اقتصادی

اعتراف دولت به جبران کسری بودجه از مداخله در بورس!

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، علی سنگینیان، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با رادیو پادیو:

با حرف وزیر این امر به ذهن مردم متبادر شده که دست دولت در جیب مردم است و دولت کسری بودجه خودش را از این طریق جبران کرده، آیا میشود با قاطعیت این موضوع را عنوان کرد؟

 کارکرد بازار سرمایه طبیعتا تامین مالی هست، یعنی اینکه بگوییم دولت هم از این بازار تامین مالی کرده است، فی نفسه کار اشتباهی نیست. در همه جای دنیا، بازار سرمایه به دولت‌ها، شهرداری‌ها و شرکت‌ها کمک می‌کند تا تامین مالی کنند. بحث دولت دو منظر دارد، دولت بخش عمده ای از کسری بودجه و تامین مالی خودش را از محل فروش اوراق بدهی انجام داده است. انتقاداتی به این موضوع هست، أولا اینکه رهن دولت در بازار بدهی بسیار زیاد است، یعنی بیش از ۹۰ درصد بازار بدهی ما در اختیار دولت است. این موضوع چند آسیب دارد: یکی اینکه سهم بزرگ باعث می‌شود تا بخش خصوصی دیگر فضای چندانی برای تامین مالی از این بازار نداشته باشد، موضوع دوم این است که دولت به هرحال برای بازپرداخت بدهی‌ها هم باید برنامه داشته باشد، و لزوما اینکه دولت کسری بودجه را از این محل جبران و هرسال این سهم را بیشتر می‌کند بدون آنکه برنامه بلند مدتی برای تسویه آن داشته باشد، نگرانی آتی ایجاد می‌کند که بدهی دولت مدام افزایش می‌یابد و مشخص نیست دولت چه زمانی آن را تسویه خواهد کرد. این موضوع هم ممکن است تبدیل به بدهی دولت به بانک‌ها شود که مدام در حال افزایش است. چون دولت وقتی مسیری را برای تامین مالی پیدا می‌کند، خیلی بی محابا شروع می‌کند به جبران کسری بودجه. باید سازمان بورس و وزارت اقتصاد این موضوع را به گونه‌ای نظام‌مند کنند که این عدد انقدر بدون برنامه و ضابطه بالا نرود که جایگزین بخش خصوصی شود و عملا دولتی بدهکار در بازار بدهی هم داشته باشیم. دولت از محل فروش سهام، درآمدی نداشته فقط در بحث صندوق دارا یکم، که به این شیوه هم نقد هست، هم بعضی از کارشناسان آن را تایید می‌کنند. انتقادی که بیشتر به دولت وارد است، تشویق و فضایی بود که دولت ایجاد کرد و از مردم خواستند که در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

در حال حاضر بورس مداوم در حال ریزش است و ممکن است سهام داران تصور کنند حالا که دولت سود خودش را گرفته پس دیگر این بازار رشد نخواهد کرد و سرمایه ها از دست میرود؟

 اینطور نیست که دولت در این بازار پول پاشی کند و سهم بالا رود. دولت در این بازار طرف خرید نبوده که بگوییم دولت منابعی داشته و در این بازار آورده تا رشد کند، الان هم که دولت خارج شود بازار منفی می‌شود. دولت منابعی برای حمایت مستقیم از بازار در اختیار ندارد و انتظار کمک دولت در این روزها هم چندان نمی‌تواند شکل واقعیت به خود بگیرد. اگر دولت فضای التهاب را به سمت آرامش ببرد و کمتر بازار را دچار هیجان بکند، می‌تواند بازار را به تعادل برساند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا