اقتصادی

رکوردشکنی معاملات بورس کالا در سال گذشته

خبرمهم: مدیرعامل بورس کالا گفت:ارزش معاملات بورس کالا ۱۰ درصد از ارزش نقدینگی کشور است و این بازار در سال ۹۹ به رکورد‌های خوبی در معاملات دست پیدا کرد.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالا در پاسخ به این سوال که رسالت و ماموریت بورس کالا از زمان تاسیس تا به حال چه بوده و چه میزان از اهداف آن در این دوره زمانی محقق شده است؟ اظهار کرد: بورس کالای ایران، ماموریت و رسالت ایجاد شفافیت در بازار کالای کشور دارد. کالا‌های سرمایه‌ای  یا مواد  اولیه تولید  و محصولاتی که با معیشت مردم سر و کار دارد، قرار است، در بستری شفاف و مبنی بر عرضه و تقاضا، عرضه شوند.وی افزود: خواستگاه قانونی بورس کالا، قوانینی است که در قانون بازار اوراق بهادار دیده شده است و قانون توسعه ابزار‌های مالی دولت را موظف کرده تا کالای پذیرفته شده در بورس را از نظام قیمت گذاری، خارج کند.

این مقام مسئول در رابطه با ارزش معاملات بورس کالا در سال ۹۹ گفت: بورس کالا در دوره‌های مختلف با ماموریت‌های متفاوتی که داشته، توانسته به رکورد‌های خوبی در معاملات دست پیدا کند، در سال ۹۹ می‌توان ادعا کرد تقریبا کلیه رکورد‌های معاملاتی شکسته شد و به ارزش حدود، ۳۵۰ هزار میلیارد تومان رسیدیم که حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان آن مربوط به بازار مالی، بازار اوراق مبتنی بر کالا بود و حدود ۳۱۲ هزار میلیارد تومان نیز معاملات کالا‌هایی که در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته اند.

سلطانی نژاد  در خصوص حجم معاملات بورس کالا در سال ۹۹ بیان کرد: بورس کالای ایران در سال ۹۹ موفق به رکورد شکنی در حجم معاملات شد و به رقم ۳۳.۴ میلیون تن معامله محصولات صنعتی، پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی و کشاورزی رسیدیم.

وی افزود: در سال ۹۹ در حوزه‌ محصولات پتروشیمی ۵.۱ میلیون تن معامله را شاهد بودیم که ارزش معاملات آن ، ۸۳ هزار میلیارد تومان بوده است.  حجم معاملات محصولات فلزی و صنعتی اعم از فولاد، مس، سنگ آهن، روی، ۱۳.۷ میلیون تن بوده و ارزش معاملات آن ۱۶۷ هزار میلیارد تومان بود، همچنین حجم محصولات فرآورده‌های نفتی نیز به ۱۴.۴ میلیارد تومان و ارزش آن به ۶۱ هزار میلیارد تومان رسید.

این مقام مسئول گفت: ارزش معاملات بورس کالا به تنهایی بیش از ۱۰ درصد از ارزش نقدینگی کشور است و این رکورد‌ها نشان دهنده‌ این است که بورس کالا توانسته حجم قابل قبولی از معاملات محصولات مختلف را پوشش دهد و به ماموریت اصلی خود دست پیدا کند.

مدیر عامل بورس کالا در خصوص برخی از محصولاتی که در بورس کالا معامله می‌شوند، توضیح داد: این مواد شامل شمش فولادی، ورق فولادی است که ماده‌ی اولیه تولید بسیاری از محصولات ثانویه فولادی به شمار می رود. همچنین محصولات پتروشیمی مثل، پت، که محصولاتی مثل ظروف و … از آن‌ها تهیه می‌شوند و محصولات و فرآورده‌های نفتی اعم از، وکیوم باتوم و قیر و همچنین در حوزه‌ محصولات کشاورزی نیز محصولاتی از جمله، زعفران، زیره، خرما، پسته، محصولاتی هستند که در حال حاضر در بورس کالا مورد معامله قرار می‌گیرند.

سلطانی نژاد در پاسخ به این پرسش که، در حال حاضر چند بازار در بورس کالا است و چه معاملاتی در آن بازار‌ها صورت می‌گیرد؟ تصریح کرد: در یک تقسیم بندی کلی بازار بورس کالا شامل، بازار فیزیکی است که در آن محصولات پتروشیمی، فرآورده نفتی، محصولات صنعتی و محصولات مصرفی و کشاورزی مورد معامله قرار می‌گیرد. در بازار فیزیکی این امکان به وجود می‌آید که فعالان بازار پیش از اینکه کالایی را نیاز داشته باشند، خریداری می‌کنند.

وی افزود: در تمام بورس‌های دنیا یک بازار تحت عنوان بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالا وجود دارد در این بازارها، ابزار‌هایی است که افراد کل پول را پرداخت نکنند، مثل، اختیار معامله بازار گواهی سپرده که این امکان را برای افراد فراهم می‌آورد که کالای خود را در یک مکان امن قرار بدهند. همچنین حمل و نقل کالا بیشتر بین واسطه‌های مختلف اتفاق می‌افتد و گواهی یا قبض انبار کالا به فروش می‌رود.

این مقام مسئول بیان کرد: بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالا این امکان را فراهم می‌کند که از بسیاری از کمبود‌ها در حوزه اقتصاد جلوگیری کند. این  در قانون برنامه توسعه ششم ماده ۳۲ پیش بینی شده که دولت از ابزاری برای آینده نگری در مورد کالا‌ها استفاده کند، در کل این بازار، بازار خوبی است که ارزش معاملات آن ۳۸ هزار میلیارد تومان است.

مدیر عامل بورس کالا  تصریح کرد: در اصل خاصیت بازار‌های مالی این است که مردم عادی هم می‌توانند وارد این بازار‌ها شوند، یعنی اگر فردی در مورد قیمت کالایی پیش بینی دارد، بتواند آن کالا را خریداری کند و در صورتی که نتواند آن کالا را خریداری کند در بازار مالی یک درصدی از آن را می‌تواند بخرد، چون در بازار مالی ، دارایی‌ها تبدیل به اوراق بهادار قابل خرید توسط عموم مردم می شوند.

وی بیان کرد: در بورس کالا در بازار فیزیکی، برای ماده اولیه کالا‌هایی که تولید می‌شوند، سامانه بهینه یاب و یا سامانه دیگری وجود دارد که اطلاعات خریداران را در اختیار بورس کالا قرار می‌دهد و همینطور اطلاعات عرضه ای، در خصوص اینکه، چه کسانی صلاحیت خرید این کالا‌ها را دارند . در خصوص کالا‌های عمومی، مثل، میلگرد، تیرآهن، قیر کالا‌هایی که مصرف کننده عمومی دارند،  معمولاً عموم مردم می‌توانند خریداری کنند.

مدیر عامل بورس کالا در پایان اظهار کرد: ورود به بازار‌های مالی نیاز به تخصص دارد، در همین راستا دوره‌های آموزشی که در بورس کالای ایران برگزار می‌شود، مستمر هستند و در شرایط فعلی به صورت آنلاین برگزار می‌شوند، فعالان بازار می‌توانند از این دوره‌ها استفاده کنند. /yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا