداریم و با مدیریت و اجرای صحیح آن این اقدامات به درستی انجام می‌شود.
او با اشاره به اینکه برنامه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در کشور بر اساس آمار سال ۸۶ بود که ۸۵۰ هزار ازدواج در کشور ثبت شده است، افزود: بنابراین به طور متوسط باید یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود.
رهبر با اشاره به اینکه آمارها در طی سال‌های گذشته نشان داد که تنها سالیانه ۳۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده است، گفت : حدود ۷۰۰ هزار واحد مسکونی سالیانه کمتر ساخته شده که در ۵ سال گذشته میزان انباشت تقاضای مسکونی به حدود ۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی رسیده است.
دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به اینکه باید اعتماد به بخش خصوصی مجدداً در کشور ایجاد شود، گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته در رابطه با مسکن مهر هم بی اعتمادی در بین بخش خصوصی ایجاد شد.|
رهبر با اشاره به اینکه در آن دوره طبق مصوبه هیئت وزیران اعلام شده بود که مسکن مهر برای هر متر مربع حدود ۳۰۰ هزار تومان ساخته شود اما در عوض سازندگان و انبوه سازان از پرداخت مالیات معاف خواهند شد، گفت : اما هم اکنون شاهد آن هستیم که مسکن‌های مهر را ساخته و تحویل داده‌ایم اما چندین برابر آن از انبوه‌سازان برای واحدهای مسکن مهر مالیات دریافت می‌کنند؛ بنابراین با این وجود چه اعتمادی می‌توان دوباره داشت.
او اظهار کرد: باید دوباره اعتماد بین دولت و بخش خصوصی در طرح مسکن ملی ایجاد شود تا مشکلات گذشته برای سازندگان تکرار نشود.
رهبر تصریح کرد: با توجه به آنکه آورده متقاضیان هر چند ماه ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان است اما تجربه نشان داده که بسیاری از متقاضیان و ثبت نام کنندگان نمی‌توانند در اواسط پروژه آورده خود را تکمیل کنند؛ بنابراین بسیاری از این پروژه‌ها متوقف خواهد شد و یا امتیاز آنها فروخته می‌شود.
او در پایان بیان کرد: در دوره‌های گذشته تعاونی‌ها و بسیاری از انبوه سازان با برنامه‌ریزی‌هایی که خود داشتند، توانستند پروژه‌هایی در اطراف کلانشهرها با میانگین قیمت ۹ میلیون تومان، واحدهای ۷۵ تا ۸۰ متری را به متقاضیان خود تحویل دهند؛ بنابراین باید این طرح‌ها دوباره بررسی و اجرا شوند. /yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا