فرهنگی

آیا سری هفتم سریال «پایتخت» ساخته نمی‌شود؟ «نقی معمولی» قربانی فضاسازی‌ها

به گزارش بخش فرهنگی سایت خبرمهم،  چند روز است که با انتشار خبر ساخت سری هفتم سریال «پایتخت» حواشی بسیاری پیرامون سازندگان و بازیگران این سریال پرطرفدار تلویزیون ایجاد شد. از کنار گذاشتن سارا و نیکا تا شایعه دستمزد ۵ میلیاردی محسن تنابنده. اما پس از تمامی این اتفاقات، تنابنده گفت که پایتخت ۷ را نمی‌سازد.
سریال «پایتخت» یکی از پرطرفدارترین سریال‌های دهه ۹۰ تلویزیون است. تقریبا همیشه نوروز همه منتظر سری تازه آن هستند. این سریال نوروز سال ۱۳۹۰ برای اولین بار به کارگردانی سیروس مقدم از شبکه یک سیما پخش شد و به سرعت توانست با لهجه شیرین مازندارنی که شخصیت‌ها از آن استفاده می‌کردند، در دل مخاطبان جا باز کند.
موفقیت سری اول این سریال چنان بود که مدیران صدا و سیما تصمیم به ساخت سری‌های بعدی «پایتخت» گرفتند. اما در طول ساخت ۶ سری این سریال تغییرات بسیاری شامل این سریال شد. تغییراتی از جمله حذف برخی شخصیت‌ها، تغییر اساسی داستان‌ها و حتی تغییر لوکیشین به خارج از کشور. این تغییرات البته گاهی چندان هم به مذاق تماشاچیان خوش نمی‌آمد و همین باعث افزایش و کاهش مخاطبان این سریال بود. اما هرچه بود نمی‌توان منکر موفقیت نسبی این سریال در برهوت سریال‌سازی صدا و سیما شد. اما فوت ناگهانی خشایار الوند یکی از اصلی‌ترین نویسندگان این مجموعه، پایتخت ۶ را در هاله‌ای از ابهام فرو برد. او در اسفند‌ماه سال ۹۷ درگذشت. اما به هر صورت پایتخت با وقفه‌ای یک ساله برای فصل ششم روی صفحه تلویزیون جای گرفت.
شاید بتوانیم «پایتخت ۶» را موفق‌ترین سریال نوروز سال ۹۹ بدانیم اما حواشی این سریال کم نبودند. گرچه سیروس مقدم، کارگردان اثر گفته بود که تلاش کرد این سریال به دلیل اتفاقات مختلفی که در سال ۹۸ در کشور رخ داد، سیاسی نباشد اما بخشی از سانسورها به طعنه‌های سیاسی و اجتماعی موجود در دیالوگ‌های شخصیت‌ها بود. اما همه چیز به این بخش سانسورها ختم نمی‌شد. حتی اتفاق‌های ساده‌تری هم زیر تیغ ممیزی شورای نظارت سازمان صدا و سیما رفت تا آنجا که محسن تنابنده در اینستاگرامش نوشت: «بین پایتخت «ما» و پایتختی که «می‏بینید»، از زمین تا آسمان، فاصله است».
حذف شد. احمد مهرانفر در پستی در اینستاگرام خود دراین‌باره نوشت: «چرا حذف کردین؟!؟! رقص ارسطو رو که ده ساله مردم دیدن. چیزی نبود که از اینا از اینا از اینا، حالا یک دو سه. حذف این صحنه تو این روزا که همه به شادی و روحیه نیاز دارن دیگه خیلی بی‌انصافیه. خواهش می‏کنم به خاطر شادی مردم این صحنه رو تو بازپخش‏‌ها بگذارید تا «گلای توی خونه» ببینند».
اما ماجرا به اینجا ختم نشد. در سکانس پایانی قسمت پانزدهم، رحمت با همسر جدیدش روی موتور در جاده‌ای برای قایق‌سواری به سمت دریاچه می‌روند. اما بعضی، این سکانس را کپی فیلم‌های معروف قبل از انقلاب مثل «ممل آمریکایی» و «همسفر» دانسته‌اند. پلان موتور‌سواری در جاده و نوع نشستن آن‌ها روی موتور، خنده‌ها و روشن ماندن لامپ موتور و قایق وسط دریاچه، یادآور سکانس‌های دو فیلم نامبرده قبل از انقلاب بودند. خصوصا دیالوگی که رحمت به همسرش می‌گوید: «لامپ موتور رو تو روشن کردی؟ باطری تموم نکنه…» دیالوگ مشابهی را در ذهن تداعی می‌کرد.
این سکانس واکنش‌های شدیدی را برای عوامل این سریال درپی داشت تا آنجا که رئیس سازمان صدا و سیما در دستوری ویژه به سید مرتضی میرباقری با اشاره به حواشی قسمت آخر مجموعه پایتخت ۶ تاکید کرده لازم است بررسی شود که این اقدام حاصل اشتباه، بی‌توجهی و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنه انگیز «ستون پنجم فرهنگی دشمن»؟!
اینگونه شد که این فصل از «پایتخت» که در نهایت به بهانه شیوع کرونا ناتمام ماند و با این وعده از سوی سازندگان همراه شد که پس از اتمام یا کاهش شیوع ویروس کرونا ادامه سریال تولید و پخش خواهد شد که البته این اتفاق نیفتاد.
اما از آنجا که دی ماه سال گذشته بعد از اهانت به رخشان بنی‌اعتماد، فیلمساز برجسته سینمای ایران، در یک برنامه تلویزیونی که منجر به ایجاد موجی از واکنش‌های منفی در میان مردم خصوصا جامعه هنرمندان شد، برخی بازیگران و عوامل فعال در تولید سریال‌ها و شوهای تلویزیونی در پیام‌های خود ضمن اعتراض به این رفتار صداوسیما اعلام کردند که بعد از این با رادیو و تلویزیون همکاری نخواهند کرد و محسن تنابنده و احمد مهرانفر از بازیگران مجموعه «پایتخت» ازجمله این هنرمندان بودند به نظر می‌رسید که دیگر شاهد ساخت «پایتخت ۷» نخواهیم بود. اما با انتشار خبر حذف سارا و نیکا از سری تازه این سریال، ساخت سری هفتم علنی شد. سارا و نیکا فرقانی که در نقش دختران نقی معمولی از سری اول در «پایتخت» حضور داشتند، ویدئویی منتشر کردند و اعلام کردند که نمی‌دانند چرا از این سریال حذف شده‌اند.
پس از این بود که دو بازیگر این سریال نسبت به حذف این دو بازیگر جوان واکنش نشان دادند. مهران احمدی، بازیگر نقش بهبود، که پس از غیبت در چند فصل، به «پایتخت ۶» برگشت، خواستار آن شده است که به این دو دختر بی‌احترامی نشود و بی‌جهت قضاوت‌شان نکنند؛ «شاید اگر شما در شرایط زندگی آن‌ها بودید اشتباهات بزرگتری را مرتکب می‌شدید.»
احمدی در بخش دیگری از اظهار نظرش آورده است که «این دو نوجوان هیچ وقت ادعای بازیگری نداشتند» و تاکید کرده است: «دین ما و مرام ما همیشه به رسم قلندری و محبت و گذشت بوده است و نه انتقام و تنبیه و بی‌معرفتی.»
این بازیگر در پایان صحبت‌هایش نوشته است: «سازندگان محترم «پایتخت» ان‌شاءالله که موفق باشید!!!!»؛ جمله‌ای که تلویحا از غیبت دوباره بهبود در فصل جدید حکایت داشت.
بهرام افشاری نیز با تاکید بر اینکه سارا و نیکا فرزند «پایتخت» هستند و هیچ وقت ادعایی نداشتند، نوشته است: «مثل خود من که طرفدار «پایتخت» بودم و با آن رشد کردم.»
بازیگر نقش بهتاش از «پایتخت» به عنوان یک خانواده یاد کرد و نوشت: «از همه مسئولان محترم که دلیل موفقیت و محبوبیت «پایتخت» را نشان دادن تحکم خانواده و همدلی و بخشش می‌دانند، درخواست می‌کنم فرصت جمع شدن در کنار هم را به وجود بیارند. باشد در این روزها تلاش کنیم که دوباره لحظه‌ای هموطنان‌مان را شاد کنیم.»
البته هیچ توضیحی در این مورد از سوی هیچ یک از سازندگان سریال یا مسئولان صدا و سیما داده نشد اما چندی پس از این اتفاق، یک شایعه دیگر در مورد دستمزد ۵ میلیاردی محسن تنابنده منتشر شد. پس از این بود که برخی رسانه‌ها با دنبال کردن همان سوژه «ستون پنجم فرهنگی دشمن» به تنابنده تاختند. حتی خبرگزاری خود سازمان صدا و سیما نیز در این مورد گزارش منتشر کرد! پس از این هجمه‌ها بود که محسن تنابنده سرانجام سکوتش را شکست و گفت که با این اوصاف پایتخت ۷ را نمی‌سازد. او در اینستاگرامش با انتشار پستی نوشت: «لطفا دست از تخریب و عقیم‌سازی بردارید. پایتخت به عشق مردم ساخته و به خواست مردم ادامه پیدا کرده است و در حد سوادمان آینه‌ای بوده در برابرجامعه با تمام کاستی‌هایش که به آن واقفم، تلاش شما هم همه این بوده که با مسموم کردن فضا و معنا‌سازی‌های بیهوده و استخراج مفاهیم عجیب غریب از پایتخت دستاویز و ملعبه‌ای بسازید برای انتقام‌گیری‌هاتون از جناح مخالف یا ابراز وجود آنهم با نسبت دادن نظرات‌تان به مردم که هیچگاه هم رای با شما نبوده. بگذریم.
هموطنان عزیزم امسال هم علی‌رغم فرصت بسیار کوتاه تا نوروز و به رغم همکاری‌های سازمان و توافقات صورت گرفته تلاش کردیم مقدمات پایتختی جدید و درخور شان شما بسازیم که شرایط مهیا نشد، یعنی من توانش رو نداشتم و از همین جا از محضر همتون عذر‌خواهی میکنم تا فرصتی دیگر و فضایی پالوده‌تر. (با احترام و تشکر از همه جراید ورسانه‌های خبری مخالف و موافق و منتقدینی که دغدغه کمال و رشد و پیشرفت آثار را دارند)».
حالا با این اوصاف باید دید آیا مسئولان صدا و سیما در پی دلجویی تنابنده و گروهش برمی‌آیند یا نوروز ۱۴۰۰ بدون نقی معمولی می‌گذرد؟/ابتکار

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

‫۶ دیدگاه ها

  1. چه غلطا قربانی نقی معمولی! دست مزد شما از ما ۱۵ سال دوره فوق تخصص که چندسال با مریض سر کار داره تازه تحت خطر ایدز وسیفلیس و هپاتیت و بیماری سرو کار داریم بیشتره قربانی واقع خجالت بکشید من برم جیب وزارت بهداشتو خالی کنم که واسه واکسن کرونا اینقدر بنده خدا ها خرج نکردن تا بسازن و تولید کن نقی ۵ میلیارد خجالت بکشید

  2. تورو خدا سریال زیبای پایتخت۷ را بسازید من از پارسال تا الان منتظر این سریال هستم.
    امیدوارم به زودی ساخته شود.

  3. این ۵ میلیارد یا اون سی میلیارد اندازه تبلیغای وسط یکی از قسمتای پایتختم نیست.
    ایییییینقدر تنگ نظر نباشید. طرف هنرشو داره دوستو دشمونو میشونه پای تلویزیونی که دوره سال خاموشه.
    شمام میتونید بسم الله!
    اگرم نمی تونید میتونین سلکت باشید

  4. پایتخت ۷ با یک فیلمنامه سناریوی قوی میتواند در ردیف اولی ها قرار بگیرد.با تدبیر آقای تنابنده و دیگر بازیگران توانمند این مجموعه میتوان نقص و ضعف گذشته را جبران کرد، هر چند در تمامی مجموعه های تلویزیونی نقایص کوچک همیشه وجود داشته .
    با آرزوی توفیق و سلامتی برای گروه پایتخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا