اقتصادی

معافیت مالیاتی تا سقف حقوق ۵ میلیون تومان

خبر مهم: رئیس کمیسیون تلفیق با اشاره به اصلاحات این کمیسیون بر لایحه بودجه سال آینده گفت: تا سقف حقوق ۵ میلیون تومان را از مالیات معاف کردیم و افراد دارای حقوق ۵ تا ۱۰ میلیون تومان ۱۰ درصد مالیات باید بپردازند.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم،  الیاس نادران با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه در کمیسیون تلفیق، افراد همدل، متخصص و با تجربه وجود دارد افزود: نماینده‌های دولت هم نهایت همدلی را با اعضای کمیسیون داشتند و اطلاعات تخصصی و کارشناس را در اختیار آن‌ها گذاشتند.

وی همچنین از مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات و دیگر کارشناسان نیز تشکر کرد و گفت: مجلس در ابتدا می‌خواست کلیات بودجه را رد کند، زیرا آشوب و به هم ریختگی در ارقام بود.

نادران افزود: کمیسیون تلفیق کار فوق العاده‌ای کرد و اطلاعات داخل بودجه را علنی و افشاء کرد و بسیاری از ارقامی که اکنون به ارقام پیشنهادی دولت افزوده شده، ناشی از شفاف سازی ارقامی است که دولت در تبصره ها، ردیف‌ها و جا‌های مختلف، پنهان کرده بود.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ با اشاره به اینکه این کمیسیون، ساختار و روش لایحه بودجه را اصلاح کرد افزود: در آن جا‌هایی که اتکای به درآمد‌های نفتی، بسیار زیاد بود با همراهی نمایندگان دولت تلاش کردیم آن‌ها را به اوراق مالی و به شیوه‌های دیگر تامین مالی بودجه، انتقال دهیم.

وی گفت: به همین علت درآمد‌های نفتی را در حداقل وضع قابل اعتماد و شدنی بستیم و مازاد بر آن را به سقف دوم موکول کردیم که اگر این درآمد‌ها محقق شد دولت اختیار داشته باشد آن را در سرفصل‌های تنظیم شده از جمله حوزه‌های عمرانی، محرومیت زدایی و اشتغالزایی هزینه کند بنابراین بودجه دو سقفی و دو زمانی دیده شده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: مالیات‌های حقوق را به گونه‌ای در نظر گرفتیم که به نفع اقشار کم درآمد و حقوق‌های پایین‌تر باشد.

محمد رشیدی افزود: تلاش کردیم حقوق و دستمزد در این شرایط خاص تحریمی و کرونایی جبران شود همچنین مالیات‌های حقوق را به گونه‌ای در نظر گرفتیم که به نفع اقشار کم درآمد و حقوق‌های پایین‌تر باشد و افراد با حقوق پایین‌تر در مقایسه با افراد با حقوق زیادتر، مالیات کمتری را پرداخت کنند و به این ترتیب، پرداخت‌ها عادلانه‌تر شود.

وی با بیان اینکه بر اساس لایحه دولت، میزان افزایش حقوق کارکنان دولت ۲۵ درصد در نظر گرفته شد ادامه داد: تا سقف حقوق ۵ میلیون تومان را از مالیات معاف کردیم و حقوق ۵ تا ۱۰ میلیون تومان ۱۰ درصد مالیات باید بپردازند و عمده حقوق بگیران، کمترین مالیات را می‌پردازند.

رشیدی گفت: یکی از اهداف کمیسیون تلفیق، از بین بردن تبعیض‌ها در بودجه بود و سعی کردیم در نظام پرداخت‌ها نیز همسان سازی درستی انجام بگیرد، زیرا تبعیض‌ها و بی عدالتی‌ها موجب بدبینی می‌شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ با اشاره به اینکه در این بودجه ۷ محور را در نظر گرفتیم افزود: حفظ قدرت خرید مردم، حمایت از اقشار ضعیف، رونق تولید و اشتغال، محرومیت زدایی، حذف رانت و کاهش تبعیض، توجه ویژه به سلامت مردم، توجه ویژه به فرهنگ و خانواده و فرزند آوری و مباحث جمعیتی و تقویت انضباط مالی و اصلاح ساختاری بودجه از جمله این محورهاست.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ هم گفت: بین ۷۰ تا ۸۰ درصد افکار خود را درباره اصلاح ساختار بودجه توانستیم انجام دهیم که بخش زیادی از این میزان به علت ظرفیت‌های اجرایی دولت، موجود بود یعنی ظرفیت‌های اجرایی دولت هم در نظر گرفته شد.

الیاس نادران افزود: تصمیم نهایی کمیسیون تلفیق بر این شد که افزایش ۲۵ درصدی حقوق برای همه حقوق بگیران دولت در نظر گرفته شود با سقف ۱۵ برابر حداقل حقوق یعنی تا حدود ۳۳ میلیون تومان.

وی با اشاره به اینکه نظام مالیات بندی را هم به نفع طبقات پایین جامعه تغییر دادیم، اضافه کرد: دولت طبقات مالیاتی را به نحوی تنظیم کرده بود که بیشترین فشار بر روی حقوق‌های پایین بود، اما با اقدام کمیسیون تلفیق، مالیات پرداختی حدود ۹۰ درصد کارکنان دولت، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد شد. /برنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا