اقتصادی

حمایت پولی از بورس اشتباه است/ بازار را دستکاری نکنید

خبرمهم: یک کارشناس اقتصادی حمایت‌های پولی از بورس و استفاده از ابزارهای سیاستگذاری برای افزایش قیمت سهام را اشتباه دانست و گفت: نوسان و ریسک ذات بازار سرمایه است و نباید کسی شرایط این بازار را دستکاری کند.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، حسین درودیان، با بیان اینکه هر نوع حمایت پولی از بازار سرمایه امری غلط است، گفت: در این باره این حمایت‌ها از هر نوعی مانند از طریق پایه پولی، نقدینگی، وام‌دهی بانک‌ها و نیز با حمایت بانک مرکزی باشد، نادرست است؛ چراکه در اقتصاد، کمیت‌های پولی باید در خدمت تولید و بخش واقعی اقتصاد باشد و نباید از هرگونه بورس بازی، سفته بازی و خرید دارایی حمایت شود مگر آنکه، آن دارایی فیزیکی باشد و در نهایت از آن در تولید استفاده شود.

این اقتصاددان، نظام بانکی و سیاست‌های پولی را در وضعیت فعلی بازار بورس موثر ندانست و بیان کرد: در خصوص بازار سهام یک امر مشهود است و آن اینکه‌ در یک بازه زمانی و با تکانه‌ای، توجه و اقبال مردم به بازار سهام جلب شد، این درحالی بود که پیش از آن توجه کمتری از سوی مردم به این بازار شده بود. همچنین با توجه به اصلاح قیمت سهام بازار سرمایه، دارایی بود که نسبت به مابقی دارایی‌ها کم ارزش‌تر و در عین حال کمتر مورد توجه بود، به یکباره با اقبال عموم مردم مواجه شد.

وی افزود: لذا این اصلاح با یک «بیش پرش» (overshoot) همراه شد، به این معنی که میزان ورود مردم و خوش‌بینی که به افزایش قیمت سهام وجود داشت؛ بیش از اندازه بود و به همین دلیل نیز حبابی را شکل داد که بعداً این حباب تخلیه شد.

عامل ریزش‌های بورس سیاست‌های پولی نیست 

درودیان با بیان اینکه ریزش‌ها و وضعیت فعلی بازار سرمایه را ناشی از بیش پرش در بازار سهام می داند، گفت: این امر ناشی از فرایند گذار از قیمت‌های قبلی سهام به قیمت‌های جدید است و اگر آن هیجانات ابتدایی نبود طی فرایندی تدریجی به قیمت‌های سهام به شرایط فعلی می‌رسید. اما به دلیل اینکه ورود مردم گسترده، هیجانی و شاید به نحوی نیز با حمایت‌های دولت از این هیجانات همراه بود، از این رو موجب شد تعدیل قیمت سهام به قیمت‌های جدید با «بیش پرش» همراه شود که بعداً‌ این امر تصحیح شد، لذا این نوسانات و ریزش ها را چندان به سیاست پولی مرتبط نیست.

این کارشناس اقتصادی درباره تأثیر نرخ بهره بین بانکی بر بازار سرمایه عنوان کرد: در سه ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹، کاهش شدیدی در نرخ بهره بین بانکی به دلیل توقف در اقتصاد ناشی از شیوع ویروس کرونا رخ داد. هرچند به صورت تئوریک این فرض وجود دارد که کاهش نرخ بهره بین بانکی می‌تواند باعث افزایش بیش از اندازه قیمت سهام شود و بعدتر نیز با افزایش یافتن بهره بین بانکی افزایش زیاد قیمت سهام تعدیل شود، اما در کشور ما این امر صادق نیست، چرا که در درجه اول، نرخی که می‌تواند رقیب بازار سهام باشد، نرخ سپرده بانکی است و این پیوند میان نرخ بهره بین بانکی و سایر نرخ ها در کشورمان وجود ندارد. برای مثال در همان ابتدای سال ۱۳۹۹ نرخ بهره بین بانکی ۸-۹ درصد افت کرد، اما این اتفاق برای نرخ سود سپرده بانکی رخ نداد.

در روند بازار سرمایه دخالت نکنید 

وی ادامه داد: به همین دلیل نیز این امر محتمل نیست چراکه نرخ بهره بین بانکی بدیل و جایگزینی برای بازار سهام محسوب نمی‌شود و نرخ سپرده چنین نقشی دارد و در آن مقطع زمانی نیز نرخ سپرده تبعیتی از نرخ بهره بین بانکی نداشته است.

درودیان با بیان اینکه نوسان ذات بازار سرمایه است، تصریح کرد: تا زمانی که این اتفاقات طبیعی و خودجوش است و تعمدی نباشد، نتیجه به دست آمده از آن نیز معتبر تلقی می‌شود و نباید کسی در شرایط آن دستکاری و دخالت کند. لذا به دلیل اینکه معتقدم بازار سرمایه در چنین شرایطی قرار دارد، از نظر من مشکلی در بازار سرمایه نیست.

ریسک و نوسان؛ همراه همیشگی بازار سرمایه 

وی افزود: باید توجه داشت که قرار نیست از ابزارهای سیاست‌گذاری برای تغییر قیمت دارایی‌ها استفاده کنیم. چراکه ریسک در بازار سرمایه همواره وجود دارد. اگر در حال حاضر در وضعیت رکود هستیم و سود بازار دارایی به عنوان سهام خوب نیست، سهامداران نباید از ناحیه توان های عمومی برای بهبود شرایط مطالبه‌گری کنند.

این اقتصاددان با بیان اینکه افزایش قیمت سهام و ایجاد رونق در بازار سهام دلیل کافی برای کاهش نرخ بهره نیست، گفت: در شرایط  فعلی و با توجه به اینکه نرخ تورم بالاست، افزایش نرخ بهره را برای اقتصاد مفید نمی‌دانم و در عین حال برای کاهش آن نیز در وضعیت تورمی فعلی دلیل قانع کننده‌ای وجود ندارد./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا