اقتصادی

جلوی طرح‌های تورم‌زا را بگیرید

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، در شرایطی که اقتصاد ایران هم‌اکنون تورم بالایی را تجربه می‌کند و مردم تحت فشار این وضعیت مجبور به حذف بسیاری از کالاها از سبد خرید خود شده‌اند و ناگزیر به خرید مواد غذایی و کالاهای جایگزین با قیمتی ارزان‌تر و کیفیتی پایین‌تر روی‌ آورده‌اند، برخی کارشناسان اقتصادی نسبت به طرح‌های اقتصادی که اخیرا در مجلس تصویب شده است، هشدار داده‌اند.آنها بر این باورند که دو طرح تامین کالاهای اساسی و اقدام ملی مسکن می‌تواند به افزایش تورم در اقتصاد ایران که برخی منابع، رقم آن را بیش از ۴۰ درصد اعلام می‌کنند، دامن بزند. پیش از این و در دوره‌های قبلی نیز چنین طرح‌هایی از سوی برخی نمایندگان مجلس به گوش می‌رسید، برای نمونه می‌توان به پیشنهاد افزایش مبلغ یارانه‌های نقدی اشاره کرد که به اعتقاد عده‌ای از اقتصاددانان چنین طرح‌هایی در راستای اقدامات پوپولیستی مطرح شده و در نهایت برای اقتصاد مشکل‌آفرین خواهند بود.بنابراین بهتر است دولت یا به سمت توانمندسازی خانوارها پیش برود تا آنها با اتکای به توان خود گذران زندگی کنند یا با تولید ثروت به کاهش نابرابری در سطح جامعه کمک رساند.اخیرا نمایندگان مجلس با کلیات طرح یک فوریتی تامین کالاهای اساسی موافقت کردند. بر اساس این طرح،‌ کالابرگ الکترونیک به ارزش ماهانه ۱۲۰ هزار تومان برای ۲۰ میلیون نفر افراد کم‌درآمد و ۶۰ هزار تومان برای ۴۰ میلیون نفر افراد دارای درآمد متوسط در نظر گرفته شده است.

در ارتباط با جزئیات این طرح، محمدمهدی مفتح- سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه- طی سخنانی اظهار کرد که در این طرح که با همفکری مرکز پژوهش‌های مجلس، نمایندگانی از دولت و اعضای کمیسیون تدوین شده است، تلاش شده که طرح تورم‌زا نباشد. او افزود: تامین منابع این طرح به‌گونه‌ای است که تورم‌زا نیست و به ۶۰ میلیون نفر تعلق می‌گیرد که این افراد شناسایی شده‌اند.همچنین در این طرح به یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری و تکمیل طرح‌های ناتمام عمرانی نیز توجه شده است. سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه ۵۰ هزار میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: از این رقم ۳۰ هزار میلیارد تومان برای تامین کالای های اساسی، ۱۰ هزار میلیارد تومان برای یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان و ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی کشور اختصاص داده شده است.افزون بر این طرح، بهارستان‌نشینان اخیرا طرحی با قید دوفوریت تحت عنوان «رونق تولید و تامین مسکن» را به تصویب رساندند. مدت زیادی از تصویب این طرح نگذشته بود که ۲۱ نفر از پژوهشگران اقتصادی در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس با ارائه مخاطرات این طرح خواستار حذف دوفوریت آن شدند.آنها بر این باورند که این طرح در شکل فعلی آن، به دلایل متعدد با مخاطرات بزرگی همراه است که ضمن عدم توفیق در حل پایدار مساله مسکن، می‌تواند به تورم بیشتر و تشدید نابرابری در توزیع ثروت انجامیده و ناقض اهداف اولیه آن شود. آنها همچنین با اشاره به مفاسد قیمت‌گذاری، استفاده از این روش در تامین مصالح اصلی ساختمانی را ایده‌ای شکست خورده عنوان کردند.

هشدار ۲ اقتصاددان

در ادامه به نظر دو کارشناس اقتصادی می‌پردازیم که نتیجه اجرای دو طرح اقتصادی فوق را برخلاف نظر نمایندگان مجلس، افزایش تورم در اقتصاد ایران می‌دانند. صادق الحسینی- کارشناس اقتصادی در این باره گفت: در شرایط فعلی که تورم بالای ۳۰ درصد است، اجرای طرح تامین کالای اساسی می‌تواند معادل ۳۰ درصد تورم جدید ایجاد کند که بسیار خطرناک است.همچنین، طبق گفته او، این تصمیمات ظاهر قشنگی دارد اما با چاپ پول از جیب بانک مرکزی منابع زیادی حیف و میل می‌شود و فساد زیادی هم رخ خواهد داد. علاوه براین، صادق‌ الحسینی درباره طرح تامین مسکن نیز معتقد است که اینگونه طرح‌ها می‌تواند آینده اقتصاد کشور را به گروگان بگیرد و اختصاص اعتباراتی با نرخ ۹ درصدی از سمت بانک مرکزی به این طرح، آثار تورمی بسیار بزرگی دارد.همچنین، کامران ندری یک کارشناس اقتصادی دیگر، نیز هشدار می‌دهد که اگر منابع این طرح از طریق اعطای وام تامین شود، منجر به افزایش تورم خواهد شد و از آنجا که تورم قدرت خرید مردم را کاهش داده، برای حل مشکل مسکن باید سعی کرد تا تورم مهار شود./آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا