اقتصادی

شرط بانک مرکزی برای پرداخت سود خرید و فروش ارز

خبرهای فوری: بانک مرکزی اعلام کرد که هرگونه پرداخت علی‌الحساب سود و مالیات خرید و فروش ارز موکول به تحقق سود می‌شود.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد که به دنبال تصویب طرح یک فوریتی پرداخت علی‌الحساب سود و مالیات خرید و فروش ارز، این مصوبه در صورت تصویب شورای محترم نگهبان به قانون تبدیل خواهد شد.

در عین حال بانک مرکزی اعلام کرده است که به علت حساسیتی که نسبت به تأثیرات انتشار پول پرقدرت در نقدینگی دارد، هرگونه پرداخت را موکول به تحقق سود خواهد کرد.

بر اساس این اطلاعیه، بانک مرکزی تلاش می‌کند با تامین میزان بیشتری از ارز مورد نیاز متقاضیان در هفته‌های پیش رو و در حد میزان تحقق، نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت حاصله اقدام کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی روزهای گذشته در جریان اصلاح بخش‌هایی از قانون بودجه سال جاری، بندی را مصوب کردند که براساس بند (ق) الحاقی به تبصره ۶ قانون بودجه سال ۹۷، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است حداقل ۵۰ درصد سود سهام و مالیات علی الحساب پیش‌بینی شده در پیوست شماره سه این قانون را تا ۱۵ بهمن ماه سال جاری (امروز) پرداخت کند.

در پی این موضوع و بنابر پیگیری‌های انجام‌شده از بانک مرکزی، این بانک سود علی‌الحساب و مالیات درآمدهای خود را به موقع در به صورت یک دوازدهم بر حسب قانون پرداخت کرده و تنها سود و مالیات حاصل از خرید و فروش ارز است که بنابر اعلام رئیس‌کل بانک مرکزی تحقق نیافته و در سال‌های گذشته نیز این درآمد در ردیف سایر درآمدهای دولت قرار می‌گرفت، اما در سال جاری به عنوان درآمدهای بانک مرکزی حساب شده است.

به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی به دلیل شرایط اقتصادی کشور، رقم سود تعیین شده در بودجه ۱۳۹۷ حاصل از خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی تحقق نیافته و اصرار مجلس بر پرداخت این پول منجر به چاپ پول پرقدرت و افزایش نرخ تورم خواهد شد.

در همین راستا، بانک مرکزی اعلام کرده است که هنوز این مصوبه به تایید شورای نگهبان نرسیده و در صورتی که قانون شود هم بانک مرکزی تنها در صورت تحقق این سود، به میزان تحقق پول را پرداخت خواهد کرد. /ایسنا

[irp posts=”10099″ name=”قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۷/۱۱/۱۵”]

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا