اقتصادی

چطور دلار ارزان می‌شود اما قیمت‌ها همچنان بالا می‌رود؟!

خبرمهم: طی چند هفته اخیر با مخابره سیگنال‌های مثبت از مذاکرات وین، افزایش فروش نفت و کاهش فشار دولت آمریکا بر اقتصاد ایران بعد از رفتن ترامپ و مهمتر از همه جو روانی ایجاد شده در فضای داخلی، شاهد کاهش نرخ دلار و گمانه‌زنی برای کاهش بیشتر حتی به زیر ۲۰ هزار تومان هستیم.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، با این وجود اما قیمت‌های کالاهای مختلف که در طول سالیان گذشته با کوچکترین حرکت رو به بالای دلار دچار جهش می‌شدند حالا در روندی معکوس با حرکت دلار یا همچنان افزایش داشته‌اند یا منتظر مجوز افزایش هستند یا کاهش نداشته‌اند و یا متناسب با کاهش نرخ دلار نزولی نشده‌اند.

همایون دارابی کارشناس بازارهای مالی در گفت و گو با ایسنا، در تحلیل این وضعیت گفت: بعد از انتخابات آمریکا و انتخاب بایدن، دولت توانسته با فروش نفت بیشتر دلارهای بیشتری هم به دست بیاورد و اینکه نرخ دلار در چنین شرایطی کاهش پیدا کند طبیعی است.

دارابی افزود: چیزی که در شرایط کنونی رخ داده این است که دولت هم به دلیل نزدیک بودن انتخابات، برای داشتن دست بالا در انتخابات به منظور معرفی نامزد نزدیک به خود و هم به دلیل قرار گرفتن در سال پایانی و تلاش برای تحویل دلار با نرخ پایین‌تر به دولت بعدی، با سیاست‌های انقباضی سعی در کاهش نرخ ارز دارد.

وی ادامه داد: اگرچه سیاست انقباضی که دولت در پیش گرفته می‌تواند نرخ دلار را کاهش دهد اما این سیاست به بهای ضربه به تولید تمام می‌شود و بعد از آن ممکن است شاهد گرانی کالا به دلیل کاهش تولید باشیم و بنابراین در تمامی بخش‌ها شاهد فشار شدید ناشی از کمبود خواهیم بود.

دارابی خاطرنشان کرد: در اقتصاد هر تصمیمی را می‌توان گرفت و اجرا کرد، برای کاهش نرخ دلار هم چنین تصمیمی گرفته شده اما باید بهای آن را نیز پرداخت. این بی ثبات کردن نرخ دلار باعث می‌شود که کل اقتصاد دچار بلاتکلیفی و سردرگمی شود.

وی ادامه داد: نرخ دلار در حال حاضر از زمان مشابه سال گذشته بیشتر است و تولید کننده همچنان نمی‌داند قرار است چه اتفاقی در نرخ ارز رخ دهد.

وی در خصوص بروز یک موج تورمی با وجود کاهش فعلی در نرخ دلار هشدار داد و گفت: نقدینگی در اقتصاد ما در حال حاضر به سه هزار و ۳۸۰ تریلیون تومان رسیده و با ورود نقدینگی ناشی از سود تعلق گرفته به سپرده‌های بانکی که ماهیانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود احتمال بروز شوک تورمی جدید در ماه‌های آینده وجود دارد.

دارابی در پایان خاطرنشان کرد: در هر حال بهترین سیاست در اقتصاد برای نرخ ارز، ایجاد ثبات است./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا