اقتصادی

شروط موفقیت استقلال بانک مرکزی/ استقلال بانک مرکزی باید عملیاتی باشد

خبرمهم: معمار نژاد گفت: آنچه که کارشناسان همگی بر آن اجماع دارند، استقلال عملیاتی بانک مرکزی است و الزامی برای استقلال سیاسی وجود ندارد.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم،  عباس معمار نژاد معاون امور بانکی و بیمه ای وزارت اقتصاد در همایش نقدی بر مسئولیت، اهداف و وظایف بانک مرکزی اظهار کرد: اگر قرار است قانون منسجمی داشته باشیم باید توازن منطقی میان استقلال، پاسخگویی و اقتدار بانک مرکزی ایجاد شود.او ادامه داد: دو نوع طبقه بندی در استقلال بانک مرکزی وجود دارد. نخست استقلال سیاسی و عملیاتی است. در این خصوص مطرح می شود که حتما باید به دنبال استقلال عملیاتی باشیم اما برای استقلال سیاسی الزامی وجود ندارد. بنابراین آنچه که کارشناسان همگی بر آن اجماع دارند، استقلال عملیاتی است و نه سیاسی.

این مقام مسئول افزود: نوع دوم، استقلال در هدفگذاری و ابزار است. با وجود اینکه استقلال را در قانون دیده ایم اما در مورد پاسخگویی به این استقلال به آن توجه نشده است. همچنین در عزل و نصب ها پیچیدگی های خاصی وجود دارد.

بدون استقلال سیاسی بانک مرکزی، رشد تولید و  مهار رشد فزاینده نقدینگی امکان پذیر نیست

در ادامه محمد حسین حسین زاده بحرینی نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مقایسه شهودی دو دهه ۸۰ و ۹۰ عمق فاجعه را در بخش رشد نقدینگی نشان می دهد. رشد تجمیعی تولید ۰.۳۶ درصد است و رشد نقدینگی ۱۰۲.۵ برابر است.

او ادامه داد: طرح استقلال بانک مرکزی در زمان سیف و طیب نیا به نتیجه و جمع بندی نرسید. لذا مجلس ورود کرده است. این امر ثابت شده است که در این حوزه اصول اجماع ممکن نیست و اکثرا بر روی اصول راهبردی و فنی نقد وجود دارد و توقع اجماع بر خوب بودن این طرح امکان پذیر نیست.

او افزود: در مسیر تدوین این طرح به همه نقد ها و اختلاف نظر ها توجه شده و بالاخره باید انتخاب صورت می گرفت. اینکه گفته می شود استقلال سیاسی مهم است یا عملیاتی، استقلال به شکل خاصی که در طرح آمده است، لازمه استقلال عملیاتی است.

این نماینده مجلس اظهار کرد: بدون استقلال سیاسی بانک مرکزی، مهار فاجعه رشد اندک تولید و رشد فزاینده نقدینگی امکان پذیر نیست. اگر به هر دلیلی این طرح متوقف شود که اقتصاد سیاسی ایران نیز پتانسیل آن را دارد، هیچ چشم اندازی برای اینکه طرحی به سرعت در دستور کار قرار بگیرد وجود ندارد. /yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا