فرهنگی

۴ اثر در یونسکو به ثبت جهانی رسید

خبرمهم: قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تحویل لوح‌های اسناد رسمی ثبت جهانی۴ اثر میراث فرهنگی ملموس و ناملموس در فهرست جهانی یونسکو (ثبت شده در سال ١٣٩٩ و ١۴٠٠ ) برای ثبت و نگهداری در اسناد میراث‌فرهنگی این وزارتخانه، خبر داد.

 علی دارابی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به دیدار خود با احمد پاکتچی سفیر ایران در یونسکو و تحویل ۴ سند رسمی ثبت جهانی آثار میراث فرهنگی ایران اشاره کرد و نوشت: در این دیدار سفیر ایران در یونسکو، الواح ثبت جهانی راه آهن سراسری ایران و منظر فرهنگی هورامان/اورامانات  که در فهرست میراث جهانی ملموس ثبت شده‌اند و همچنین الواح ثبت جهانی هنر نگارگری (مینیاتور) و زیارت تادئوس مقدس را  که از جمله پرونده‌های چند ملیتی میراث‌فرهنگی ایران محسوب می‌شوند و به صورت مشترک با کشورهای همسایه تدوین و در فهرست میراث جهانی ناملموس ثبت شده‌اند، برای ثبت و نگهداری در اسناد میراث فرهنگی تحویل دادند.

به گزارش بخش فرهنگی سایت خبرمهم، قائم وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه  ۲۶ اثر غیر منقول ز کشور عزیزمان ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، افزود: اهمیت ثبت جهانی میراث ملموس و ناملموس آن است که این آثار فارغ از نژاد، ملیت، مذهب و… به همه آحاد جامعه بشری اختصاص می‌یابد و همه دولت‌ها و ملت‌ها وظیفه مشترک در حفظ و نگهداری آن دارند. حتی در زمان جنگ هم این آثار از تعرض مصون باید بمانند.

«بی‌شک افزایش آثار یک کشور در ثبت جهانی نقش مهمی در رشد صنعت گردشگری، افزایش گردشگر، رونق کسب و کار و از همه مهم‌تر در معرفی فرهنگ، تاریخ و تمدن یک کشور در عرصه جهانی دارد.»

ایران در میان ١٠ کشور برتر جهان در زمینه ثبت جهانی آثار میراث فرهنگی

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: ایتالیا، چین، اسپانیا، فرانسه، آلمان، هندوستان، مکزیک، انگلستان، ایران و روسیه ١٠  کشور برتر دنیا در تعداد آثار ثبت شده جهانی هستند. ایران با ۲۶ اثر غیر منقول ثبت شده جهانی در آسیا رتبه سوم و در دنیا رتبه نهم را داراست و در حوزه ثبت میراث ناملموس جهانی با ثبت ۱۶ اثر در دنیا در رتبه هفتم قرار دارد.

معاون میراث‌فرهنگی گفت: در دیدار با دکتر احمد پاکتچی، سفیر ایران در یونسکو، ایشان، الواح ثبت جهانی  «راه آهن سراسری ایران» و «منظر فرهنگی هورامان/اورامانات» که در فهرست میراث جهانی ملموس ثبت گردیده اند و همچنین الواح ثبت جهانی، «هنر نگارگری (مینیاتور) » و «زیارت تادئوس مقدس» را که از جمله پرونده‌های چند ملیتی میراث‌فرهنگی ایران محسوب می شوند و به صورت مشترک با کشورهای همسایه تدوین و در فهرست میراث جهانی ناملموس ثبت شده اند، برای ثبت و نگهداری در اسناد میراث فرهنگی تحویل دادند.

دارابی با تشکر از تلاش‌های تمامی همکاران خود در معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی توضیح داد: راه آهن سراسری ایران با طول ۱۴۰۰ کیلومتر طولانی ترین راه آهنی است که در فهرست میراث جهانی قرار گرفته و منظر فرهنگی هورامان/اورامانات با پهنه‌ای بالغ بر ۴۰۰ هزار هکتار از استان‌های کردستان و کرمانشاه از جمله آثار بسیار شاخص ثبت شده یونسکو محسوب می شود و به لحاظ پیچیدگی‌های فنی و مطالعاتی حائز اهمیت بالایی هستند.

ثبت جهانی کاروانسراها و الحاق دیزمار به پرونده هیرکانی در دستور کار  

قاﯨم مقام وزیر میراث فرهنگی گفت: معاونت میراث‌فرهنگی وزارتخانه دو پرونده جدید را برای ثبت در فهرست میراث جهانی دارد، یکی «۵۶ کاروانسرا» و دیگری «الحاق منطقه دیزمار» به پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی را در دستور بعدی دارد که هم اکنون کارشناسان جهانی در حال بازدید از آنها در ایران هستند.

معاون میراث فرهنگی تصریح کرد: در عصر ارتباطات، ثبت آثار در عرصه جهانی نقش بزرگی در معرفی ایران به عنوان یک کشور با فرهنگ و تمدن کهن و از لوازم مهم برای دیپلماسی عمومی است.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا