اقتصادی

جزئیات کامل چکهای جدید صیاد

خبرمهم: ابعاد چک های مختلف بانکهای دولتی و خصوصی یکدست و استاندارد می شودو وجه تمایز آنها نام بانک و آرم بانک است که بر روی هر برگ چک جداگانه

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم،  نکات مهم درخصوص چکهای جدید بانکی

نکات مهم معاون فناوری های نوین بانک مرکزی درخصوص سامانه یکپارچه چک(صیاد) که ۲۸ شهریورماه از آن رونمایی شد:

 ابعاد چک های مختلف بانکهای دولتی و خصوصی یکدست و استاندارد می شودو وجه تمایز آنها نام بانک و آرم بانک است که بر روی هر برگ چک جداگانه درج خواهد شد و دیگر تمایز رنگ، طرح و ابعاد نخواهند داشت.

آمار، اطلاعات و عملکرد هر کسی که متقاضی دسته چک باشد از طریق یک سامانه متمرکز در صیاد استعلام می شود و در صورتیکه اهلیت لازم را برای گرفتن دسته چک داشته باشد فرآیند صدور دسته چک برای وی به صورت متمرکز اتفاق می افتد.

ویژگی بسیار مهم سامانه صیاد اینست که یک شماره منحصر به فرد بر روی هر برگ چک درج می شود که دریافت کننده چک می تواند این رقم را به سامانه پیامکی بانک مرکزی ارسال کند و در همان لحظه مطلع شود صادر کننده چک سوء سابقه داشته یا نه و آیا حساب او مسدود شده است یا نه و یا قبلا چک برگشتی داشته یا نه ؟

با صدور این نوع چکها به محض آنکه اولین چک برگشت بخورد چون امکان استعلام فراهم است همه مطلع می شوند که این چکها اعتبار ندارد و به اصطلاح پاس نخواهد شد و بنابراین از گرفتن چک های کسانی که بدحساب هستند اجتناب می کنند و این می تواند بسیاری از پرونده های قضایی مرتبط را کاهش دهد.

با توجه به اینکه مقدار زیادی از چکهای قدیمی هنوز در بازار و دست اشخاص است فرایند جایگزینی سامانه صیاد با چکهای قدیمی چند ماهی به طول می انجامد و چکهای صیادی از فردا به تدریج جایگزین چکهای قدیمی می شود.

چکهای قدیمی تا اردیبهشت ماه سال ۹۷در داخل بانکها پردازش و پذیرش می شود ولی بعد از آن دیگر چک غیر صیادی در شبکه بانکی نخواهیم پذیرفت.

توضیحات تکمیلی :

 به دلیل مشکلات و خطرهای موجود در کار با چک های بانکی رایج، بانک مرکزی تصمیم به یکپارچه سازی همه چک ها به منظور مدیریت ریسک و ارائه خدمات جدید گرفت. با این سیستم،بانک مرکزی موفق به صدور چکهای یکپارچه می شود و همچنین اطلاعات چک به صورت آنلاین در دسترس متقاضیان است که امکان شناسایی و اعتبارسنجی را فراهم می کند. این سیستم سبب منحصر به فرد بودن چک، آنلاین بودن آن بدون در نظر گرفتن بانک صادر کننده می شود.

از قابلیت های این سامانه می توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱ -اختصاص شماره شناسه منحصر به فرد به هر برگه چک بانکی

۲ – این شناسه پیگیری هر برگ چک را به صورت مجزا در سراسر کشور تسهیل می کند.

۳ – استعلام اعتبار صاحبان حساب و صاحبان امضاء

۴ – این استعلام به ازای هر دسته چک درخواستی صورت می پذیرد

۵ – جلوگیری از چاپ دسته چک برای افراد فاقد صلاحیت و دارای سوء پیشینه

۶ – اختصاص بارکد دوبعدی به هر برگ چک بانکی. این بارکد حاوی اطلاعات برگ چک و صاحبان حساب است

۷ – تسهیل و سرعت بخشیدن به خواندن مکانیزه اقلام اطلاعاتی و استعلام برگ چک

۸ – قابلیت چاپ دسته چک توسط چاپگر های متنوع

۹ – ایجاد یک بانک اطلاعاتی یک پارچه و مدون از وضعیت اختصاص دسته چک در سراسر کشور

۱۰ – قابلیت گزارش گیری تحلیلی و پویا از وضعیت دسته چک های موجود در کشور

در حال حاضر دفاتر پیشخوان خدمات نماد، مستقر در شعب منتخب بانک‌های سراسر کشور، به مشتریان خود این خدمات را ارائه می‌دهند. استقرار این سامانه که با همت و تلاش متخصصان کشور به ثمر نشسته است می‌تواند در تامین زیرساخت متمرکز و در عین حال امن در شبکه بانکی نقش بسزایی داشته باشد. /اقتصاد آنلاین

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا