اقتصادی

مجوز تزریق از بانک به بورس

گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم،  بازار سرمایه کشور در ادامه روند صعودی خود که از انتهای هفته قبل آغاز شده، دیروز را نیز با قدرت شروع کرد و طی سه ساعت اول معاملات با رشد ۳۷ هزار واحدی توانست خود را به کانال ۱.۳ میلیون واحد بازگرداند.

اما بازگشایی نماد شستا این رشد را محدود کرد. رشد دیروز بورس در ادامه روند قبلی و همچنین در واکنش به مصوبات حمایتی اخیر شورای عالی بورس بوده است که مجوز سرمایه گذاری بیشتر بانک ها در بورس را صادر کرد.به گزارش خراسان، البته این رشد ۳۷ هزار واحدی، با بازگشایی منفی ۱۸ درصدی شستا به میزان ۱۳.۲ هزار واحد کاهش یافت تا بورس دیروز فقط ۲۳ هزار واحد رشد کند.

این در حالی رخ داد که ارزش معاملات بازار سرمایه (بورس و فرابورس) هم به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید. رقمی که فاصله زیادی با روزهای اوج بازار ندارد و حاکی از بازگشت بازیگران مختلف و فعال شدن خریداران است.البته فضای کلی بازار همچنان مثبت باقی ماند و شستا هم در نهایت در محدوده مجاز قیمتی خودش صف خرید شد. علاوه بر روند کلی،  اعلام مصوبات جدید شورای عالی بورس هم بر رشد بازار بی تاثیر نبود. یکی از مهم ترین محورهای این مصوبات تقویت حضور بانک ها در بورس است که با حمایت رئیس کل بانک مرکزی هم مواجه شد.در این خصوص، حسن قالیباف اصل، سخنگوی شورای عالی بورس، در باره مصوبات اخیر این شورا گفت: در جلسه شورای عالی بورس مقرر شد که سقف صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت از ۳۰ به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. وی با اشاره به این که در خصوص تغییر جزئیات نصاب سهام در صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت نیز تصمیم گیری شد، افزود: به این ترتیب، مصوب شد حداقل ۵۰ درصد از مجموع ۲۰ درصد نصاب سهام، به سهام عدالت تخصیص یابد و حداقل اوراق دولتی در نصاب ها از ۱۰ درصد به حداقل ۲۵ درصد افزایش پیدا کند.

قالیباف اصل گفت: در این جلسه شورای عالی بورس مصوب شد بانک مرکزی در امور صدور مجوز برای صندوق های سرمایه گذاری وابسته به نهادهای مالی مرتبط با بانک ها، تسریع و تسهیل کند. همچنین امکان تاسیس صندوق برای بانک‌های فاقد صندوق، فراهم و اجازه تاسیس بیش از یک صندوق برای بانک ها نیز صادر شد.همزمان، رئیس کل بانک مرکزی نیز در یادداشتی، با بیان این که وجود و گسترش فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه، فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران است، تصریح کرد: ضمن توصیه به افزایش ظرفیت سرمایه‌گذاری در این گونه صندوق‌ها، بانک مرکزی نیز برای کمک به تحقق این موضوع در خصوص صندوق ‌هایی که بانک‌ها مدیریت آن ها را به عهده دارند، افزایش سقف صندوق‌های با درآمد ثابت را تا مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان بلامانع می‌داند/خراسان

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا