اقتصادی

تمرکز بر بورس یعنی دلار ۳۰هزارتومانی مهم نیست!

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، از پیمان مولوی پرسیدیم نظر شما درباره ممنوعیت «نوسان گیری» چیست و او بدون پاسخ به این پرسش گفت خبر دارید مصوبه ی حمایت «صندوق توسعه ی ملی از بورس» منتفی شد؟! او می‌گوید: به شما حق می‌دهم شوکه شوید زیرا با تصمیماتی طرف هستیم که به آن می‌گویند بلند مدت اما عمر مفید آن به زیر یک ساعت رسیده است! در حالی که تصمیم بلند مدت باید در یک بازه زمانی ۵ تا ۱۰ ساله آثار و تبعات خود را نشان دهد.

نوسان‌گیری روزانه ممنوع شد

خبر کوتاه بود و ناگهانی؛«ناظر بازار در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نوسانگیری روزانه در بازار سرمایه ممنوع شد.» در همین رابطه وقتی از دکتر مولوی می‌پرسیم به نظر شما«ممنوعیت نوسان گیری» چه اثرات مثبت و منفی بر بازار خواهد گذاشت و چرا به یکباره چنین تصمیمی اتخاذ شده است، می‌گوید:« این که چرا این تصمیم اتخاذ شده ـ فارغ از یک باره بودن یا نبودن ـ را باید از مسئولان مربوطه پرسید که در اتخاذ چنین تصمیمی چه الزاماتی را در نظر گرفته‌اند و پیش‌بینی آن‌ها از آثار و تبعات این چنین تصمیم گیری‌هایی را نیز خود آن‌ها باید مشخص کنند اما آنچه مسلم است این که؛ هر تصمیمی که ریسک سرمایه‌گذاری را بالاببرد و به اصطلاح در حوزه مالکیت شخص بر سرمایه وارد شود و سرمایه‌گذار را دچار ترس کند محکوم به شکست است زیرا خودِ بازار نیز این چنین رفتاری را برنخواهد تافت.»

علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران چه گفت؟

علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران درباره تصمیم جدید بورس تهران مبنی بر عدم امکان فروش سهام خریداری شده در یک روز که بلافاصله با موافقت‌ها و مخالفت‌هایی همراه شد،گفت: این تصمیم که تا زمان اطلاع بعدی ادامه خواهد داشت، خواسته فعالان بازار مبنی بر کنترل شرایط غیرعادی و مصوبه نهاد ناظر بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری واقعی بوده و چندان هم پیچیده نیست. وی ادامه داد: اصولا چرا فعال حقیقی یا حقوقی که هنوز پولی پرداخت نکرده باید قادر به فروش سهامی باشد که در همان روز خریداری کرده است؟ از سوی دیگر زمانی که ناشرین یا بازارگردان‌ها مسئولیت نقدشوندگی و اطمینان بخشی به بازار را به عهده می‌گیرند نباید با رفتار نوسان‌گیری و نا اطمینانی روبرو شوند.
این مقام مسئول در برابر این سوال که با توجه افزایش روند تسهیل و تسریع معاملات سهام در سال‌های اخیر، آیا این تصمیم جدید بورس تهران بازگشت به عقب و کند شدن رویه‌ها نیست، توضیح داد: خیر. در گذشته هم تسویه سهام، بعد از پرداخت وجه بود اما تا قبل از امروز خریداران اعتباری سهام، اقدام به پرداخت وجه در همان روز نمی‌کردند. بنابراین نگاه سرمایه گذاران به بازار نباید یک روزه باشد. صحرایی ادامه داد: از سوی دیگر هر تصمیمی دارای مزایا و معایبی بوده و موافقان و مخالفانی دارد اما اصل مهم رعایت انصاف و ایجاد تعادل و رویه‌های مناسب و اصولی است تا زمینه ایجاد بازاری عمیق، توسعه یافته و شفاف‌تر و نقدشونده‌تر از همیشه فراهم شود.
وی از ممنوع شدن معاملات الگورتیمی سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی هم دفاع کرد و گفت: این رویه توسط ماشین انجام می‌شد و با تبعات منفی برای بازار همراه بود. در این میان هرچند ممنوعیت معاملات الگورتیمی میزان نقدینگی و نقدشوندگی را کاهش دهد اما به نفع همگان خواهد بود.

اینجا از ممنوع شدن معاملات الگوریتمی می‌گویند در جهان کوانتومی

پیمان مولوی ضمن رد دخالت‌های خلق الساعه در بازار و بورس می‌گوید:« نه در بورس که در همه بازارها و فعالیت‌های اقتصادی وقتی تلاش کنیم با چند تصمیم در مالکیت و سرمایه ی افراد دخالت کنیم به طور طبیعی طرف مقابل را حساس کرده و شاید او را مجاب کنیم تا به بازارهای دیگر نقل مکان کند.»
این کارشناس سرمایه می‌افزاید:« این گونه نیست که فکر کنیم تنها در بورس ایران از این دست تصمیمات می‌گیرند اما یک تفاوت ویژه دارد و آن این که تصمیمات را خود بازار می‌گیرد و صرفاً بر اساس کار کارشناسی نه ابداعات من درآوردی که همه می‌دانند تاثیرعکس خواهد گذاشت.»
مولوی خاطرنشان می‌کند در حالی از ممنوعیت معاملات الگوریتم می‌گویند که در آمریکا کار به ممنوعیت معاملات کواتومی رسیده یعنی معاملاتی با حجم‌های بسیار بالا!»

 چه خبر از طرح حمایت از بورس؟

۲۶ شهریور ـ ۱۰ روز قبل ـ بر اساس جزییات آخرین جلسه اعضای هیئت عامل صندوق توسعه ملی، موضوع سپرده‌گذاری یک درصد از منابع صندوق برای حمایت از بازار سرمایه مورد تاکید قرار گرفت. به گزارش تسنیم، صندوق توسعه ملی در راستای اجرای مفاد تکالیف قانونی و به منظور حمایت و تقویت بازار سرمایه آمادگی خود را جهت سپرده‌گذاری در صندوق تثبیت بازار سرمایه اعلام کرده بود. در جلسه‌ای که با حضور اعضای هیئت عامل صندوق توسعه ملی برگزار شد، سازوکار حمایت از بازار سرمایه با استفاده از سپرده‌گذاری یک درصد منابع صندوق توسعه ملی مورد تاکید قرار می‌گیرد.
از بعد انتشار خبر، اظهار نظرات و تحلیل‌های زیادی در رسانه‌های مختلف منتشر شد از جمله گزارشی در ایرنا که « اختصاص یک درصد منابع صندوق توسعه ملی به منظور حمایت از بازار سرمایه» را «بازگشت رونق به بورس با ورود منابع صندوق توسعه ملی» دانسته می‌نویسد:« انتقال یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه، گام بزرگی برای متعادل کردن بورس به شمار می‌رود که به نظر کارشناسان با اجرایی شدن آن، هیجانات بازار کنترل و صف‌های فروش جمع می‌شود و رونق دوباره به بورس باز می‌گردد. فعالیت مجموعه‌ای از حقوقی‌ها و حقیقی‌ها برای بازگرداندن رشد به روند معاملات بورس در چند روز اخیر را نمی‌توان نادیده گرفت و طبق جلسات برگزار شده رئیس سازمان بورس با مجموعه‌ای از سهامداران حقوقی قوی بازار مانند بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری تصمیم به حمایت این سهامداران از بازار گرفته شد و با رقمی که در نظر گرفته بودند اقدام به حمایت از این بازار کردند.»
در ادامه این گزارش آمده:« شورای عالی بورس، در جلسه‌ای که با حضور اعضای شورای عالی بورس برگزار شد، مصوباتی را جهت تقویت و عمق بخشیدن بازار سرمایه، کاهش ریسک، افزایش نقدشوندگی، اطمینان بخشی و تکمیل ابزارهای بازارسرمایه ابلاغ کرد که یکی از این مصوبات تنظیم روند بازار از طریق صندوق تثبیت بازار سرمایه به صورت بلندمدت بود.
حسن قالیباف، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بعد از اتمام جلسه، پیگیری وصول منابع حاصل از یک درصد صندوق توسعه ملی به سازمان بورس را یکی از مصوبات شورای عالی بورس در این جلسه عنوان کرد و گفت: صندوق توسعه ملی مکلف است یک درصد از منابع سالانه خود را (از سال ۱۳۹۴ به بعد) به ازای هر سال، نزد بانک عامل در صندوق تثبیت بازار سرمایه به صورت بلندمدت (حداقل ۲۰ ساله) سپرده‌گذاری کند.

اعلام آمادگی صندوق توسعه ملی برای سپرده‌گذاری در صندوق

«علی ربیعی» سخنگوی دولت، از تصمیم جدید جلسه ستاد اقتصادی دولت در حمایت از بازار سرمایه با اختصاص یک درصد از دارایی صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار سرمایه در جهت پایداری بورس خبر داده بود که در نهایت با توجه به تلاش‌های صورت گرفته روز چهارشنبه (۲۶ شهریور ماه) صندوق توسعه ملی، برای اجرای مفاد تکالیف قانونی و به منظور حمایت و تقویت بازار سرمایه، آمادگی خود را جهت سپرده‌گذاری در صندوق تثبیت بازار سرمایه اعلام کرد. در قانون رفع موانع تولید مصوب سال ۱۳۹۴ برای پایداری بازار سرمایه پیش‌بینی شده بود سالانه یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بورس اختصاص یابد، که سرانجام با پیگیری‌های دولت این مصوبه به اجرا درآمد.

دولت چرا تصمیمی می‌گیرد که نمی‌تواند یا نمی‌خواهد اجرا کند؟

خیلی از کارشناسان در وضعیتی خوشبینانه، سرمایه‌گذاری در بورس را سپری برای تورم معرفی کرده و آن را مثبت دانسته بودند اما اینک خبرهایی منتشر شده که حکایت از منتفی بودن این حمایت از سوی صندوق توسعه ملی از بازار سرمایه دارد در همین زمینه پیمان مولوی به آفتاب یزد می‌گوید:«این یعنی چه که دولت تصمیماتی بگیرد که ملزم به اجرایی کردن آن نباشد یا اساساً از همان ابتدا نیز اهتمامی در اجرایی شدن آن دیده نشود.» وی ادامه می‌دهد:« دامن زدن به چالش‌های موجود و اعتماد زدایی به عوض اعتماد زایی چه نفعی برای بازاری دارد که همینطور هم در مظان صدها اتهام اما و اگر است؟!»

تمرکز بر بورس یعنی دلار ۳۰هزارتومانی مهم نیست!

پیمان مولوی اما نکته ی مهم‌تری را خاطرنشان می‌کند و آن این که:«این روزها دلار اندک اندک وارد کانال ۳۰ هزارتومان می‌شود؛ آن هم دلاری که به نظر من ماشه ی اقتصاد است و گران شدن آن بر تمامی اقتصاد تاثیرخواهد گذاشت از طلا و اتومبیل گرفته تا مسکن و دیگر بازارها؛ پس می‌بینیم تمرکز بر بازار سرمایه و بورس و نقل چنین خبرهایی که حمایت می‌کنیم و نمی‌کنند و این موضوع ممنوع و آن موضوع فعلاً منتفی بدان معنا است که در یک تلاش هوشمندانه می‌خواهد ۳۰هزارتومانی شدن دلار را از نظرها پنهان کنند و اجازه ندهند مردم متوجه رشد افسار گریخته ی قیمت ارز شوند.»
این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان می‌کند:« این روزها در حالی که درصد زیادی از مردم گرفتار بورس هستند بالطبع درز چنین اخباری می‌تواند حواس‌ها را به اصطلاح پرت کند و نگذارد سختی این افزایش قیمت چندان بر ستون فقرات جامعه به روش‌های کاملا «آگراندیسمانی» به گونه ی عادی و کم اهمیت جلوه دهند.»
پیمان مولوی سخت بر این عقیده است که اقتصاد مقوله‌ای علمی است و نمی‌توان با آن به عنوان یک گزاره ی سیاسی ـ مدیریتی برخورد کرد. وی خاطرنشان می‌کند: « اگر می‌بینید علمای علم اقتصاد از تحلیل برخی رفتارها و تصمیمات درمانده شده‌اند چون یک خبره ی اقتصادی با داده طرف است با عدد و فرمول اما وقتی می‌بینیم تصمیماتی که اتخاذ می‌شود کاملا غیر کارشناسی و غیر علمی است هر خبره‌ای دچار گیجی و به هم ریختگی خواهد شد.»/آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا