اقتصادی

مردم مزه ارز ۴۲۰۰ تومانی را نچشیدند

خبرمهم: یک تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه مردم مزه ارز ۴۲۰۰ تومانی را نچشیدند، گفت: از زمانی که ارز دولتی وارد چرخه اقتصاد شد تا زمانی که این ارز از اقتصاد کشور حذف شود، هیچ تاثیری بر نرخ سبد کالایی مردم نخواهد داشت زیرا، آن‌ها همواره کالاهای موردنیاز خود را با نرخ ارز آزاد دریافت کرده‌ و خواهند کرد.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، حیدر مستخدمین حسینی اظهار کرد: در سال‌های اخیر نرخ ارز به مسیر نادرستی گام برداشته است که اثرات آن را بر بخش‌های مختلف اقتصادی شاهد بودیم و خواهیم بود. ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از سیاست‌های دولت در دو سال گذشته بود که طبق گفته کارشناسان هیج نتیجه‌ای جز شکل‌گیری رانت نداشت.

وی افزود: دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی محصولات خودشان را با نرخ بازار آزاد ارز به دست مردم می‌رسانند که هیچ کدام از مردم مزه ارز ۴۲۰۰ تومانی را نچشیدند. این ارز باعث اختلاف قیمت بین ارز بازار آزاد و ارز دولتی شد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ارزهای متنوع باید حذف شوند، گفت: ارزهای متنوع جز شکل‌گیری رانت هیج فایده دیگری ندارند. دولت از سال گذشته که در بودجه ۱۴ میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی و دارو پیش‌بینی کرده بود، در همان سال هم برخی از اقلام را از سبد ارز ۴۲۰۰ تومانی آرام آرام حذف و به سمت ارز نیمایی هدایت کرد که این روند تاکنون هم ادامه دارد.

به گفته مستخدمین حسینی بانک مرکزی باید نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به عنوان ارز رسمی را از سایت خود حذف کند زیرا، با توجه به نیاز کشور و مصرفی، ارز به لحاظ نرخ از ارز بازار آزاد و نیمایی تبعیت می‌کند اما اینکه چرا تاکنون این اقدام انجام نداده است شاید بخواهد مابه التفاوت ارز نیمایی و آزاد را به عنوان درآمد دولت برای تامین کسری بودجه در نظر بگیرد که در این زمینه هم باید دقت، احتیاط و اقدامات کارشناسی صورت بگیرد.

این تحلیلگر اقتصادی در پایان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر زندگی مردم بی‌تاثیر دانست و تصریح کرد: چه پیش از این و بعد از این هم مردم کالایی را با نرخ ۴۲۰۰۰ تومانی دریافت نکرده‌اند بنابراین، حذف ارز دولتی در سبد نرخ کالایی مردم هیچ تاثیری نخواهد داشت. اگر ساختار اقتصادی کشور به سمت درستی برود، باید یک نرخ برای ارز وجود داشته باشد./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا