حوادث

زلزله در یاسوج و سی سخت/ ۴۰ مصدوم /بارش باران/راه اندازی اردوگاه/به سی سخت سفر نکنید

خبرمهم: زلزله نسبتا شدیدی که ساعات پایانی چهارشنبه ۲۹ بهمن شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و سی سخت مرکز شهرستان دنا را لرزاند علاوه بر خسارات زیادی که به ساختمان ها و ابنیه در این مناطق وارد کرد و موجب مصدوم شدن تعدادی از شهروندان شد، با وجود سرمای هوا و بارش باران، مردم را به خیابانها کشاند.

به گزارش بخش حوادث سایت خبرمهم، مرکز لرزه‌نگاری کشور شدت این زمین لرزه را  ۵.۶ درجه در مقیاس ریشتر و زمان وقوع آن را ساعت ۲۲:۰۵:۳۴ چهارشنبه، ۲۹ بهمن ماه  و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین ثبت کرده است .

 این زلزله شدید در شهرستان‌های مارگون، دهدشت، گچساران و سایر شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد نیز احساس شد.

گفتنی است این زمین لرزه که در ۱۰ کیلومتری شهر سی سخت، ۱۹ کیلومتری کمه اصفهان و ۲۴ کیلومتری شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داد،  این شهر را نیز لرزاند.

ساختمان دانشگاه پیام نور سی سخت بعد از زلزله

ساختمان دانشگاه پیام نور سی سخت بعد از زلزله

برق دنا وصل شد

در اولین ساعت پس از زلزله فرماندار شهرستان دنا گفت: منازل مسکونی زیادی در شهرستان دنا در پی زلزله ۵.۶ ریشتری ترک خورده اند.

عبدالحمید پناهی افزود: برق شهرستان دنا قطع شد که با تلاش نیروهای اداره برق هم اکنون برق وصل شد.

وی افزود: تاکنون گزارشی از تلفات انسانی ناشی از این زمین لرزه به ما داده نشده است.

پناهی بیان کرد: در خصوص ریزش تونل در مسیر یاسوج – اصفهان هنوز گزارش دقیقی به دست ما نرسیده است و در حال بررسی است.

ارسالی از سوی مخاطب ایسنا در منطقه

اعزام آمبولانس به سی سخت

هم چنین رئیس اورژانس استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و سه دستگاه آمبولانس از نیروهای اورژانس به شهر سی سخت اعزام شده است.

جهانبخش وحدت نژاد افزود : ارزیابی های اولیه در حال انجام است.

وی در خصوص آمار مصدومان و تلفات انسانی ناشی از زلزله ۵.۶ دهم ریشتری در سی سخت اظهار کرد: تاکنون گزارشی از تعداد مصدومان به دست ما نرسیده است.

گزارش ترک خوردگی منازل رسیده، منتظر اعلام تلفات انسانی هستیم

فرماندار شهرستان بویراحمد گفت: گزارشی از تلفات انسانی و مصدومین ناشی از زلزله ۵.۶ ریشتری شهر سی سخت در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد هنوز به دست ما نرسیده است.

شاهرخ کناری افزود: گزارشات زیادی از ترک خوردگی منازل مسکونی در شهرستان بویراحمد به دست ما رسیده اما تاکنون از مصدومین و تلفات انسانی گزارشی نرسیده است.

وی اظهار کرد : ستاد بحران شهرستان بویراحمد در حال تشکیل جلسه است، تا آخرین وضعیت زمین لرزه ۵.۶ ریشتری سی سخت و یاسوج را بررسی کنیم.

ارسالی از سوی مخاطب ایسنا در منطقه

 محورهای یاسوج – سی سخت ریزش کرده است

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد ساعتی پس از وقوع زلزله گفت: تعداد مصدومان در ساعت اولیه بعد از وقوع زلزله امشب ۲۳ نفر اعلام شد.

محمد محمدی گفت: تعدادی از منازل مسکونی شهر سی سخت تخریب و تعدادی نیز دچار خسارت شدند.

وی ادامه داد: تا الان این زلزله تلفات جانی نداشته و تعدادی از مصدومان نیز مداوا شدند و بقیه نیز تحت درمان هستند.
محمدی اعلام کرد: در پی این زمین‌لرزه آب برق و گاز شهرستان دنا قطع شد که با تلاش نیروهای دستگاه های خدمات رسان وصل شدند.

وی تاکید کرد: هم چنین محور سی سخت_ یاسوج و راه‌های روستایی در شهرستان دنا ریزش‌ داشته اند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این زمین‌لرزه در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نیز احساس شد و به منازل مسکونی در روستاها خسارت وارد کرده است.

وی در خصوص ریزش دو تونل محور یاسوج_ اصفهان بیان کرد که این تونل ها ریزش هایی داشتند که با تلاش نیروهای راهداری در حال بازگشایی است.

خسارت جانی از سی سخت گزارش نشده است

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون خسارت جانی از  زلزله ۵.۶ ریشتری سی‌سخت گزارش نشده است.

سید امان‌الله جهانبین افزود: آب و برق منطقه قطع شده است و تیم‌های ارزیاب اعزام شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در حال حرکت به سمت سی‌سخت هستیم، گفت: استاندار دستورات لازم را داده و ما هم به استان اعلام آماده باش داده ایم.

وی با اشاره به هماهنگی با استان‌های چهارمحال و بختیاری،اصفهان و فارس گفت:  ۷ تیم ارزیابی به منطقه حادثه دیده از زلزله در شهرستان دنا و بویراحمد اعزام شده است.

تمام تاسیسات گردشگری سی سخت در اختیار مردم قرار گرفت

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد درپی وقوع زلزله در شهرستان دنا گفت: تمام تاسیسات گردشگری در اختیار مردم قرار می گیرد.

مجید صفایی افزود: تاسیسات گردشگری امکانات رفاهی جهت اسکان مردم را دارد.

دبیر اجرایی ستاد خدمات سفر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در این تاسیسات سکوی نشینمن،آلاچیق، سرویس بهداشتی،ابخوری و دیگر امکانات وجود دارد.

نیروهای امدادی به سی سخت اعزام شدند 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد، که به همراه تیم های امدادی در ساعت اولیه وقوع زلزله در سی سخت حضور یافتند ، گفت: نیروهای اعزام سریع هلال احمر، بحران و امدادی و ارزیاب به شهرستان دنا اعزام شدند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کرد: مسئولان و نیروهای امدادی و عملیاتی در شهرستان دنا در پی وقوع زمین لرزه پنج و شش دهم ریشتری امشب در این شهرستان به حالت آماده باش درآمدند.

وی با  تاکید بر اینکه این زمین لرزه خسارت جانی در پی نداشت، از مردم خواست که از تردد در محور سی سخت خودداری کنند.

مقام ارشد اجرایی استان، گفت: نشست اضطراری تیم مدیریت بحران در محل سالن بحران استانداری در حال برگزاری است.

ارسالی از سوی مخاطب ایسنا در منطقه

تعداد مصدومان به ۲۵ نفر رسید

معاون پشتیبانی جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: تاکنون ۲۵ نفر زخمی سطحی این زمین لرزه داشته که دو نفری که وضعیت وخیم داشتند به بیمارستان یاسوج اعزام شدند.

بهمن چراغ‌سحر در ستاد بحران استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: ۷ تیم ارزیاب هلال احمر به منطقه زلرله زده سی سخت اعزام شده است.

وی افزود: پنج دستگاه خودرو کمک دار و ۳ دستگاه آمبولانس به مناطق زلزله زده برای کمک به امداد رسانی اعزام شدند.

معاون پشتیبانی جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: دو کامیون حامل پتو، چادر، مواد غذایی، نایلون، و والور به مناطق زلزله زده سی سخت اعزام شده و هم چنین دو کامیون دیگر در حال بارگیری است.

برای اسکان مردم شهر سی‌سخت مشکلاتی داریم

محمد محمدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: برای اسکان مردم شهر سی‌سخت مشکلاتی داریم که جمعیت هلال احمر استان در حال تنظیم  و اندیشیدن تمهیدات لازم برای اسکان و تامین سیستم گرمایشی است.

وی ادامه داد: وضعیت برق در شهر سی سخت مرکز شهرستان هنوز مشکل دارد و نیروهای شرکت برق در حال تلاش برای رفع مشکلات این شهر هستند.

راهداری در حال آواربرداری از جاده های روستایی است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون راهداری در حال تلاش برای آواربرداری از جاده های روستایی و محور های یاسوج – سی سخت و یاسوج – اصفهان است.

محمدحسین نصیری راد افزود: هیچ مشکلی در خصوص راه های ارتباطی شهرستان دنا وجود ندارد، اما ریزش هایی در برخی محورها داشتیم که با تلاش راهداران ریزش برداری شده است.

وی اظهار کرد: از مردم تقاضا دارم که به شهر سی سخت سفر نکنند تا امدادرسانی بهتر و راحت تر صورت گیرد. در محورهای مواصلاتی به شهرستان دنا شاهد بارندگی هستیم و احتمال بارش برف و یخبندان وجود دارد، بنابراین از مردم انتظار داریم که به این شهر از سفر نکنند.

در پی وقوع زلزله هتل”دال دنا”سی سخت خسارت دید

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در پی وقوع زلزله در شهر سی سخت، متاسفانه به هتل دال دنا خسارت جدی وارد شده است.

این عکس از سوی میراث فرهنگی استان در اختیار ایسنا قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد، مجید صفایی شامگاه چهارشنبه ۲۹بهمن ۹۹ افزود: مجتمع اقامتی و رفاهی دال دنا به دلیل نزدیک بودن با کوه دنا و احتمالا ریزش کوه، متاسفانه دچار خسارت زیادی شده است.

او ‌افزود: برخی دیگر از اردوگاه های گردشگری در شهر سی سخت دچار خسارت شده که تیم ارزیاب این اداره کل در حال ارزیابی است.

صفایی ادامه داد: کارشناسان ارزیاب این اداره کل نیز برای بررسی خسارت به اثار تاریخی شهرستان دنا نیز به منطقه اعزام شده اند.

 آمادگی کامل نیروهای امدادی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی در شهر سی سخت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با حضور در شهر سی سخت در جریان روند عملیات امدادرسانی قرار گرفت.

دکتر پرویز یزدان‌پناه از ارسال یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به سی سخت خبر داد و افزود: چهار دستگاه آمبولانس جهت استقرار و سه دستگاه آمبولانس برای ارزیابی و آماده باش صد در صدی نیروهای عملیاتی اورژانس ۱۱۵ و نیز تیم‌های ارزیاب و واکنش سریع برای بررسی وضعیت به محل اعزام شدند.

وی ادامه داد: همه نیروهای امدادی و درمانی هم اکنون در آمادگی کامل بوده و اقدامات لازم صورت پذیرفته است. این نیروها تا پایدار شدن وضعیت، در حالت آماده باش خواهند ماند.

دکتر یزدان پناه تاکید کرد: از شهروندان درخواست می‌شود که در صورت وقوع زمین‌لرزه، خونسردی خود را حفظ کرده و از دویدن به هنگام زلزله جدا پرهیز کنند، مواظب کودکان و افراد مسن باشند و از خوابیدن یا نشستن زیر پنجره‌های شیشه‌ای خودداری کنند.

ارسالی از سوی مخاطب ایسنا در منطقه

بیش از ۶۰ درصد منازل مسکونی شهرستان دنا خسارت دیده اند

فرماندار شهرستان دنا گفت: تاکنون ۳۰ نفر مصدوم ناشی از زلزله ۵.۶ ریشتری در شهرستان دنا داشته‌ایم که از این تعداد ۸ نفر به مراکز درمانی یاسوج اعزام شدند و ۲۲ نفر نیز به صورت سرپایی درمان شدند.

عبدالحمید پناهی افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته تاکنون بیش از ۶۰ درصد منازل مسکونی شهرستان دنا در پی این زمین‌لرزه آسیب دیدند و سکونت در این منازل غیر ممکن است.

وی اظهارکرد: شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا بیشترین خسارات را داشت.

اردوگاه اسکان اضطراری در شهرستان دنا راه اندازی می شود/ مردم از تردد در محور سی سخت خودداری کنند

استاندار کهگیلویه و بویراحمد از راه اندازی اردوگاه اسکان اضطراری با همه امکانات در شهرستان دنا خبر داد و گفت: در پی این زلزله خسارت جانی نداشته ایم و تاکنون ۳۰ نفر مصدوم شدند.

حسین کلانتری در گفت وگوی زنده تلویزیونی با شبکه دنا، با تاکید بر این که به محض آگاهی از وقوع زلزله شورای تامین و مدیریت بحران به سمت شهر سی سخت اعزام شدند، گفت: ورودی های شهر سی سخت توسط تیم های ارزیاب کنترل شده است.

استاندار با اشاره به راه اندازی اردوگاه اسکان اضطراری افزود: این اردوگاه ها برای حضور خانواده هایی است که نگران پس لرزه ها هستند پیش بینی شده است.

کلانتری با تاکید بر این که آب، برق و گاز مناطق زلزله زده وصل است، تصریح کرد: در خدمات رسانی مشکل خاصی وجود ندارد.

مقام ارشد اجرایی استان خاطرنشان کرد: مردم برای تامین جبران خسارت نگران نباشند.

کلانتری با اشاره به هماهنگی و تماس با مدیریت بحران کشور، سازمان هلال احمر و استان های معین، تاکید کرد: مجموعه مدیریت بحران استان، سپاه، بسیج، هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی و …از ساعات اولیه پای کار هستند و خدمات رسانی انجام می شود.

وی از مردم  خواست تا از تردد غیر ضروری به شهر سی سخت خودداری کنند تا امداد رسانی با مشکل رو به رو نشود.

استاندار افزود: با توجه به بارندگی و لغزندگی جاده امکان تصادف وجود دارد و مردم بدون دلیل به سمت شهر سی سخت حرکت نکنند.

کلانتری تاکید کرد: مردم  اخبار و اطلاعات را از طریق ستاد بحران، صدا و سیما و رسانه های رسمی دنبال کنند.

وی گفت: انتظار می رود از انتشار شایعه خودداری شود تا آرامش مردم برهم نخورد.

کلانتری با تاکید بر اینکه دستگاه های خدمات رسان استان در شهر سی سخت در حالت آماده باش قرار دارند، عنوان کرد: تیم های ارزیاب در روشنایی فردا خسارات وارده را با دقت بیشتری بررسی و به مردم اطلاع داده می شود.

آمادگی هلال احمر برای ارسال ١٠٠٠ چادر به منطقه وقوع زمین لرزه

رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر از آمادگی برای ارسال ١٠٠٠ دستگاه چادر به محل وقوع زمین لرزه ۵.۶ مرز بین اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

مهدی ولیپور اظهار کرد: در پی وقوع این زمین لرزه به استان‌های خوزستان، فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و خوزستان اعلام آماده باش شد و هم چنین ۱۴ تیم ارزیاب و امدادی، ۸ تیم از کهگیلویه و بویراحمد ۶ تیم از اصفهان به محل اعزام شدند.

وی با اشاره به وضعیت جوی منطقه و بارش باران، از تخریب برخی از منازل و ابنیه در شهر سی سخت و روستاهای اطراف خبر داد و گفت: آمادگی ارسال ۱۰۰۰ دستگاه چادر مسافرتی از استان‌های اصفهان، فارس، خوزستان و چهارمحال و بختیاری به محل وقوع زمین لرزه را داریم.

با دستور رئیس جمعیت هلال احمر ۴ استان به حالت آماده باش درآمدند

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: دستورات لازم به ۴ استان کهگیلویه و بویراحمد-چهارمحال و بختیاری، اصفهان و فارس داده شده است. در حال حاضر علاوه بر اعزام تیم‌های ارزیابی و امدادی به کانون زلزله، هر ۴ استان در حالت آماده با کامل به سر می‌برند، هم چنین چادر و اقلام امدادی آماده شده و به مناطق زلزله‌زده ارسال خواهد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر، دکتر همتی در پی زلزله ۵.۶ ریشتری شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا و یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، در خصوص میزان خسارت احتمالی گفت:تاکنون خسارت جانی از زلزله ۵.۶ ریشتری سی‌سخت گزارش نشده است اما آب و برق منطقه قطع شده است و تیم‌های ارزیاب اعزام شدند.

تعداد مصدومان به ۴۰ نفر رسید

رئیس اورژانس استان کهگیلویه و بویراحمد از افزایش تعداد مصدومان زلزله ۵.۶ ریشتری در سی سخت به ۴۰ نفر خبر داد.

جهانبخش وحدت نژاد افزود: تاکنون حدود ۲۶ نفر از مصدومان با آمبولانس های اورژانس به بیمارستان‌های شهر یاسوج انتقال داده شدند.

وی اظهار کرد: تاکنون گزارشی از فوت ناشی از زلزله سی‌سخت گزارش نشده است.

درخواست نماینده مردم بویراحمد و دنا از مسئولان؛ارائه خدمات و امدادرسانی در کمترین زمان ممکن صورت گیرد

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی در تماس تلفنی با مسئولان کشوری،  امدارسانی سریع و به موقع به زلزله زدگان را خواستار شد و گفت: مردم را نباید تنها گذاشت.

مهدی روشنفکر در تماس تلفنی با اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، همتی رئیس جمعیت هلال احمر و قوسیان دبیرکل جمعیت هلال احمر خواستار خدمات دهی مناسب، به موقع و سریع به زلزله‌زگان شد.

وی با اشاره به اینکه بنا به گزارش‌های دریافتی مردم از منزل خارج شده‌اند و بدون شک شب سرد و سختی را خواهند داشت، ادامه داد: خسارت وارده به بخش‌های مختلف از جمله منازل مسکونی توسط مسئولان و متولیان امر ارزیابی شود.

نماینده مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تقدیر از امدادگران هلال احمر، تکنسین اورژانس ۱۱۵، نیروهای آتش نشانی و دیگر دستگاه‌های عضو ستاد بحران، افزود: هلال احمر برای وارد کردن اقلام و کالاهای مورد نیاز احتمالی تدبیری بیندیشد./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا