فرهنگی

سلبریتی‌ها در دام مافیای سایت‌های شرط‌بندی

به گزارش بخش فرهنگی سایت خبرمهم، اگر برایتان این سوال به‌وجود آمده که چرا چهره‌های مشهور ورزشی و فرهنگی به ترکیه مهاجرت می‌کنند باید به پشت پرده این مهاجرت‌ها نگاهی انداخت، در جایی که سلبریتی‌ها به پشتوانه صدها هزار دنبال‌ کننده اینستاگرامی در دام مافیای سایت‌های شرط‌بندی می‌افتند. طی چند وقت اخیر مهاجرت مهراد جم (خواننده) و ریحانه پارسا (بازیگر سینما) در فضای مجازی سر و صدای زیادی به‌پا کرده است. حتی خبرهای دوستی و ازدواج مهراد جم نیز با یکی از چهر‌ه‌های اینستاگرامی سبب شده که هر فیلمی از آنها در اینستاگرام منتشر می‌شود میلیون‌ها بازدید کننده داشته باشد. اما در رونق اینستاگرام در میان جوانان و مهاجرت هنرمندان و سلبریتی‌ها به کشور ترکیه، یک اصل و هدف مهم وجود دارد و آن تعداد فالوورهای اینستاگرامی این چهره‌ها است.

اگر تعداد فالوورهای یک هنرمند یا ورزشکار به یک میلیون دنبال کننده (فالوور) برسد، از طریق مافیا و شبکه‌های گسترده سایت‌های شرط‌بندی از آن فرد دعوت می‌شود که به ترکیه مهاجرت کند. این کار برای جلب مشتری و روی آوردن جوانان به سایت‌های شرط‌بندی فوتبال و قمار مجازی است. جذابیت‌هایی مانند دوستی و رابطه عاشقانه (البته در اکثر مواقع به ظاهر) دعواهای نمایشی و حواشی پیرامون آنها و… برای جذب فالوور بیشتر است. در کنار این موضوعات نمایش زندگی آنها در خودروها و ویلاهای لاکچری و زندگی‌های رویایی، از سیاست‌های مافیای شرط‌بندی برای جذب مخاطب بیشتر است.

روابط نمایشی برای افزایش دنبال‌کننده

مهراد جم بیش از دو میلیون فالوور در اینستاگرام دارد و حال فردی که با او رابطه عاشقانه دارد ۱۰ میلیون ایرانی او را در اینستاگرام دنبال می‌‌کنند. جالب اینکه از زمانی که خبر دوستی این دو نفر در فضای اینستاگرام منتشر شده تقریبا ۸۰۰ هزار نفر به فالوورهای مهراد جم اضافه شده است و او حالا اعلام کرده که می‌خواهد یک سایت شرط‌بندی فوتبال دایر کند. از نمونه‌های بارز افراد دیگر نیز می‌توان به پیام صادقیان، بازیکن اسبق باشگاه پرسپولیس با یک میلیون و ۳۰۰ هزار دنبال کننده اشاره کرد که باز کردن سایت‌ شرط‌بندی توسط وی خبرساز و منجر به محرومیت ۱۵ ساله وی از فوتبال شد. حتی می‌توان مهاجرت ریحانه پارسا را نیز بی‌ارتباط با این موضوع ندانست. او که فعلا ۶۴۶ هزار دنبال کننده دارد به تازگی اعلام کرده که قصد تاسیس سایت شرطبندی را ندارد ولی همزمان در اینستاگرامش درخواست تبلیغات کرده است. پس بعید به نظر نمی‌رسد که همانند ده‌ها موارد مشابه، تا چند وقت آینده فیلم‌هایی از وی با لباس‌های چند هزار دلاری، خودروهای چند میلیون دلاری در ویلاهایی لاکچری منتشر شود. یا از طریق یک اتفاق و خبر و دوستی‌اش با یک چهره هنری که اتفاقا حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار فالوور دارد، بتواند تعداد دنبال‌کنندگانش را به بیش از یک میلیون نفر برساند و آن زمان وسیله‌ای می‌شود برای ساخت و تاسیس یک سایت شرط‌بندی فوتبال که توسط مافیا و شبکه قدرتمند آن مورد حمایت قرار می‌گیرد. بسیاری از شاخ‌های مجازی که امروزه با لباس‌ها و خودروهای لاکچری در اینستاگرام ویدئو می‌گذارند، با حمایت مافیای سایت‌های شرط‌بندی، این امکانات در اختیارشان قرار می‌‌گیرد تا با جذابیت بصری در فیلم‌ها و عکس‌هایشان، دنبال کننده بیشتری را جذب ‌کنند، کما اینکه هدف اصلی مافیای پشت پرده و حامی این چهره‌های مشهور، جذب هرچه بیشتر جوانان در اینستاگرام آنها است. جوانانی که اکثرشان قصد دارند یک شبه ره صد ساله را بروند و خیلی زود به ثروت برسند. جوانانی با میانگین سنی ۱۸ تا ۳۰ سال که تنها سرگرمی‌ اکثرشان ورزش فوتبال است.

همه برای یک هدف

با این اوصاف، به نکته مهم ماجرا می‌رسیم و آن تشویق جوانان به حضور در سایت‌های شرط‌بندی است که زیر نظر مافیای بسیار گسترده‌ای از افراد بانفوذ اقتصادی و سیاسی اداره می‌شود. برخی از تبلیغات چهره‌ها در اینستاگرام، میلیون‌ها بازدید کننده دارد و گاهی تعداد افرادی که پست‌های اینستاگرامی آنها را می‌بینند، تعدادشان از مخاطبان تبلیغات در صدا و سیما بیشتر می‌شود که برای هر ۱۰ ثانیه تبلیغ میلیاردها تومان پول می‌گیرد. اگر در اینستاگرام و در صفحات افرادی همچون امیرحسین مقصودلو (مشهور به تتلو)، دنیا جهانبخت، ساشا سبحانی، داوود هزینه و دیگر شاخ‌های مجازی سری بزنید، تبلیغات سایت‌های شرط‌بندی را مشاهده می‌کنید.

سراب زیبای پولدار شدن

اما این سایت‌ها چطور جیب جوانان را به امید میلیاردر شدن، خالی می‌کنند؟ پاسخ بسیار ساده است. آنها برای هر نوع بازی (مثل مسابقات فوتبال، بازی انفجار، رولت و …) ÏÑ ãÑÍáå Çæá ãÈÇáÛí ÈÇÈÊ ÈÑÏä Èå ˜ÇÑÈÑ ÇÑÇÆå ãíÏåäÏ. Ó ÇÒ ÐÔÊ ãÏÊí ˜å æá Èå ÍÓÇÈ ˜ÇÑÈÑÇä æÇÑíÒ ÔÏ¡ ÂäåÇ ˜ÇÑÈÑÇä ÑÇ ÇÛæÇ ã흘ääÏ ÊÇ ãÈÇáÛ ÈíÔÊÑ æ ÈÇ ÖÑÇíÈ ÈíÔÊÑí Çíä ˜ÇÑ ÑÇ ÇäÌÇã ÏåäÏ. Èå ÚäæÇä ãËÇá ÂäåÇ ãÓÇÈÞÇÊ ÝæÊÈÇá ÏÑ ÓÑÇÓÑ ÌåÇä ÑÇ Èå ˜ÇÑÈÑ ÇÑÇÆå ãíÏåäÏ æ åэå áí äÇãÚÊÈÑÊÑ æ äÇÔäÇÎÊåÊÑ ÈÇÔÏ ÖÑÇíÈ ãÇáíÇÔ ÈíÔÊÑ ÇÓÊ. ãËáÇ áí ÞÈÑÓ æ ÏÑ ÈÇÒí Ïæ Êíã ÇæãÇäíÇ æ æÆá¡ ÖÑíÈ ÈíÔÊÑí äÓÈÊ Èå ãÓÇÈÞå ÂÑÓäÇá æ áÓí ÏÇÑÏ æ ˜ÇÑÈÑ ãíÊæÇäÏ ÈÇ ÖÑíÈ ÈíÔÊÑí ÔÑ؝ÈäÏí ˜äÏ. åэå ÈÇÒí Èå ÇíÇäÔ äÒÏ혝ÊÑ ÔæÏ Çíä ÖÑíÈ ÇÝÒÇíÔ íÏÇ ã흘äÏ. ãËáÇ ÏÑ ÔÑÇíØí ˜å ãÓÇÈÞå ÈÇ äÊíÌå ãÓÇæí ÕÝÑ- ÕÝÑ íÇ í˜ – í˜ ÏäÈÇá ãíÔæÏ¡ ÓÇíÊ Èå ˜ÇÑÈÑ Çíä íÔäåÇÏ ÑÇ ãíÏåÏ ˜å ÇÑ ÈÇÒí í˜ á ÏíÑ ÈÑÇí ÝáÇä Êíã ÏÇÔÊå ÈÇÔÏ åÇÑ ÈÑÇÈÑ ãÈáÛí ˜å ÈÇ Âä ÔÑ؝ÈäÏí ˜ÑÏå ÇÓÊ ÑÇ ÈÑäÏå ãíÔæÏ æ ÇÑ áí ÑÏ æ ÈÏá äÔÏ¡ Çíä ãÈáÛ ÇÒ ÍÓÇÈ ˜ÇÑÈÑ ÈÑÏÇÔÊå ãíÔæÏ. åэå Èå ÏÞÇíÞ ÇíÇäí ãÓÇÈÞå äÒÏ혝ÊÑ Ôæíã Çíä ÖÑÇíÈ ÇÝÒÇíÔ íÏÇ ã흘äÏ æ Çíä ÓÇíʝåÇ ãÚãæáÇ Èå ˜ÇÑÈÑ ÊíãåÇíí ÑÇ íÔäåÇÏ ã흘ääÏ ˜å ÏÑ ÍÇá Íãáå åÓÊäÏ. ÏÑ Çíä ÒãÇä ÇÑ ˜ÇÑÈÑ ÈÑäÏå ãÈáÛí ÔæÏ¡ ãÏíÑ ÓÇíÊ ÇÒ ÏÓÊÑÓ ÎÇÑÌ ãíÔæÏ æ ÇÝÑÇÏ äãíÊæÇääÏ Èå Çæ ÏÓÊÑÓí íÏÇ ˜ääÏ¡ ÇãÇ ÇÑ ÈÇÒäÏå ÔæÏ Çíä ÑæäÏ ÇÏÇãå ÏÇÑÏ.

گردش مالی ۱۲ هزار میلیاردی در سال

اما مبالغ این سایت‌ها چطور رد و بدل می‌شود؟ پیش از افزایش تحریم‌ها و قیمت دلار، مدیر سایت یک شماره حساب به کاربر ارائه می‌داد که مبلغی حدود ۲۰۰ دلار از طریق صرافی‌ها به آن حساب واریز نماید و این پیش شرط ورود به سایت بود. اما با تحریم‌ها و انتقال سخت ارز، مدیران و گردانندگان این سایت‌های شرط‌بندی که فقط ابزار تبلیغشان در ترکیه است، به روستاهای دور افتاده می‌روند و به پیرمردها و پیرزن‌ها که عمدتا سواد خواندن و نوشتن ندارند، مبلغی پرداخت می‌کنند تا با نام خودشان برای آنها یک حساب بانکی باز کند و هر بار که مبلغی به حساب آن فرد روستایی واریز شود، توسط مسئولان سایت سریع برداشت می‌گردد. این شماره کارت‌ها هر چند روز یکبار نیز تغییر می‌کند تا شناسایی آنها سخت شود و اگر پلیس فتا این کارت‌ها را مسدود کرد، پولی متضرر نشوند. گردش مالی این سایت‌ها باور نکردنی است و طبق گزارش مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان‌یافته پلیس فتا در دو سال اخیر رصدهای انجام شده در سایت‌های قمار و شرط‌بندی منجر به تشکیل دو هزار و ۶۹۱ فقره پرونده قضائی با گردش مالی بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد ریال شده است. این مبالغ از جیب جوانانی می‌رود که نمی‌دانند رابطه دوستی فلان بازیگر و خواننده در آنطرف مرز ساختگی است یا خودروها و ویلاهای آقازاده‌ای که سایت شرط‌بندی دارد دکور نمایشی برای خالی کردن جیب جوانان و ترغیب آنها برای حضور در این قمارهای مجازی است./آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا