حوادث

همسر یکی از خدمه کشتی سانچی: مسئولین برای پیگیری پرونده کشتی سانچی هیچ کاری نکردند فقط همان سال اول در حد عکس گرفتن به دیدار ما آمدند.

الیا محتشمی، همسر شهید فرید محبی، مهندس ارشد نفتکش سانچی: متاسفانه هیچ خبری از زمانی که ما جعبه سیاه را گوش دادیم به دست ما نرسیده. یک سری از خانواده‌ها هستند که همچنان پیگیر هستند.

همسر یکی از خدمه کشتی سانچی در‌رابطه با تماس‌های مشکوک گفت: هیچ تماسی با من گرفته نشده و با دوستانم هم که جز خانواده‌هایی هستند که شکایتی نداشتند هیچ تماسی گرفته نشده و فقط این خانواده‌هایی که شکایت کردند می‌گفتند یک سری شماره‌ها با ما تماس داشتند.

به گزارش بخش حوادث سایت خبرمهم، الیا محتشمی، همسر شهید فرید محبی، مهندس ارشد نفتکش سانچی به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم به مناسبت سالگرد تلخ آتش‌سوزی کشتی سانچی در پاسخ به این سوال که آیا خبر جدیدی در این مدت به دست شما رسیده، گفت: نه متاسفانه هیچ خبری از زمانی که ما جعبه سیاه را گوش دادیم به دست ما نرسیده. یک سری از خانواده‌ها هستند که همچنان پیگیر هستند اما من در جریان اینکه آن‌ها چه اقداماتی را انجام دادند نیستم.

محتشمی ادامه داد: من وقتی جعبه سیاه را گوش دادم پیگیری خاصی را انجام ندادم چون نمی‌دانم بعد از گوش دادن به این جعبه باید چه چیزی را پیگیری می‌کردم. به هرحال من صدای تمام افرادی که آنجا بودند را شنیدم. صحبت در این رابطه سخت است ولی من در لحظه آتش گرفتن و جان دادن افراد صداهایشان را شنیده‌ام.

الیا محتشمی با‌اشاره به اینکه در‌خصوص چرای حادثه و اینکه چطور این حادثه پیش آمده ابهامات زیادی دارد، گفت: من خودم به این نتیجه رسیدم که این‌ها فوت کردند. من از چیزی که شنیدم و با منطق خودم کنار‌هم گذاشتم به این نتیجه رسیدم چون من آنجا بودم و شنیدم و نمی‌توانم بگویم این‌ها صداسازی بوده. البته من هم در‌خصوص چرای حادثه و اینکه چطور این حادثه پیش آمده ابهامات زیادی دارم، اما در نتیجه کار شکی ندارم. حتی اگر بخواهم خیلی فرضیه‌ها را هم در نظر بگیرم مثل اینکه نهایت اینکه کسانی که صدایشان بوده از بین رفتند خب بعد از ۶ سال چه سودی برای کسی دارد که بخواهند افراد زنده مانده را پنهان کنند یا آن‌ها را گروگان بگیرند. من واقعا امیدوارم داستان طور دیگری باشد اما خب طبق چیزی که دیدم و داده‌هایی که به دستم رسید و دیدم به این نتیجه رسیدم.

وی در‌خصوص علت ابطال گواهی فوت یک سری از خدمه کشتی سانچی افزود: وقتی در یک حادثه‌ای شخص مفقود می‌شود معمولا برای او گواهی فوت صادر نمی‌کنند و معمولا ۵ سال صبر می‌کنند و به عنوان مفقود‌الاثر ثبت می‌شوند اما بعد از ۵ سال گواهی فوت می‌دهند. خانواده‌هایی هم که رفتند گواهی فوت را باطل کردند دلایل خودشان را دارند ولی تا جایی که من خبر دارم بعد از ۵ سال خود به خود این گواهی فوت صادر می‌شود.

همسر مهندس ارشد نفتکش سانچی اضافه کرد: گواهی فوت همسر من باطل نشده فقط برای افرادی باطل شده که شکایت کردند. این حرف من نیست، من در صفحه مجازی وکیل یک سری از این خانواده‌ها دیدم نوشته بودند که اگر گواهی فوت باطل شود شرکت نفت‌کش موظف است به این خانواده‌ها حق ‌و حقوق زنده بودنشان را پرداخت کند و خب تا جایی که می‌دانم شرکت نفت‌کش هم زیر بار این مسائل نرفته. عکسی هم به ما نشان داده نشده. نفت‌کش آن زمان چون شرکت بزرگی بود خودش این کار را انجام داد چون به این نتیجه رسیده بودند که خدمه کشی فوت کردند.

الیا محتشمی در پاسخ به این سوال که آیا عکسی که باعث احتمال زنده بودن خدمه کشتی شده و گفته شده در اختیار خانواده‌ها قرار دارد و به دادگاه ارائه شده، باعث ابطال گواهی فوت شده یا خیر، گفت: اگر منظورتان از عکس همان عکس تاری است که در صفحه اینستاگرام وکیل این خانواده‌ها گذاشته شد در همان جا وکلیشان نوشته بود که این‌ها همان افرادی هستند که رفتند و سوار قایق نجات شدند. ولی اینکه این عکس را چه کسی گرفته و تحویل خانواده‌ها داده خودش جای سوال است.

تصویر محرمانه کشتی سانچی
تصویر محرمانه کشتی سانچی

وی ادامه داد: از نظر من و با منطق من و چیزهایی که دیدم و شنیدم اینجور است که این‌ها متاسفانه فوت کردند. اینکه من ابتدای ماجرا سروصدای زیادی کردم اما بعد دیگر چیزی نگفتم این بود که با خیلی از دوستان همسرم و تمام دریایی‌ها صحبت کردم، مدارک زیادی را دیدم و بالاخره تاحدودی قانع شدم. اما چون بین صداهای که از جعبه سیاه گوش دادم صدای همسرم نبود، کار همسر من در موتورخانه بود و روی عرشه کشتی نبود ولی  تنها احتمالی که می‌توانم بدهم این است که کسانی که صدایشان نبوده فرار کردند و کسانی که صدایشان هست از دست رفتند. ولی اگر فرض هم بر زنده ماندن یک سری از خدمه باشد احتمال گروگان‌گیری این افراد را نمی‌دهم ولی مثلا می‌توانم فکر کنم این‌ها به یک جزیره دورافتاده رسیدند و حافظه‌شان را مثلا از دست دادند که هیچ خبری از آن‌ها نیست. ولی گروگان‌گیری را به هیچ وجه نمی‌پذیرم چون بالاخره باید اگر گروگان‌گیری در کار باشد باید درخواستی داشته باشند و بعد از ۶ سال یک مذاکره‌ای بکنند.

الیا محتشمی در‌خصوص ماجرای تماس‌های مشکوک نیز گفت: هیچ تماسی با من گرفته نشده و با دوستانم هم که جز خانواده‌هایی هستند که شکایتی نداشتند هیچ تماسی گرفته نشده و فقط این خانواده‌هایی که شکایت کردند می‌گفتند یک سری شماره‌ها با ما تماس داشتند. اگر کسی به من هم زنگ می‌زد من هم پیگیری می‌کردم ولی اینکه واقعا این تماس‌ها گرفته شده را نمی‌دانم چون با این خانواده‌ها هیچ ارتباطی ندارم و من هم مثل بقیه این موضوع را شنیده‌ام. از این تماس‌هایی هم که گفته شده خود عزیزان این خانواده‌ها که با آن‌ها صحبت نکردند همیشه گفته شده که یک شخص ناشناسی تماس گرفته.

الیا محتشمی، همسر شهید فرید محبی مهندس ارشد نفتکش سانچی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا از اقدامات و نحوه پیگیری مسئولین نسبت به پرونده کشتی سانچی راضی بودید یا خیر، تاکید کرد: همان سال اول مسئولین در حد عکس گرفتن یک سری آمدند سراغ ما تا بگویند که با ما دیدار کردند. به طور مثال من دنبال کار بودم البته من فارغ‌التحصیل فوق لیسانس عمران دانشگاه امیرکبیر بودم ولی یک سری وعده به من دادند تا استخدام شوم. اما فقط من را فرستادند از این طرف به آن طرف و آخرش هم هیچی به هیچی. ولی اینکه بخواهند پیگیری کاری کرده باشند، نه واقعا هیچ کاری نکردند. برای پیگیری پرونده هم هیچ کاری نکردند. هیچ کدام از حرف‌هایی که می‌زدند را عملی نکردند و من راضی نبودم. وعده زدن کوچه به اسم همسرم یا زدن اسم سانچی برای میدان، هیچ کدام انجام نشد. حتی من پیش خانم ابتکار هم رفتم برای کار ولی به هیچ نتیجه‌ای نرسید. ما فقط از شهید بودن اسمش را گرفتیم و به فراموشی سپرده شدیم.

اما خب شرکت نفت‌کش مثلا خیلی‌ها را سرکار برد. من نتوانستم بروم سرکار چون تحمل آن فضا برایم سخت بود اما برادر همسرم همانجا مشغول شد. یک حقوق خیلی کمی هم پرداخت کردند. ولی از لحاظ پرونده پیگیری نکردند چون از نظر آن‌ها همه چیز تمام شده و این پیگیری هم که گفتم به این صورت نبوده که مستقیم با من تماس بگیرند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا