فرهنگی

نقش روابط عمومی در سال مهار تورم  

خبرمهم: دکتر افسانه مظفری، مدیر گروه علوم ارتباطات و دانش شناسی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی: به دلیل نقش اقناع‌کنندگی که روابط عمومی دارد با کوشش آگاهانه و برنامه‌ریزی شده و مدون با نفوذ در افکار عمومی سبب تغییر عادات و شیوه‌های عملکرد منفی در مردم و مسئولان باشد.

سال‌ها تلاش و پیگیری دست‌اندرکاران جامعه روابط عمومی ایران  در تاریخ ۲۷ ادریبهشت‌ماه به ثمر نشست و جامعه روابط عمومی ایران را صاحب روز ملی کرد. این روز فرصتی است تا نقش و جایگاه روابط عمومی را به عنوان هنر هشتم مرور کنیم. اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع‌رسانی در همه عرصه‌ها پیشتاز است، دوچندان شده است به گونه‌ای که موفقیت سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و دوامشان در عرصه‌ها و فعالیت‌های تخصصی به عملکرد روابط عمومی‌های آن‌ها وابسته است.

به گزارش بخش فرهنگی سایت خبرمهم، به مناسبت گرامیداشت روز ارتباطات و روابط عمومی، دکتر افسانه مظفری، مدیر گروه علوم ارتباطات و دانش شناسی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم نسبت به تعریف روابط عمومی پویا و نوین گفت: روابط عمومی، بخشی از وظایف مدیریت سازمان است. در واقع مدیریت ارتباطات بین سازمان و گروه‌های متفاوت است. شغل و حرفه‌ای است که زاییده شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی قرن اخیر؛ اما امروزه با توجه به گستردگی و حجم زیاد اطلاعات و حضور تکنولوژی‌های جدید، فعالیت‌های جدیدتر و مهارت‌های تخصصی‌تری را می‌طلبد. در واقع روابط عمومی یک فرایند ارتباطی استراتژیک در درون سازمان و بیرون آن یعنی مردم، جامعه و مخاطبان است. 

دکتر افسانه مظفری افزود: روابط عمومی هسته مرکزی یک نهاد یا سازمان است که وظایف مهم و رسالت‌های خطیری برعهده دارد. امروزه با توجه به پیشرفت‌های جهانی، یک روابط عمومی موفق علاوه بر برنامه‌ریزی مدون و دقیق برای افزایش تاثیرگذاری در جامعه هدف و افزایش بهره‌وری برای سازمان،  باید مسلح به تخصص‌های ویژه در استفاده از فناوری‌ها و ابزارهای ارتباطی نوین باشد. 

دکتر افسانه مظفری در‌خصوص جایگاه روابط عمومی در ایران گفت: جایگاه روابط عمومی در ایران فاصله بسیار زیادی با جایگاه اصلی آن در ایران و جهان دارد. در واقع روابط عمومی با توجه به الگوهای بومی پیشرفت و توسعه، باید نگاه‌های سنتی به روابط عمومی را بازنگری کند و آموزش‌های تخصصی تری را در برنامه کار خود داشته باشد و از روابط عمومی الکترونیک و دیجیتال به سوی روابط عمومی هوشمند، پویا و متخصص در بهره‌گیری از ابزارهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی قدم بردارد.

مدیر گروه علوم ارتباطات و دانش شناسی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با‌ ارزیابی نقش روابط عمومی در سال مهار تورم و تاثیر آن در رشد کسب و کارها با‌توجه به وضعیت بازار و شرایط اقتصادی امروز تاکید کرد: در سال مهار تورم، رسالت ها و وظایف مهمی برای همه نهادها و سازمان ها از جمله روابط عمومی ها تعریف شده است. به دلیل نقش اقناع‌کنندگی که روابط عمومی دارد با کوشش آگاهانه و برنامه‌ریزی شده و مدون با نفوذ در افکار عمومی سبب تغییر عادات و شیوه‌های عملکرد منفی در مردم و مسئولان باشد. در مباحث مربوط به مهار تورم، ارتباطات صادقانه و باورپذیری را شکل دهد، شفافیت را گسترش دهد و علاوه بر پاسخگویی، نقدپذیری را هم رواج دهد. 

دکتر افسانه مظفری، مدیر گروه علوم ارتباطات و دانش شناسی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تصریح کرد: روابط عمومی علاوه بر تولید و  تجزیه و تحلیل اطلاعات درباره مهار تورم، با استفاده از روش‌های گوناگون در جهت انتقال سریع نظرات و پیام‌ها حرکت کند. علاوه بر اینکه فعالیت‌ها و نظرات خود را منطبق بر واقعیات و مبتنی بر تحقیق قرار می‌دهد، امکان مشارکت نهاد مربوطه را با مردم و همچنین کنترل و نظارت مستمر خود را در حوزه تولید و مهار تورم افزایش دهد، چرا که روابط عمومی، مدیریت ارتباط و کارکرد ارتباطی مدیریت است.

تنظیم کننده: آمنه آهنین پنجه

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا