اقتصادی

بازارسازی کاذب در ساخت و ساز مسکن

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم،  روز گذشته گزارش شاخص قیمت تولیدکننده نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران فصل زمستان ۱۳۹۹ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.  شاخص‌های قیمت یکی از ابزارهای ارزیابی سیاست‌های اقتصادی اعمال شده توسط دولت و نیز ابزار برنامه‌ریزان اقتصادی و سیاستگذاران است. از مهم‌ترین کاربرد شاخص‌های قیمت می‌توان به استفاده از آنها برای محاسبه حساب‌های ملی کشور(همچنین حساب‌های ملی فصلی و منطقه‌ای) به قیمت ثابت، ‌محاسبه کمیت‌های واقعی(حقیقی) اقتصاد مانند درآمد واقعی، دستمزد واقعی، هزینه واقعی و… محاسبه قدرت خرید پول، تعدیل حقوق و دستمزد و به‌روزرسانی دیون اشاره کرد. مرکز آمار ایران گزارش داده که تورم تولیدکننده نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل زمستان ۱۳۹۹ به عدد  ۹۰۲،۰ رسید که این رقم نسبت به شاخص پاییز سال گذشته ۶،۱‌درصد رشد داشته است.بر‌اساس آنچه در این گزارش آمده، تورم نقطه به نقطه نهاده‌های ساختمانی در زمستان ١٣٩٩ معادل ٩٧,٢درصد بوده که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل(١٠١,۶) ۴،۴ واحد درصد کاهش داشته است. در بین تمامی گروه‌های اجرایی، گروه «سنگ» با ١٣٩,٩درصد بیشترین و گروه «خدمات» با ۴٠،٣درصد کمترین تورم نقطه به نقطه را به خود اختصاص داده‌اند.

تورم بیش از ۶ درصدی آهن‌آلات، میلگرد و پروفیل

تورم ۴ فصل منتهی به زمستان سال ١٣٩٩(تورم سالانه) معادل ٧۶,۴درصد بوده که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل(۵٩,۶) ١۶،٨ واحد درصد افزایش داشته است. بیشترین نرخ تورم شاخص کل در یک سال گذشته با ٧۶,۴درصد در فصل زمستان و کمترین نرخ تورم سالانه با ٢٩،٣درصد در فصل بهار روی داده است. در بین گروه‌های اجرایی نیز بیشترین نرخ تورم در این دوره مربوط به گروه اجرایی«آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده» با ١١٩,۶درصد افزایش و کمترین نرخ تورم با ٣۵،٢درصد افزایش متعلق به گروه «خدمات» بوده است.

تورم بیش از ۲۸درصدی شیشه

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: تورم فصلی زمستان ١٣٩٩ معادل ۶,١درصد بوده که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل(٢١,۶) ١۵،۵ واحد درصد کاهش داشته است. بیشترین تورم فصلی در طول یک سال گذشته مربوط به فصل تابستان ٩٩ معادل ٣٠,٣درصد و کمترین تورم فصلی شاخص کل مربوط به زمستان ١٣٩٩ با ۶،١درصد بوده است. در همین فصل در بین گروه‌های اجرایی، بیشترین درصد تغییر فصلی مربوط به گروه اجرایی «شیشه» با ٢٨,١درصد افزایش و کمترین درصد تغییر نیز مربوط به گروه اجرایی «خدمات» با ٠،٢درصد افزایش بوده است.

سهم مصالح ساختمانی از قیمت تمام‌شده ناچیز است

عباس زینعلی، کارشناس بازار مسکن در مورد کاهش تورم نقطه به نقطه کل گروه‌های اجرایی در ساختمان‌سازی گفت: سهم مصالح ساختمانی در قیمت تمام شده آن سهم قابل‌توجهی نیست و شاید حدود ۲۰ تا ۳۰درصد باشد و این کاهش در تورم نقطه به نقطه چندان تاثیری بر قیمت بازار مسکن نخواهد داشت. زینعلی ادامه داد: البته این آثار کاهنده می‌تواند جو روانی مثبتی را دربرداشته باشد اما در مجموع قیمت مصالح ساختمانی سهم قابل‌توجهی در قیمت نهایی ساختمان ندارد.

زمین بیشترین سهم را در قیمت نهایی مسکن دارد

این کارشناس بازار مسکن افزود: بیشترین سهم در بخش ساختمانی مربوط به بخش خدمات و دستمزد سازندگان می‌شود و در بخش قیمت‌گذاری مسکن بیشترین تاثیر تورم بازاری نرخ مسکن است که شامل قیمت زمین تا خدمات می‌شود که سهم بیشتری از مصالح ساختمانی در قیمت نهایی ساخت مسکن دارند.زینعلی افزود: اگر بخواهیم این قضیه را با سایر کشورها در دنیا مقایسه کنیم باید گفت که در کشورهای دیگر قیمت مصالح ساختمانی تا ۵۰درصد از قیمت نهایی مسکن را در برمی‌گیرد زیرا در قیمت کالاها حباب وجود ندارد و انتظار سودی که در ساخت و ساز دارند بسیار کمتر از سودی است که در ایران از ساخت مسکن نصیب افراد می‌شود.

سود مورد انتظار ساخت مسکن در ایران بالاست

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: اگر کالایی در دنیا تولید شود، انتظار سود ۵۰درصدی از آن کالا وجود ندارد و یک درصد سود منطقی در محدوده ۱۵درصد برای افراد وجود دارد. این در حالی است که در ایران در بخش ساختمان افرادی هستند که با ساخت ۱۰ واحد از فرش به عرش رسیده‌اند و سود مورد انتظار در ساخت ساختمان در ایران بسیار بالاست.این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه سهم سوداگری در بخش مسکن بسیار قدرتمند است، افزود: در تمام شهرهای کشور این مساله وجود دارد. معمولا افراد در انتظار سودهای آتی اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند و انتظار این سود هم وجود دارد و در بخش مسکن همیشه این احتمال وجود داشته و بسیار کم شنیده‌ایم کسی در این زمینه شکست خورده باشد؛ زیرا انتظارات تورمی همواره منجر به سوددهی مسکن می‌شود.

بازارسازی کاذب در ساخت و ساز مسکن 

او ادامه داد: این در حالی است که در دنیا به ساخت‌وساز به عنوان یک صنف دیده می‌شود و انتظار سودهای کلان هم از آن ندارند اما در ایران با توجه به نیازی که در این بخش حس می‌شود اغلب سرمایه‌ها به این حوزه سرازیر می‌شوند، درنتیجه انتظار سود هم بالا می‌رود.زینعلی خاطرنشان کرد: بازارسازی‌ها در ساخت‌وساز مسکن در کشور کاذب است و برنامه بلندمدتی نیز در صنایع وجود ندارد و هر روز از نرم جهانی دور می‌شویم، این درحالی است که در نرم جهانی ثبات اقتصادی و برنامه‌ریزی دقیقی درخصوص صنایع وجود دارد.او ادامه داد: در بخش ساخت‌وساز کشورهای دیگر از هر گروه اجتماعی وارد این بازار نمی‌شوند تا بازار و قیمت‌ها را به‌هم بریزد این درحالی است که در ایران شاهد آنیم که از پزشک گرفته تا مهندس و بقال و… در بخش ساختمان‌سازی حضور داشته و انتظار سود بالا هم دارند. و این حباب وحشتناک همواره در این بخش وجود دارد. /اعتماد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

‫۳ دیدگاه ها

  1. در شهرهای بزرگ هزینه زمین سهم بیشتری نسبت به زمین دبزرگو در شهرها و روستاها مصالح سهم بیشتری دارد . صرفنظر از سهم هر کدام هر دو افزایش قیمت داشته اند و قیمت تمام شده را بالا می برند ضمنا سازنده باید سود هم ببرد نه اینکه فقط وقت و سرمایه اش را قرض الحسنه وارد کار کند و این سود قطعا باید بیشتر از سود بانکی و سود وام هایی باشد که بانک های خصوصی به مشتریانشان می دهند

  2. آخه این کارشناسایه دوزاری رو از کجا پیدا میکنید ؟ این داره فاز گرونی مصالح رو میده که همینجوریش تویه یک سال گذشته بالا رفته خب اونا گرون بشه سازنده هم گرونش میکنه و مصرف کننده بیچاره میشه در ضمن چرا از پشت پرده اصلی گرانی مسکن که بانکها هستن حرفی نزد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا