اقتصادی

حباب گرانی ترکیدنی نیست

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، این روزها قیمت کالای اساسی روز به روز افزایش پیدا می‌کند و در عین حال چرخه تولید کشور با ارز مقایسه می‌شود؛ ارزی که در سال گذشته با افزایش غیر قابل کنترلی رو به رو بود و این افزایش باعث ایجاد تورم در کشور شد.
با اینکه درحال حاضر قیمت ارز در بازار رو به کاهش رفته است اما قیمت کالای اساسی همچنان روند افزایشی خود را در پی گرفته است و نسبت به سال گذشته بیشتر و بیشتر شده است.
حال سوالی که ذهن را درگیر می‌کند این است که، چرا نرخ ارز در ایران دچار نوسان است و دولت روحانی برای کنترل آن چه کرده است؟ در ابتدا، پاسخی به ذهن خطور می‌کند که تحریم‌ها و محدودیت‌ها در افزایش نرخ ارز بسیار تاثیر‌گذار بوده است. اما بسیاری از تحلیلگران نیز معتقدند که تنها تحریم‌ها نقش نداشتند بلکه سوء مدیریت و نبود تدبیر برای جلوگیری از تحریم‌ها در به هم ریختگی اقتصاد بسیار موثرند. این در حالیست که در ابتدا دولت تدبیر و امید شعار ارتقا ارزش پول ملی را سر می‌داد.
نوسانات نرخ ارز و طلا منفعل از عوامل بسیاری مانند اتفاقات منطقه، تحریم ها، برجام، اتفاقات داخلی ایران و…. می‌باشد و اینکه نرخ ارز تنها یک مسئله اقتصادی نیست و سیاست نیز بر آن تاثیرگذار است بر همگان ثابت شده است. اما با مدیریت و استفاده از سیاست‌های بجا و کاربردی می‌توان نوسانات را به حداقل رساند که انجام این مهم بر عهده دولت تدبیر و امید می‌باشد، چرا که هرچه اقتصاد یک جامعه پویاتر باشد متعاقبا جامعه‌ای شاداب‌تر خواهیم داشت.

مصطفی اقلیما، پدر مددکاری اجتماعی: دولت‌ها مقصر اصلی گرانی کالاهای اساسی مردم

مصطفی اقلیما، پدر مددکاری اجتماعی درخصوص گرانی‌های اخیر در کشور به خبرنگار ما گفت: در شرایط فعلی کرونا به فاجعه اقتصادی تبدیل شده است مردم روز به روز بدبخت‌تر می‌شوند رئیس جمهورها همیشه وعده‌های خوب می‌دهند اما به عمل هیچ کاری انجام نمی‌دهند و وزرا و رئیس جمهور در زمان پاسخگویی مسئولیتی را برعهده نمی‌گیرند.
وی در ادامه افزود: دولت خودش باعث گرانی می‌شود چرا که بهره بانکی و قیمت ارز دست خود دولت است حتی طرح‌هایی که داده می‌شود باعث گرانی لحظه‌ای در کشور می‌شود فقر و آسیب‌های اجتماعی طی ۴۳ سال به وجود آمده است و نمی‌توان از رئیس جمهوری که فقط ۸ سال کار می‌کند توقع داشت که مشکلات ۴۳ ساله را برطرف کند.
پدر مددکاری اجتماعی در ادامه افزود: رئیس جمهور بعدی باید به دنبال اجرای قوانین به صورت یکسان باشد نه اینکه فامیل بازی‌ها باعث شود تا قانون برای برخی‌ها اجرایی نشود از طرفی دولت بعدی بهتر است به فکر اشتغال باشد و شغل برای مردم ایجاد کند چرا که مردم اگر شغل داشته باشند می‌توانند زندگی کنند افزایش حقوق سالیانه را بردارد و به جایش تورم را کنترل کند تا بیشتر از این روی مردم فشار وارد نشود.

برای گرانی ۲۰ درصدی از افزایش ۴۰ درصدی می‌گویند

تا به ۲۰ درصد برسند آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی از اثرات تحریم‌ها و افزایش‌های بی‌دلیل گفت: درآمد ارزی دولت نیز بر اثر تحریم‌ها کم شده است و برای آن که بتواند درآمد ارزی داشته باشد باید تحریم‌ها را دور بزند اما همه این اتفاقات دست به دست هم داده‌اند تا قیمت کالاهای تولیدی افزایش پیدا کند البته این افزایش قیمت سال گذشته صورت گرفته و از سال گذشته تعرفه‌ای تغییر نکرده است که باعث افزایش قیمت در کالاها شود اما برخی از این تولیدی‌ها به مرگ می‌گیرند به تب راضی می‌کنند چرا که افزایش قیمت را ۴۰ درصد می‌گویند بعد در نهایت ۲۰ درصد افزایش می‌دهند همان افزایشی که مدنظر دارند.
وی در ادامه از رکود قیمتی در سه ماه آینده خبرداد: به نظر بنده در سه ماه آتی با توجه به مذاکرات و تحریم‌ها کماکان کشور در رکود باقی خواهند ماند کاهش قیمتی تصور نمی‌شود و همچنین می‌توان گفت که افزایش قیمتی هم نخواهیم داشت اما با توجه به اینکه افزایش قیمت‌ها بی‌دلیل انجام می‌شود و دولت متاسفانه از کسانی که افزایش قیمت را ایجاد می‌کنند مطالبه‌ای ندارد این اتفاق رخ می‌دهد.
وی در پایان بیان کرد: اما در کل باید گفت که انتظار نداشته باشید که قیمت‌ها کاهشی شود برخی از تولید کننده‌ها هم نیز گرانی را بهانه می‌کنند تا جلوی روند کاهشی قیمت کالای خود را بگیرند./آفتاب یزد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا