اقتصادی

قیمت‌ها؛ بایدنی-کاهشی یا ترامپی- افزایشی؟

خبرمهم: قيمت ارز در صرافي‌هاي بانکي روز دوشنبه به 28 هزار و 240 تومان رسيد و صرافي‌هاي بانکي همچنان از خريد ارز امتناع کردند. عدم خريد ارز از مردم توسط صرافان بانکي به عقيده فعالان بازار سيگنالي مبني بر عدم ماندگاري قيمت‌ها در اين محدوده است.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم،  بر این اساس با پیشروی قیمت ارز در صرافی‌های بانکی، قیمت دلار در بازار آزاد نیز به محدوده ۲۹ هزار تومان رسید، اما کمتر کسی دست به خرید و فروش ارز زد و بسیاری می‌گویند قیمت‌های اعلامی قیمت‌هایی بود که معامله چندانی بر آنها صورت نگرفت. به گزارش خبرآنلاین،‌ برخی معتقدند افزایش نرخ دلار تحت تاثیر انتشار اخباری مبنی بر جلو افتادن ترامپ در برخی ایالت‌هاست و بازار خود را برای پیروزی ترامپ آماده کرده است. با این حال برخی دیگر نیز معتقدند قیمت‌ها در بازار چندان واقعی نبود و نوسان افزایشی قیمت‌ها حداقل برای روز دوشنبه عادی و طبیعی بود. با این حال بازار جهانی طلا نیز در این روز با افزایش قیمت روبه‌رو شد. هر اونس طلا در بازارهای جهانی با افزایش ۳۵/۱۳ دلاری روبه‌رو شد اما نکته مهم اینجاست که دلار نتوانست کانال ۱۹۰۰ دلار را بازپس گیرد. افزایش قیمت دلار در کنار رشد قیمت‌ها در بازار جهانی طلا زمینه را برای رشد قیمت سکه و طلا فراهم کرد و هر قطعه سکه با رشد قابل توجه حباب به قیمت ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. حباب سکه تمام بهار آزادی هم به یک میلیون و ۷۲۶ هزار تومان رسید. بسیاری معتقدند قیمت‌ها در بازار جهانی طلا نیز زیر سایه ترس از پیروزی ترامپ قرار گرفته بود. کمی آن سوتر در بورس تهران، شرایط بسیار متفاوت بود. سهامداران پیشاپیش به استقبال پیروزی بایدن رفتند و ریزش چند روزه اخیر بورس نیز تحت تاثیر این اتفاق، شکل گرفت. میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی، نیز معتقد است «بورس تهران بایدن را پیروز انتخابات می‌داند و اگر تصور عمومی پیروزی ترامپ بود، بی‌تردید روند حرکت شاخص تغییر می‌کرد.»

قیمت دلار در داخل تعیین می‌شود

حسین راغفر، اقتصاددان، با اشاره به نمایان بودن این رویه‌ عمدی که اقتصاد ایران به شدت نسبت به تحریم‌ها حساس است، گفت: «عده‌ای می‌خواهند فشار غرب را بر اقتصاد ایران برجسته‌تر کنند و نشان دهند کشورمان شکننده است.» او شکنندگی اقتصاد کشور را مربوط به سیاست‌های داخلی دانست و افزود: «اگر سیاست‌های داخلی مناسب باشند، اثر تحریم‌ها به شدت تقلیل می‌یابد و اثر بخشی آن نیز کاهش خواهد یافت و دیگران نیز به فکر تغییر روش برخورد با ایران خواهند افتاد. ما باید بدانیم چه کسانی صاحب چه منافعی هستند. عده‌ای می‌خواهند ترامپ پیروز میدان باشند چون منافع گروهی و طبقاتی آنان توسط این مساله تامین می‌شود. این عده می‌خواهند سایه هراس را بر اقتصاد ایران حاکم کنند و منفعت ببرند.» راغفر اضافه کرد: «گروهی نیز تصور دارند اگر رقیب ترامپ روی کار آید قیمت ارز به‌زودی کاهش پیدا می‌کند در حالی که قیمت ارز در داخل تعیین می‌شود و هیچ ربطی به مسائل خارجی ندارد. دولت باید بخش خصوصی را فعال کند.»/آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا