اقتصادی

چگونگی وضعیت بازار مسکن در ماه‌های آتی را بررسی کرد مسکن گرفتار حباب قیمتی؟

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، بازار مسکن طی سال‌های اخیر وضعیت نابسامانی را از لحاظ قیمتی تجربه کرد، این درحالی است که علاوه بر افزایش قیمت طی سال‌های اخیر بازار مسکن این‌روزها شاهد رکود بوده و به گفته برخی از کارشناسان تا سه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ بازار مسکن در حالت بلاتکلیفی قرار می‌گیرد. فعالان بازار از دلایل متفاوتی برای جهش قیمت مسکن و حالت بلاتکلیف این‌روزهای بازار سخن می‌گویند، اگرچه کارشناسان دلایل متفاوتی را برای جهش قیمت‌ در بازار مطرح می‌کنند اما وزیر راه‌وشهرسازی از وجود حباب در قیمت مسکن خبر داده است. حال این پرسش مطرح می‌شود که استفاده از لغت حباب دلیلی علمی و منطقی برای گرانی‌ها در بازار مسکن است یا خیر؟
حباب قیمت پدیده‌ای است که به واسطه آن قیمت یک کالا و دارایی، به قیمتی بسیار بالاتر از ارزش واقعی خود می‌رسد. گفته می‌شود به وجود آمدن حباب در یک بازار ریشه منطقی نداشته و معمولا بر اثر هیجان‌های کاذب شکل می‌گیرد. با توجه به این مسائل آیا می‌توان جهش قیمت در بازار مسکن را به حباب نسبت داد یا خیر؟ محمود اولاد در گفت‌وگو با مهر درباره اینکه آیا بازار مسکن حباب دارد یا خیر؟ گفته است: «این مسئله، دیدگاه غلطی است که مطرح شده و می‌شود که حباب قیمتی در بازار مسکن داریم؛ وقتی گفته می‌شود ۲۰ میلیون نفر ساکن بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی و همچنین بیش از ۴۰ درصد اجاره نشین داریم، اینها تقاضای بالقوه ایجاد کرده‌اند و چون نتوانسته‌اند وارد بازار رسمی مسکن شوند، در بازار غیر رسمی بروز می‌کنند. وقتی قیمت مسکن افزایش یافت، تقاضای خرید و اجاره مسکن در شهرهای پیرامونی تهران افزایش یافت چون این دسته از متقاضیان در شهر تهران امکان خرید مسکن نداشتند؛ حال وقتی در بازارهای موازی مانند ارز و سکه و طلا و بورس اتفاقاتی رخ می‌دهد که حباب می‌ترکد، این تصور به وجود می‌آید که در بازار مسکن هم باید حباب قیمتی از بین برود در حالی که بازار مسکن با سایر بازارهای موازی آن متفاوت است؛ بازار مسکن تنها بازاری است که در آن بازگشت تقاضا وجود دارد.»
مصرف‌کنندگان واقعی توان ورود به بازار را ندارند
برخی از فعالان بازار معتقدند بازار مسکن را نمی‌توان همانند بازارهای دیگر دانست به همین دلیل حباب معنایی در این بازار ندارد. اما از سوی دیگر برخی از کارشناسان معتقدند پیش از حباب بازار مسکن درگیر افزایش قیمت مصالح ساخت‌وساز است، بنابراین نمی‌توان تنها حباب و رفتارهای هیجانی را عامل گرانی‌های اخیر بدانیم. در این راستا احمدرضا سرحدی، کارشناس بازار مسکن با اشاره به صحبت‌های وزیر راه‌وشهرسازی درخصوص وجود حباب در بازار مسکن گفت: بازار مسکن هم تقریبا شبیه به بازارهای دیگر است به خصوص که طی دو سال اخیر عمده معاملاتی که در بخش مسکن انجام گرفت معاملاتی بر اساس سوداگری بوده است چراکه مصرف‌کنندگان واقعی توان ورود به بازار را نداشتند. ما شاهد هستیم تمام مصالح ساختمانی با افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای روبه‌رو بوده‌اند و در چنین شرایطی قیمت تمام شده ملک هم بالا می‌رود. اینکه گفته می‌شود بازار درگیر حباب است بله قطعا سودجویان قیمت‌ها را بالا و پایین می‌کنند اما نمی‌توان این میزان از افزایش قیمت را به حباب ربط داد. چراکه ما با یک واقعیت روبه‌رو هستیم و آن این است که قیمت‌ تمام‌شده مسکن متاثر از شرایط اقتصادی بالا رفته است و نمی‌توان حباب را تنها عامل آن دانست. باید گفت همانقدر که حباب در بازار سکه و دلار به واسطه دلالان شکل می‌گیرد در بازار مسکن نیز ممکن است به وجود بیاید.‌
این کارشناس مسکن در ادامه به سرمایه‌ای شدن مسکن اشاره کرد و گفت: متاسفانه مسکن به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده است و سرمایه‌گذارانی سرمایه ریالی زیادی دارند به بازار مسکن ورود پیدا کرده و سودهای بالایی را به جیب می‌زنند و آن دسته از افرادی که سرمایه اندکی داشته به بازارهای موازی رفته و آنجا اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی شما از وضعیت بازار مسکن در ماه‌های آتی چیست، گفت: پس از سالیان سال بالاخره طرح مالیات از خانه‌های خالی به نتیجه رسید، اگر این قانون به مرحله اجرا برسد، دولت عزم پیاده کردن آن را داشته باشد و قوانین به درستی اجرا شود طبیعتا باید بر بازار مسکن تاثیر گذاشته و ما شاهد نزولی شدن قیمت‌ها باشیم. گفته می‌شود بیش از ۲ میلیون واحد ساخته شده خالی وجود دارد، اگر این حجم از خانه به بازار عرضه شود بدون شک بازار اجاره و خرید را تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. قطعا این قانون باعث می‌شود محتکران خانه‌های خالی را به بازار عرضه کنند، بنابراین می‌توان گفت که امیدواری برای کاهش قیمت در بازار مسکن بالا است. /ابتکار

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا