حوادث

قتل زن جوان اهوازی بهانه ای برای توجیه فیلترینگ اینستاگرام!

خبرمهم: انتشار فیلم های مربوط به قتل زن جوان اهوازی در فضای مجازی موجب ناراحتی اذهان عمومی شد، و واکنش های بسیاری را در پی داشت، اما انتظار می رود مسئولین عملکردی فراتر از ابراز ناراحتی داشته باشند.

به گزارش بخش حوادث سایت خبرمهم،انتشار فیلم های مربوط به قتل زن جوان اهوازی در فضای مجازی موجب ناراحتی اذهان عمومی شد، و واکنش های بسیاری را در پی داشت، اما انتظار می رود مسئولین عملکردی فراتر از ابراز ناراحتی داشته باشند.

نسبت دادن منشاء قتل به اینستاگرام بیش از آن که نظری کارشناسی و مسئولانه باشد، بهانه ای سطحی برای توجیه فیلترینگ اینستاگرام به نظر می رسد، که از واکنش های مردم به سادگی می توان از نگاه آنان به این ابراز نظر مطلع شد.

قتلی که به تازگی به وقوع پیوسته است، که اولین قتل با این سبک و سیاق نبوده و در صورت عدم اقدام موثر و سریع متاسفانه آخرین آن هم نخواهد بود، دلایل مهم تری به جز استفاده از اینستاگرام دارد.

یافتن راه های آشنایی دیگری به جز اینستاگرام و یا ارسال تصاویری از خیانت به طرق دیگری غیر از این اپلیکیشن چندان دشوار نیست. در نتیجه نسبت دادن دلیل قتل به این شبکه اجتماعی با منطق سازگاری ندارد و روشن است که وقوع این چنین جنایاتی دلایل دیگری دارد؛ دلایلی که شاید بتوان مهمترین آن ها را ضعف های فرهنگی، و عدم وجود قانون برای حمایت از دختران و زنان جوان در برابر ازدواج های اجباری دانست.

فرهنگ غلط و قدیمی رایج در بخش هایی از کشور که منجر به ازدواج دختران نوجوان بسیاری با اقوام و نزدیکان به ویژه پسرعموهایشان می شود، ازدواج هایی که در بیشتر مواقع علی رغم میل دختران صورت می گیرد، یکی از دلایل احساس بی پناهی، از دست رفتن زندگی و آینده، ناامیدی و عوامل دیگری است که منجر به اقداماتی غلط از جمله فرار و خیانت از سوی این زنان شده است.

موضوعی دیگر که غفلت از آن در این سبک ازدواج ها به ویژه از سوی روحانیون به شدت عجیب به نظر می رسد، شرط رضایت دختر به ازدواج برای صحت عقد است که نیاز به توجه و بررسی عمیق، دقیق و فوری دارد که در این مجال نمی گنجد.

از سویی دیگر باید در نظر داشت که اگر حمایت های اجتماعی و قانونی مناسبت برای زنان و دختران جوان در نظر گرفته می شد، بسیاری از زنان پیش از تن دادن به ازدواج های اجباری با پناه بردن به قانون هرگز به این چنین سرنوشت هایی دچار نمی شدند.

آیا وقت آن نرسیده است که به جای چنگ زدن به حذف و محدودیت های بی اثر و حتی مخرب همچون فیلترینگ، به فکر آموزش استفاده درست از تکنولوژی روز باشیم؟!

آیا افرادی که منشاء وقوع این چنین حوادثی را اینستاگرام می دانند به واقع توان فهم این که در صورت عدم در دسترس بودن اینستاگرام نیز این حوادث واقع خواهد شد را ندارند؟!

همان گونه که در طول تاریخ و از زمان هایی بسیار قبل تر از رواج شبکه های اجتماعی اتفاق افتاده است، صاحبان این نظریات ریشه این چنین حوادثی در گذشته را چه چیز می دانند؟!/جماران

قلم زهرا نوروزعلی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا