بازار ارز منتظر شوک برگشت

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، در حالی که پیش‌تر بسیاری از صادرکنندگان نسبت به محدودیت‌های شکل گرفته توسط بانک مرکزی گله‌مند بودند، روز شنبه عبدالناصرهمتی- رئیس کل بانک مرکزی- در جلسه‌ای با برخی از آنها ضمن تاکید بر تعامل بیشتر با صادرکنندگان و همکاری دو طرف برای بازگشت ارزهای صادراتی، چنین جلساتی را به منظور عبور از شرایط سخت کنونی کشور بسیار مفید و حائز اهمیت قلمداد کرد. از سوی دیگر غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران، نیز تعامل هر دو طرف را، راه کمکی برای افزایش همگرایی بیشتر در وضعیت فعلی دانست.

تجارت ایران با کشورهای همسایه به سبب وجود کرونا و تحریم‌ها به شکل قابل توجهی افت کرده است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان محدودیت‌های اعمال شده توسط بانک مرکزی برای صادرات را عامل مهمی در افت محسوس صادرات قلمداد می‌کنند. به عبارت دقیق‌تر، باور فعالان اقتصادی بر این است که بانک مرکزی باید شرایط را برای روند صادرات تعدیل کند تا علاوه بر ورود ارزهای صادراتی بتوان در روزهای آتی و با فرض مهار کرونا به افزایش صادرات غیرنفتی امیدوار بود. اما نکته قابل تامل آن است که جلسه روز شنبه عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، با تعدادی از صادرکنندگان در حالی پایان یافت که به زعم عده‌ای، در سخنان او نرمش بیشتری برای بازگشت ارز صادراتی مشهود بود. بر اساس گفته تعدادی از کارشناسان، این تغییر لحن مثبت می‌تواند متاثر از وضعیت فعلی نرخ ارز و همکاری بیشتر برای سرعت گرفتن ورود ارز به کشور قلمداد شود.

تسریع تامین ارز کالاهای وارداتی

رئیس کل بانک مرکزی در دیدار با گروهی از صادرکنندگان نمونه کشور و اعضای هیات رئیسه اتاق‌های بازرگانی، ضمن قدردانی از عملکرد آنها در بازگشت ارزهای صادراتی و مشکلات مربوط، اذعان داشت: بانک مرکزی تعامل با صادرکنندگان را در دستور کار دارد و از هرگونه همکاری با آنان در راستای بازگشت ارزهای صادراتی دریغ نخواهد کرد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی همچنین با تاکید بر ضرورت همدلی و تلاش جمعی صادرکنندگان برای عبور از شرایط سخت کنونی کشور، ادامه داد: تامین ارز کالاهای اساسی، دارو و مواد اولیه، اولویت وظایف بانک مرکزی است و باید توجه داشته باشیم که بانک مرکزی تولید کننده ارز نیست و به هر حال ناچار به اولویت‌بندی نیازهای کشور است. همتی همچنین با اشاره به معرفی ۲۵۰ نفر از صادرکنندگان متخلف به قوه قضائیه، گفت: اینها تولیدکننده نبودند و با حق‌العمل‌کاری و روش‌های خلاف متعدد نسبت به خروج سرمایه و تخلف در اجرای تعهد صادراتی خود عمل کرده بودند و برای بانک مرکزی چاره‌ای جز برخورد قضایی باقی نگذاشتند. او افزود: بانک مرکزی هیچ‌گاه بنای برخورد قضایی با صادرکنندگان واقعی و درستکار را نداشته است و حتی‌الامکان تعامل با آنها را دنبال می‌کند. رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به روند مناسب تامین ارز در سامانه نیما در روزهای گذشته، ادامه داد: اخیرا ۱۲۸ میلیون دلار در سامانه نیما عرضه شده که بیش از ۷۰ میلیون دلار آن معامله شده است. بر همین اساس در این روزها متوسط عرضه ارز در نیما به صورت روزانه ۱۰۰ میلیون دلار بوده و تداوم این روند، نشان دهنده بهبود روند بازگشت ارزهای صادراتی به کشور بر مبنای سیاست های اتخاذ شده و استقبال صادرکنندگان است. همتی با اشاره به کاهش میزان صادرات کشور در سه ماه نخست سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا و برخی محدودیت ها، اظهار داشت: خوشبختانه روند صادرات کشور پس از طی سه ماهه اول سال در حال احیاست و روند تامین ارز کالاهای وارداتی سرعت خواهد گرفت. غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست ضمت تاکید بر درک متقابل دو طرف(بانک مرکزی و صادرکنندگان)، برای عبور از مشکلات، گفت: صادرکنندگان متعهد دلیلی برای عدم رفع تعهد صادراتی شان ندارند و برگزاری چنین جلساتی به افزایش این همگرایی کمک می‌کند./آرمان ملی

خروج از نسخه موبایل