اقتصادی

توافق ایران و کره جنوبی درباره مکانیزم استرداد دلارهای بلوکه‌شده ایران

خبرمهم: وزیر امور خارجه کشور آخرین وضعیت پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی را تشریح کرد. پولی که بانک مرکزی در کره جنوبی دارد ۷ میلیارد دلار است.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، محمدجواد ظریف، با اشاره به بلوکه شدن پول های ایران در کشور کره جنوبی و آخرین وضعیت آن‌ها، گفت: هفته گذشته با وزیر خارجه کره جنوبی به درخواست وی گفت وگو داشتم، وزیر جمهوری کره بیان کرد حداکثر تلاش خود را برای به نتیجه رساندن موضوع می کنند، ما هم از جانب خود در حال پیگیری هستیم.

وی تاکید کرد: مکانیزم ها و ساز و کارها مورد توافق قرار گرفته است، اما ظاهرا کره ای‌ها هنوز مجوزهای لازم را دریافت نکرده‌اند از این رو اعلام می‌کنند که پیگیر موضوع هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با خانه ملت بیان کرد: از نظر ایران دریافت مجوز از آمریکایی ها غیر ضروری است اما با این حال طرف کره ای تلاش دارد که مجوزها را از آمریکا برای آزاد کردن پول های بلوکه شده ایران در کره دریافت کند.

ایران چقدر از کره طلب دارد؟

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی اخیرا در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره آزادسازی منابع مالی ایران، گفته بود: در دیدار با سفیر کره جنوبی تاکید کردیم که چگونه ایران باید از منابع‌اش استفاده کند، حالا اینکه کره‌ای ها با هرکسی می‌خواهند مذاکره کنند.منابع متعلق به بانک مرکزی است و بانک مرکزی این حق را دارد که اقدام حقوقی کند. خسارت زیادی از این بابت به جمهوری اسلامی وارد شده است. کره‌ای ها خودشان درخواست کردند و آمدند صحبت کردند که می‌خواهند منابع ایران را پرداخت کنند و ما هم راه پرداخت را به آنها نشان دادیم. پولی که بانک مرکزی در کره جنوبی دارد ۷ میلیارد دلار است و قرار شد پرداخت شود. اجازه بدهیم طبق توافق با کره جنوبی جلو برویم.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است پول در اختیار ایران قرار بگیرد یا کالا؟ گفت: فقط پول به حساب بانک‌های ما می‌آید.

وی درباره براینکه گفته می‌شود حداقل پرداختی کره در مرحله اول یک میلیارد دلار است آیا این خبر صحت دارد گفت: بله، حداقل یک میلیارد دلار است. ما مذاکرات گسترده‌ای را با عراق، عمان، کره جنوبی و ژاپن شروع کردیم و فضا خیلی بهتر شده است و به تدریج این اتفاق خواهد افتاد.

وی درباره این که آیا این کشورها توانسته‌اند مجوز اوفک را بگیرند؟ گفت: این مشکل خودشان است و به ما ربطیندارد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا