اقتصادی

اینستا دراختیار هلدینگ‌های هزار میلیاردی

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، در روزهایی که کشور با رکود شدید اقتصادی و کاهش تولید ناخالص ملی مواجه است، بازار کسب و کار و فروش تبلیغات در پلت‌فرم اینستاگرام در میان متولدین اواسط دهه ۷۰ و دهه ۸۰ داغتر از همیشه است و روزانه صد‌ها میلیارد تومان برای خدمات معرفی و افزایش فالوئرهای واقعی و فیک در این بازار رد و بدل می‌شود، بدون اینکه آب از آب تکان بخورد. شاید یکی از آرزوهای جوانان در کشور، داشتن یک صفحه اینستاگرامی با چند صد «کا» است و هر کسی که زودتر به این تعداد از فالوئر دست پیدا کند و تعداد «ویوو» و «لایک و کامنت» خود را بالاتر ببرد، زودتر به پولدار شدن نزدیک می‌شود.

بنابراین هــر شب جوانانی که طبق یک نظر سنجی اکثر آنها ۲۲  تا ۳۵ سال سن دارند، این آرزوها را در خواب می‌بینند. موضوع پول راحت درآوردن از پلتفرم اینستاگرام متعلق به امروز و دیروز نیست و طی چند سال گذشته سلبریتی‌ها و بسیاری از مردم به سمت آن رفته‌اند و حالا اکثر جوانان با یک گوشی تلفن همراه و گفتن دیالوگ‌هایی که روزگاری به صورت پیامک‌های جوک و جملات انگیزشی در میان مردم رد و بدل می‌شد (در قالب فیلم‌های چند ثانیه‌ای)، مردم را جذب می‌کنند. جالب است بدانید که کشور ایران رده هشتم را در بین کاربران اینستاگرام در جهان دارد. این موضوع نشان می‌دهد که چقدر استفاده از تبلیغات در پیج‌هایی با فالوئرهای بالا تاثیرگذار است. طبق بررسی‌های خبرنگار «آرمان ملی» قیمت یک فالوئر واقعی حدود پنج هزار تومان و یک فالوئر فیک یک هزار تومان است. هر ویوو در پست اینستاگرامی ۳۰ تومان و دیدن هر استوری ۱۵ تومان برای شخص تبلیغات دهنده هزینه برمی‌دارد. یعنی اگر ۱۰۰ هزار نفر ویدئو یا تبلیغات شما را در یک پیج صد هزار نفری می‌بینند، باید سه میلیون تومان پرداخت کنید. همچنین قیمت استوری (۲۴) ساعته از یک میلیون تومان تا ۱۰ میلیون‌ تومان (بستگی به تعداد فالوئر) قیمت عکس تگ شده یک تا ۲۰ میلیون تومان، قیمت عکس به همراه رپرتاژ و معرفی برند از پنج میلیون تومان؛ این روزها فضای مجازی پر شده است. سلبریتی‌ها تبلیغات زیادی را قبول نمی‌کنند، مگر با هزینه‌های بالا! مثلا یک فوتبالیست برای ۱۵ ثانیه تبلیغ در اینستاگرام، مبالغی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان را از شما دریافت می‌کنند.

 تبلیغــات سلبــریتی‌هـا پول خُرد هم نیست! 

بــا ایــن حــال بسیــاری فکــر می‌کــنند که سلبریتی‌ها یا بلاگرها درآمد بالا از اینستاگرامشان دارند، اما بد نیست بدانید، درآمد آنها در مقابل افرادی که به معرفی خدمات، بورس و راه‌های درآمدزایی از طریق فضای مجازی می‌پردازند، پول خُرد هم نیست. این افراد بدون هیچگونه نظارت و مالیاتی با پیج‌های اینستاگرامی، در روز چند صد میلیون تومان از طریق فروش بسته‌های آموزشی درآمد دارند. مثلا فروش یک بسته آموزش اینستاگرامی برای جذب فالوئر یک میلیون تومان است و این بسته را با تخفیف ۵۰ درصدی، به ۵۰۰ هزارتومان به هر فرد می‌فروشند.

 فــروش لایــک و کامــنــت بــا پوشش هلدینگ 

در این میان برخی از شرکت‌ها نیز با استخدام تعدادی از جوانان برای هر کدام از آنها صدها صفحه ساخته‌اند و به فروش لایک و فالوئر می‌پردازند. سهیل، دانشجوی انصراف داده از دانشگاه قزوین است و سال گذشته پیجی را در اینستاگرام ساخت و او اکنون بالغ بر ۳۰۰ هزار دنبال کننده دارد. او می‌گوید:«مدیر شرکت ما سه اتومبیل شاسی بلند دارد و دفتر کار ما یک طبقه در ساختمانی در محله الهیه است. او به عنوان یک هلدینگ بازرگانی مجوز و وام میلیاردی گرفته، اما صدها نفر را استخدام کرده که فقط از طریق ربات‌هایی که طراحی کرده‌اند، روزانه به پیج‌های مختلف که فالوئرهایشان فیک است، لایک و کامنت بفروشد. البته مدیر به هر کدام از نیروهایش دو عدد گوشی مدل بالای سامسونگ داده است.» از او می‌پرسیم که حقوقش چقدر است و می‌گوید: «بیشتر چشم و شصت انگشت من کار می‌کند و برای این کار ۳ تا ۴ میلیون حقوق می‌گیرم، بستگی دارد آن فردی که به شرکت ما سفارش کار می‌دهد می‌خواهد در مدت یک ساعت، چند فالوئر یا چند کامنت و لایک بگیرد. کامنت‌ها هزینه بیشتر از لایک دارد و قیمت فالوئر گرانتر از همه است. روزانه حداقل صد قرار‌داد می‌بنندد و سرش بسیار شلوغ است.»

 دلال‌های مجازی

در این میــان سحــر ۳۲ ساله است و مدرک کارشناسی ارشد حقوق از دانشگاه شهید بهشتی دارد. او یکی از کاربران فضای مجازی است و درباره تبلیغات در صفحات شاخ‌پندارهای مجازی می‌گوید: این افراد کار مولدی ندارند، یعنی روانشناس، پزشک، تور لیدر، وکیل، تولیدکننده و … نیستند که در بحث خدمات و حتی ارائه کالاهایی مانند مبل، میز و… تبلیغات داشته باشند. او ادامه می‌دهد: آنها در واقع دلال دنیای مجازی هستند که فرهنگ مصرف‌گرایی را گسترش می‌دهند و می‌خواهند غیر مستقیم به مخاطبان خود بگویند که اگر فلان رستوران نروی نصف عمرت بر فناست یا اگر در فلان ظرف چای نخوری طعم واقعی چای را نمی‌فهمی! مخاطبان عادی هم با دیدن این تصاویر در فضای مجازی کمبودهایی را حس می‌کند و به تدریج با خود می‌گوید که چرا من این چیزها را ندارم. از این رو با فالو کردن این افراد قصد دارند که میل به زندگی لاکچری را در خود زنده نگه دارند. به عبارت دیگر شاخ‌های مجازی می‌خواهند با نشان دادن خلأهای مردم مثل زندگی پر از عشق، زندگی لاکچری و پر از سفر برای خود فالوئر جمع کنند و میزان درآمد خود را بالا ببرند. این افراد کار مولدی ندارند، یعنی روانشناس، پزشک، تور لیدر، وکیل، تولیدکننده و … نیستند که در بحث خدمات و حتی ارائه کالاهایی مانند مبل، میز و … تبلیغات داشته باشند. او ادامه می‌دهد: آنها در واقع دلال دنیای مجازی هستند که فرهنگ مصرف‌گرایی را گسترش می‌دهند و می‌خواهند غیر مستقیم به مخاطبان خود بگویند که اگر فلان رستوران نروی نصف عمرت بر فناست یا اگر در فلان ظرف چای نخوری طعم واقعی چای را نمی‌فهمی! مریم می‌افزاید: مخاطبان عادی هم با دیدن این تصاویر در فضای مجازی کمبودهایی را حس می‌کند و به تدریج با خود می‌گوید که چرا من این چیزها را ندارم. از این رو با فالو کردن این افراد قصد دارند که میل به زندگی لاکچری را در خود زنده نگه دارند. به عبارت دیگر شاخ‌های مجازی می‌خواهند با نشان دادن خلأهای مردم مثل زندگی پر از عشق، زندگی لاکچری و پر از سفر برای خود فالوئر جمع کنند و میزان درآمد خود را بالا ببرند./آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا